Hensikten med dette dokumentet er å beskrive tildelingsmodellen for budsjettrammer. Denne veilederen gir en oppsummert beskrivelse av hvordan finansieringsmodellen for grunnskolen i Kristiansand er bygget opp. Den beskriver de forskjellige tildelingskriteriene som gir grunnlag for den enkelte skoles ramme.
Dette dokumentet og denne modellen gjelder for kommunens barne- og ungdomsskoler, gjerne også kalt nærskolene. Kompetanseavdelingene, Skolefritidsordningen (SFO), Mottaksskolen, Kristiansand internasjonale skole omfattes ikke av modellen.
Skolene i modellen er ulike, og skolene har ulike behov. Modellen bygger på objektive kriterier som sikrer en begrunnet og saklig forskjellbehandling i tildelingen mellom skolene.
Viktige drivere for nødvendig forskjellsbehandling er:
Viktige prinsipper som ligger til grunn for tildelingen:
Tildelingskriterier
Grunnressurs
Grunnbeløp
Grunnressurs gis til alle skolene og består av en grunntildeling og en lønnsutjevning.
Grunntildelingen skal bidra til å finansiere funksjoner som er uavhengig av skolestørrelse. Tildelingen differensierer i noen grad mellom skoletype ved at det er egne satser for 1-4 skoler, 1-7 skoler, 8-10 skoler og 1-10 skoler
Viktig
|
Lønnsutjevning
Utjevning av lønnsulikeheter er en justering av gjennomsnittslønnen for pedagoger per skole mot gjennomsnittslønnen for alle skolene. Lønnsutjevningen bygger på oppdaterte lønnsopplysninger fra kommunens lønnssystem. Modellen omfordeler 75% av avviket mellom skolene. Summen av alle justeringene er lik null.
Viktig
|
Elevressurs
Elevtildeling
Elevtildelingen er den tildelingen som i kroner gir høyest uttelling for skolene.
Tildelingen bygger på faktisk elevtallet per trinn per skole. Faktisk elevtall per trinn legges inn i arkfanen Antall elever. Elevtallet som legges inn skal samsvare med det antallet elever som ligger i kommunens skoleadministrative system Visma Flyt.
Tildelingen har egne satser for 1-4 trinn, 5-7 trinn og 8-10 trinn. De fleste skolene får en tildeling som utgjør en kombinasjon av disse trinnene.
Satsene er differensiert som følge av:
Justering av satsene skjer manuelt ved at det beregnes et påslag i satsen(e) som summerer seg opp til f.eks. bevilget beløp. Typiske endringer i elevsatsene er lønns- og prisjustering, endringer i sats SPK, bevilgninger til enkelttiltak på ett eller flere trinn.
Viktig
|
Trinntildeling
Modellen gir kompensasjon dersom skolen har:
Viktig
|
U-tillegg små skoler
Tildelingen gir ekstra kompensasjon til skoler med få elever på ungdomstrinnet.
Det gis et kronetillegg dersom skolen har U-trinn i følgende intervaller:
Viktig
|
Leksehjelp
Det gis en tildeling knyttet til leksehjelpordningen.
Tildelingen gis med egne satser for 3-7 trinn og 8-10 trinn.
For begge trinn gis det en grunntildeling og en sats per elev.
Viktig
|
Likeverdighetsressurs
Noen elever har større ressursbehov enn andre. Likeverdighetsressursen skal bidra til å gi skolene likeverdige muligheter til å gi tilpasset opplæring og spesialundervisning uavhengig av bakgrunn og forutsetninger.
Sosioøkonomisk tildeling
Sosioøkonomisk tildeling gis etter egne satser for 1-4 trinn, 5-7 trinn og 8-10 trinn.
Satsen multipliseres med skolens antall elever per trinn og skolens sosioøkonomiske indeks.
Den sosioøkonomiske indeksen bygger på statistiske opplysninger om utdanningsnivå, utflytting og antall enslige forsørgere i det område skolens elever rekrutteres fra.
Sosioøkonomisk indeks leveres/utarbeides av området samhandling og innovasjon.
Indeksen bør jevnlig (om ikke årlig) oppdateres, men i alle tilfeller ved justering av skolegrenser.
Viktig
|
Særskilt norsk/språk
Tildelingen gis som en kronesats per elev multiplisert med en indeks basert på andel 1. generasjons mødre født fra ikke vestlige land og arbeidsinnvandringsland.
Indeksen utarbeides og leveres av kommunalområdet for samfunn og innovasjon.
Viktig
|
Diagnose
Tildelingen per skole fremkommer etter søknad med påfølgende saksbehandling.
Ansvaret for saksbehandlingen ligger til oppvekst skole stab.
Som grunnlag for tildelingen ligger medisinske behov samt tett oppfølging i skoletiden.
Viktig
|
Særskilt tildeling
Denne tildelingen gjelder enkelttiltak på enkeltskoler.
Tildelingen skal kompensere enkeltskoler for merutgifter knyttet til f.eks. administrative merutgifter i forbindelse med store utbyggingsprosjekter, bydelsarbeid, kompensasjon for lønnsutgifter til tillitsvalgte, utgifter til eksterne husleier, driftsulemper og spesifikke/særskilt bevilgede lønnsmidler (f.eks. psykiatrimidler, miljøterapeuter) til enkeltskoler.
Viktig
|