Tildelingsmodellen for grunnskolene v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å beskrive tildelingsmodellen for budsjettrammer. Denne veilederen gir en oppsummert beskrivelse av hvordan finansieringsmodellen for grunnskolen i Kristiansand er bygget opp. Den beskriver de forskjellige tildelingskriteriene som gir grunnlag for den enkelte skoles ramme.

 

Gjelder for

Dette dokumentet og denne modellen gjelder for kommunens barne- og ungdomsskoler, gjerne også kalt nærskolene. Kompetanseavdelingene, Skolefritidsordningen (SFO), Mottaksskolen, Kristiansand internasjonale skole omfattes ikke av modellen.

 

Beskrivelse

Skolene i modellen er ulike, og skolene har ulike behov. Modellen bygger på objektive kriterier som sikrer en begrunnet og saklig forskjellbehandling i tildelingen mellom skolene.

Viktige drivere for nødvendig forskjellsbehandling er:

  • Antall elever
  • Skoletype
  • Ulike behov hos elevene
  • Andre særegne forhold

 

Viktige prinsipper som ligger til grunn for tildelingen:

  • Fordelingen oppfattes som rettferdig og treffer behovene best mulig
  • Bygger på objektive kriterier
  • Antall elever
  • Skoletype
  • Trinnstørrelse
  • Sosioøkonomisk indeks
  • Minst mulig bruk av skjønnsmessige tildelinger
  • Kan ikke «påvirkes» ved å «belønne» ukloke valg/ dårlig praksis
  • Være forutsigbar i planleggingen og gi gode styringsmuligheter gjennom året
  • Håndtere aktivitetsendringer - ressursene styres der behovene er
  • Kan administreres uten for stor ressursbruk

 

Tildelingskriterier

  • Grunnressurs
  • Elevressurs
  • Likeverdighetsressurs

 

Grunnressurs

Grunnbeløp

Grunnressurs gis til alle skolene og består av en grunntildeling og en lønnsutjevning.

Grunntildelingen skal bidra til å finansiere funksjoner som er uavhengig av skolestørrelse. Tildelingen differensierer i noen grad mellom skoletype ved at det er egne satser for 1-4 skoler, 1-7 skoler, 8-10 skoler og 1-10 skoler

 

Viktig
 

  • Gjeldende satser fra forrige periode/tildeling fremgår av modellen
  • Satsene justeres i modellen enten ved et prosentvis påslag (deflator justering, lønns- prisjustering), eller ved å legge inn et kronebeløp
  • Satsene oppdateres ved årets begynnelse og ligger faste gjennom året

 

 

Lønnsutjevning

Utjevning av lønnsulikeheter er en justering av gjennomsnittslønnen for pedagoger per skole mot gjennomsnittslønnen for alle skolene. Lønnsutjevningen bygger på oppdaterte lønnsopplysninger fra kommunens lønnssystem. Modellen omfordeler 75% av avviket mellom skolene. Summen av alle justeringene er lik null.

 

Viktig

 

  • Grunnlagsopplysningene for lønn per ansatt pedagog bestilles og leveres av lønnsavdelingen
  • I modellens arkfane lønnsutjevning defineres andel som skal omfordeles (75% eller annet)
    Prosentsats for feriepengeavsetning
    Gjeldende sats for Statens pensjonskasse (SPK)
    Sats arbeidsgiveravgift
  • Modellen kjøres normalt for Kode/Kategoriene VL = vikar lærer og FL = fast lærer.
    Det er mulig å velge andre Koder/Kategorier

 

 

Elevressurs

Elevtildeling

Elevtildelingen er den tildelingen som i kroner gir høyest uttelling for skolene.

 

Tildelingen bygger på faktisk elevtallet per trinn per skole. Faktisk elevtall per trinn legges inn i arkfanen Antall elever. Elevtallet som legges inn skal samsvare med det antallet elever som ligger i kommunens skoleadministrative system Visma Flyt.

 

Tildelingen har egne satser for 1-4 trinn, 5-7 trinn og 8-10 trinn. De fleste skolene får en tildeling som utgjør en kombinasjon av disse trinnene.

 

Satsene er differensiert som følge av:

  • Ulikt timetall for elevene
  • Ulikheter med hensyn til leseplikt for lære
  • Lærernormen

 

Justering av satsene skjer manuelt ved at det beregnes et påslag i satsen(e) som summerer seg opp til f.eks. bevilget beløp. Typiske endringer i elevsatsene er lønns- og prisjustering, endringer i sats SPK, bevilgninger til enkelttiltak på ett eller flere trinn.  

 

 

Viktig

 

  • Gjeldende satser fra forrige periode/tildeling fremgår av modellen
  • Elevtallet hentes ut sentralt fra Visma Flyt
  • Satsene justeres i modellen enten ved et prosentvis påslag eller ved å legge inn et kronebeløp
  • Tildelinger som er gitt første år med kun høsteffekt (5/12) legges som en sentral avsetning og deles spesielt ut for høsten. Når tildelingen har full årseffekt (12/12) kan tildelingen legges inn i modellen.
  • Vanligvis vil det være en prosentvis justering av elevsatsene som må balanseres ut slik at den samlede økningen stemmer med tildelingen. En god måte å gjøre det på er å bruke funksjonen Hva-skjer-hvis-analyse i Excel.

 

 

Trinntildeling

Modellen gir kompensasjon dersom skolen har:

  1. 3 eller flere trinn med et elevtall på 15 eller lavere.
  2. 3 eller flere trinn med et elevtall mellom 29 og 35
  3. Dersom antall trinn etter første og andre punkt samlet overstiger 5

 

 

Viktig

 

  • Gjeldende satser fra forrige periode/tildeling fremgår av modellen
  • Satsene kan enten prisjusteres eller krone-justeres

 

 

U-tillegg små skoler

Tildelingen gir ekstra kompensasjon til skoler med få elever på ungdomstrinnet.

Det gis et kronetillegg dersom skolen har U-trinn i følgende intervaller:

  • Mindre enn 150 elever
  • 150-174 elever
  • 175-199 elever
  • 200-220 elever

 

 

Viktig

 

  • Gjeldende satser fra forrige periode/tildeling fremgår av modellen
  • Satsene kan prisjusteres

 

 

Leksehjelp

Det gis en tildeling knyttet til leksehjelpordningen.

Tildelingen gis med egne satser for 3-7 trinn og 8-10 trinn.

For begge trinn gis det en grunntildeling og en sats per elev.

 

Viktig

 

  • Gjeldende satser fra forrige periode/tildeling fremgår av modellen
  • Satsene kan prisjusteres og eventuelt krone-justeres

 

 

 

Likeverdighetsressurs

 

Noen elever har større ressursbehov enn andre. Likeverdighetsressursen skal bidra til å gi skolene likeverdige muligheter til å gi tilpasset opplæring og spesialundervisning uavhengig av bakgrunn og forutsetninger.

 

Sosioøkonomisk tildeling

Sosioøkonomisk tildeling gis etter egne satser for 1-4 trinn, 5-7 trinn og 8-10 trinn.

Satsen multipliseres med skolens antall elever per trinn og skolens sosioøkonomiske indeks.

 

Den sosioøkonomiske indeksen bygger på statistiske opplysninger om utdanningsnivå, utflytting og antall enslige forsørgere i det område skolens elever rekrutteres fra.

Sosioøkonomisk indeks leveres/utarbeides av området samhandling og innovasjon.

Indeksen bør jevnlig (om ikke årlig) oppdateres, men i alle tilfeller ved justering av skolegrenser.

 

 

Viktig

 

  • Gjeldende satser fra forrige periode/tildeling fremgår av modellen
  • Satsene kan prisjusteres

 

  • Den sosioøkonomiske indeksen utarbeides og leveres av kommunalområdet for Samfunn og innovasjon
  • Indeksen bør jevnlig (om ikke årlig) oppdateres, men i alle tilfeller ved justering av skolegrenser

 

 

Særskilt norsk/språk

Tildelingen gis som en kronesats per elev multiplisert med en indeks basert på andel 1. generasjons mødre født fra ikke vestlige land og arbeidsinnvandringsland.
Indeksen utarbeides og leveres av kommunalområdet for samfunn og innovasjon.

 

 

Viktig

 

  • Gjeldende sats fra forrige periode/tildeling fremgår av modellen
  • Satsen kan prisjusteres

 

  • Indeksen utarbeides og leveres av området Samfunn og innovasjon
  • Indeksen bør jevnlig (om ikke årlig) sjekkes ut og eventuelt oppdateres

 

 

Diagnose

Tildelingen per skole fremkommer etter søknad med påfølgende saksbehandling.

Ansvaret for saksbehandlingen ligger til oppvekst skole stab.

 

Som grunnlag for tildelingen ligger medisinske behov samt tett oppfølging i skoletiden.

  

 

Viktig

 

  • Tildeling per skole saksbehandles og leveres av Oppvekst skole stab halvårlig (ved reguleringen av budsjettene for vår og høst)

 

 

Særskilt tildeling

Denne tildelingen gjelder enkelttiltak på enkeltskoler.

 

Tildelingen skal kompensere enkeltskoler for merutgifter knyttet til f.eks. administrative merutgifter i forbindelse med store utbyggingsprosjekter, bydelsarbeid, kompensasjon for lønnsutgifter til tillitsvalgte, utgifter til eksterne husleier, driftsulemper og spesifikke/særskilt bevilgede lønnsmidler (f.eks. psykiatrimidler, miljøterapeuter) til enkeltskoler.

 

 

Viktig

 

  • Tildeling per skole må avklares og oppdateres i samarbeid med kommunalsjef for oppvekst skole ved tildeling av midler

 

 

Definisjoner

 

 

Vedlegg og referanser