Beredskap - Håndtere uønsket hendelse - Valhalla v. 1.0

 

HENSIKT / MÅL
Ivareta ansatte når en særlig krevende situasjon har inntruffet. 
 
DEFINISJON  
Med særlig krevende situasjoner menes at ansatte opplever å ha vært involvert i noe som er fysisk og psykisk krevende utover vanlig oppgaver. 
Eks. ulykker, alvorlig trussel bilde eller unaturlig dødsfall. 
 
ANSVAR:
Ledelsen er ansvarlig for at prosedyre følges opp. 
Når ledelsen ikke er til stede er det stedfortredere(gruppeledere) som har et delegert ansvar. 
Utover kontortid er det ansvarsvakt som har dette ansvaret. 
Ansatte har ansvar for å sette seg inn i rutinen, og melde fra om behov for videre oppfølging. 
 
BESKRIVELSE
 
Strakstiltak
  • 1.utsjekk av hendelse - Samle involverte personell til en debrifing  
  • Gjennomgå debrifings skjema 
  • Oppsøke fastlege/legevakt ved behov  
Videre handlingsplan
  • Avdelingsleder kontaktes og overtar ansvar for oppfølging 
  • 2.utsjekk av hendelse  
  • Fylle ut HMS avvik 
  • Ved personskade må det fylles ut skadeskjema NAV 1307/05  
  • 3.utsjekk gruppesamtale med involverte personell 
  • Vurdere behov for å kontakte andre aktører for oppfølging av personell 
  • Evt politianmeldes 

Debrifingsskjema ved Valhalla korttidsavdelinger 

Hvem er involvert(navn):

 

Når og hvor var hendelsen (Dato kl.slett):

 

Avdeling :

 

Sted/rom:

 

Hva skjedde? 

 

Hvordan opplevde du dette?  

 

Hvordan opplevde du samspillet mellom dere involverte? 

 

Tenker du noe kunne vært gjort annerledes? 

 

Hva trenger du/dere videre? 

 

Avtalt oppfølging: 

 

Annet – Bruk gjerne flere ark ved behov