Bevilling - Tilbakekall av serveringsbevilling v. 1.3

Hensikt

Rutinen skal sikre en lovmessig behandling av saker som gjelder tilbakekall av serveringsbevilling i Kristiansand kommune.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med bevilling.

 

Ansvar for gjennomføring

Fagansvarlig har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

1. Grunnlag for tilbakekall, jf. serveringsloven § 19

En serveringsbevilling skal inndras dersom lovens krav i §§ 4 til 6, jf § 7, ikke lenger er oppfylt eller spesielle grunner i tilknytning til serveringsstedet eller driften av dette gjør det utilrådelig at serveringsstedet drives.

I motsetning til ved suspensjon av bevilling, jf § 18, medfører tilbakekall at serveringsbevillingen inndras permanent.

I vurderingen av om serveringsbevilling bør tilbakekalles skal det blant annet legges vekt på overtredelsens art, overtredelsens grovhet, om det foreligger gjentagelser, om noen tilknyttet serveringsstedet kan klandres for overtredelsen og hva som er gjort for å rette opp forholdet.

 

2. Skrive forhåndsvarsel, jf. forvaltningsloven § 16

I de tilfeller der det foreligger grunnlag for tilbakekall, skal det sendes ut forhåndsvarsel om tilbakekall av serveringsbevillingen. Forhåndsvarselet skal inneholde en redegjørelse for hvorfor bevillingen vurderes inndratt og informasjon om frist til å rette opp forholdene.

Kommunen er pliktig til å gi bevillingshaver en rimelig frist til å rette opp forholdene og fremskaffe nødvendig dokumentasjon før bevillingen kan tilbakekalles, forutsatt at det faktisk er mulig å rette opp. Det er opp til kommunens skjønn å vurdere både om forholdene lar seg rette og hvilken frist som er rimelig for opprettingsarbeidet.

Forhåndsvarsel sendes til bevillingshaver gjennom P360.

 

3. Motta tilsvar

Dersom kommunen mottar et tilsvar innen fristen, skal saksbehandler vurdere om de fremlagte opplysningene viser at forholdene er rettet. Dersom kommunen etter en ny vurdering fortsatt mener at det foreligger grunnlag for tilbakekall, skal det fattes vedtak om dette. Dersom forholdene derimot anses rettet, skal det ikke fattes vedtak om tilbakekall, men sendes brev til bevillingshaver om at bevillingen fortsatt gjelder.

 

4. Fatte vedtak

Vedtaket om tilbakekall av serveringsbevillingen skal sendes til bevillingshaver gjennom P360. Vedtaket skal inneholde en redegjørelse for det samlede grunnlaget for inndragningen, kommunens vurdering av saken og klagefrist.

Samtidig som det fattes vedtak om tilbakekall, skal det sendes anmodning til politiet om stenging. Politiet skal orienteres om vedtaket og anmodes om å gjennomføre stengingen, jf. serveringsloven § 20.

 

5. Klage

Dersom bevillingshaver påklager vedtak om tilbakekall, mottar saksbehandler klagen i P360. Bevillingshaver har tre ukers klagefrist. Klagen skal oversendes til Statsforvalteren for endelig behandling.

Brev til Statsforvalteren sendes gjennom P360.

 

Definisjoner

Vedlegg og referanser

Bevilling: Serveringsbevilling