Arbeidsmiljørapporter (BHT) v. 1.0

 

Hensikt

I størst mulig grad kvalitetssikre og tydeliggjøre bedriftshelsetjenestens faglige vurderinger og anbefalinger i komplekse arbeidsmiljøsaker.

 

Gjelder for

Bedriftshelsetjenesten.

 

Ansvar for gjennomføring

Fasilitator i bedriftshelsetjenesten har ansvaret for utarbeidelse av rapport.

Arbeidsgiver har ansvaret for oppfølging av rapport.

 

Beskrivelse

Innhold

Innholdet i en arbeidsmiljørapport er meget viktig, da dette kan brukes eller misbrukes av flere parter i etterkant. Det er nødvendig at bedriftshelsetjenesten leverer et faglig sterkt produkt med minimalt rom for mistolkninger. Derfor deles rapporten opp i følgende hoveddeler:

Forside: Skal inneholde tittel og kommunevåpen.

Innledning: Skal tydelig beskrive bestilling, mandat, roller og fremdriftsplan/delmål hvis relevant.

Faktadel: Skal objektivt oppsummere utgangspunkt, hendelser, metodikk, etc.

Vurderinger: BHTs faglige vurderinger skal begrunnes opp mot funn i faktadelen.

Anbefalinger: Oppsummere, gjerne i kulepunkter, anbefalte tiltak (forbedring, bevaring, utvikling, etc.). Dette behøver ikke å være omfattende, da vurderingene skal bygge opp under de anbefalte tiltakene.

Appendiks: Ved behov. Dette kan inkludere arbeidsmiljøkartlegginger, statistikk for sykefravær og bemanning, samt mandat og fremdriftsplan.

 

Definisjoner

 

Vedlegg og referanser