Fravær/nærvær på Frisklivssentralen v. 1.2

Hensikt

-Ivaretakelse av trygg og sikker drift.  
-Helsefremmende arbeidsplass.  
-Sikre at arbeidsmiljøloven ivaretas.  
-Hensiktsmessig fordeling av arbeidsoppgaver. 
-Omforent forståelse av rammer/praksis. 

 

 

Gjelder for

Alle ansatte i friskliv og mestring.

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte i friskliv og mestring.

 

Beskrivelse

Tilstedeværelse på Frisklivssentralen i åpningstiden er normalen.  Arbeid på kveldstid/i helg bør kun skje unntaksvis og skal alltid avklares med leder. Alle medarbeidere har oppdatert Outlook-kalender. 

 

Ytre rammer for normal arbeidstid. Jobber du 37,5 timers uke, skal du i hovedsak ikke ha behov for å jobbe mer enn dette i løpet av uken.  I perioder kan noe merarbeid være nødvendig. Evt merarbeid avklares med leder. Dette for å sikre at arbeidsmengden er hensiktsmessig fordelt mellom ansatte. 

 

Ferier skal avklares med leder. I hovedsak skal ferie og lengre avspasering avvikles i skolens ferier fordi det da er lavere aktivitet i avdelingen.  

 

Avspasering utover 1 time i FLS’ åpningstid skal avtales med leder. Medarbeider må tilse at det er tilstrekkelig mange igjen på jobb. Sjekk fraværsboka og skriv inn at du går tidlig. 

 

Arbeid hjemmefra. Evt. behov for å arbeide hjemmefra skal avklares med leder. Dette bør planlegges i god tid i forveien. Deltakerrettet arbeid/telefoner/dokumentasjon skal utføres fra FLS’lokaler/møteplasser. 

 

Enkelttimer hos lege/tannlege/spesialisthelsetjenester eller liknende, trenger ikke å avklares med leder. I Tidbank legges det inn et notat på den aktuelle dagen. Krever fraværet vikar, må medarbeider selv avklare med bakvakt. Medarbeider skriver dette selv inn i Fraværsboka. Kommer dette akutt meldes/ringes det inn til resepsjonstelefonen. 

 

Egenmelding/sykt barn meldes/ringes inn til resepsjonstelefonen. Den som mottar melding eller telefon om denne type fravær, skriver det inn i fraværsboka. 

 

Legemeldt sykefravær meldes til resepsjonstelefonen med kopi til leder. Leder vil da alltid ringe medarbeider for å avklare videre behov/forløp.