Rutine for oppfølging av foreldrepermisjoner - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at foreldrepermisjoner blir fulgt opp, om den ansatte er tilbake på jobb eller er gått over i ulønnet permisjon

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for Lønn

 

Ansvar for gjennomføring

Aktuell saksbehandler for Lønn

 

Beskrivelse

Røde permer for oppfølging hver måned – må sjekkes ca. 25. i måneden

 

Først må det sjekkes om det er kommet personalmelding om at vedkommende er tilbake i jobb eller er gått over i ulønnet permisjon.

Leder får varsel om maksdato, men det er ikke alltid det følges opp.

 

Sjekk maksdato NAV på fraværsbildet – kan ofte være forskjellig fra til-dato i fraværsbildet og  STI-bildet  som er registrert når permisjonen startet. 

11321.png

 

Hvis fødselen skjer før beregnet termin blir maksdatoen endret.  Den ansatte skal levere vedtak fra NAV til enheten som skal videresende vedtaket til lønnsavdelingen.

Det må sjekkes om det er ført opp ferie i søknaden til NAV og om den er registrert i feriebildet. Hvis det ikke er påført ferie og permisjonsperioden er over sommerferien, kan ferien avvikles før den ansatte er tilbake i jobb eller går ut i ulønnet permisjon.  Sjekk lønnsslipp i juni.

Hvis det ikke er kommet personalmelding om at den ansatte er tilbake i jobb eller skal ha ulønnet permisjon, send epost til leder og/eller merkantil med spørsmål om den ansatte er tilbake i jobb. Be om tilbakemelding på epost.  Hvis den ansatte er tilbake i jobb, fjern permisjonen fra STI-bildet og andre opplysninger.

Be enheten kontrollere stillingstype, stillingsprosent, ansettelseprosent, varige og ikke varige tillegg, kaffetrekk etc. når ansatte er tilbake etter foreldrepremisjon.

Når avklaring er kommet – påfør at det er sjekket og arkiver permisjonspapirene i blå permer for personalmeldinger.