9.02 Bruk av Video på legevaktsentralen video.116117.no v. 1.2

 

Hensikt

Rutinen omhandler bruk av videoløsning for sykepleiere på legevaktssentral (heretter LVs) til vurdering av pasienter som ringer inn. Hensikten er å øke operatørens situasjonsforståelse og optimalisere muligheten for å gi tilpasset hjelp. Video fra Norsk luftambulanse er et verktøy som i dag brukes hos AMK for lettere å gjøre vurdering av pasientens alvorlighetsgrad og eventuelt få en oversikt over pasientens symptomer i tillegg til telefonsamtale. Hver enkelt operatør kan selv velge å bruke videoløsning for vurdering av pasientens tilstand der det er gunstig. Nytteverdien av å bruke video må vurderes individuelt. Bruk av video skal ikke forsinke responstid eller akutt helsehjelp.  Sykepleier skal ikke sette diagnose, men heller avklare om pasienten må til legevakt eller kan avvente til fastlege/råd. 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder ansatte på Kristiansand Legevatksentral samt legevaktslege som deltar på "medtitt"

 

Ansvar for gjennomføring

 

Hver enkelt telefonoperatør på Kristiansand legevaktsentral.

 

Beskrivelse

Hver enkelt operatør kan selv velge å bruke videoløsning for vurdering av pasientens tilstand der det er gunstig. Nytteverdien av å bruke video må vurderes individuelt. Bruk av video skal ikke forsinke responstid eller akutt helsehjelp.  Sykepleier skal ikke sette diagnose, men heller avklare om pasienten må til legevakt eller kan avvente til fastlege/råd. 

  1. Registrer pasienten på vanlig måte 
  2. Vurder video i forhold til om en kan gjøre en enklere vurdering og alvorlighetsgrad av pasienten. Mulige videogrunner står listet lenger ned i dokumentet 
  3. Hør om pasienten har mulighet til å vise video. Pasienten må ha smarttelefon med kamera. Spør pasienten om hen samtykker til bruk av kamera evt samtykker for andre.
  4. Informer pasienten om at du vil starte video ved å følge disse trinnene 
    1. Gå inn på video.116117.no
    2. Logg inn med ditt telefonnummer. Du vil så få en sms med passord for å logge deg inn. 
    3. Du vil få opp dette vinduet. Skriv inn pasientens telefonnummer som hen ringer fra og trykk "Send SMS-link" (Står i ICCSen)snla.PNG
    4. Be pasienten trykke på den blå linken i SMS-en hen fikk. Når pasienten har tiltatt at hun vil bruke kameraet vil det komme opp som aktivt i ditt vindu. Trykk da på overføringen for å gå inn i vinduetbilde_aktiv.PNG
    5. Du er nå inne i vinduet og vil få opp kamera på ene siden og kart på andre. Du har mulighet til å se pasientens presise posisjon hvis hen har akseptert til dette
    6. Under bildet ligger det ulike knapper (fra venstre)
      • Snur kamera til bruker, samtalen starter alltid med bakkameraet
      • Roterer skjermen 90 grader
      • Blokkerer muligheten til medtitt
      • Vise kart eller ikke
      • Invitetre ressusrspersoner på med i samtalen 
      • Avslutte videosamtalen
      • Antall som er med å ser påkanpper_1.PNG
  5. Informer pasienten om hva du ser. Dette er viktig i dokumentasjon, da samtalen blir en del av lydloggen. Det skal også dokumenteres skriftlig det du observerer. 
  6. Avslutt konsultasjon og samtale. Settes på vanlig tiltak. Ved video skal det takstes som sykepleieråd (avhukingsluke)

Følgende kontaktårsaker kan være gunstig å ta i bruk videokonsultasjon 

  • Sår (vurdere sutur eller ei) 
  • Brannskade (vurdere grad av forbrenning og område) 
  • Dårlig barn (vurdere pust, inndragninger, hjelpemuskulatur, frekvens, allmenntilstand, farge) 
  • Utslett (vurdere om eksem eller annen årsak) 
  • Små lokal infeksjoner (vurdere alvorlighetsgrad av små infeksjoner for eksempel abscesser, infeksjon i tær) 
  • Bitt og stikk (vurdere insektbitt, dyrebitt) OBS: Informere om tetanus 

 

Hvordan bruke medtitt med lege?

Når situasjonen tilsier det eller opperatør tenker det er gunstig for pasientes vurdering, kan lege være med på video. Husk å informere pasient om følgende hvis ikke pasient har frikort, er under 16 år eller gravide der det ikke omhandler graviditeten: 
«Når legen tas med vil det kunne påløpe en egenandel, vi vil da sende faktura via sms, denne er gebyrfri.  Dette er hvis vi kan avklare dette i samråd med legen. Må du komme inn til legevakten vil du kun betale for konsultasjonen der. Egenandelen for videokonsutlasjon er lik som ved en konsultasjon på legevakten.»

  1. Følg steg 1-5.
  2. Ring kjørelege opp i konferanse på ICCS og informer og spør om de har mulighet til å delta på video med pasient. 
  3. Klikk på medtitt knappenmeditt.PNG
  4. Du vil ta få opp en fane på høyre side av bildet med utvalg ressurspersoner. Her ligger nummerene til kjørelege på dagtid og ØHD (lege kveld/natt).ressurspersoner.PNG
  5. Klikk på personen du vil ha med og trykk inviter. Du vil da sende en SMS til lege. Be han/henne sette på høyttaller. Be legen trykke på link
  6. Når legen har trykket på linken trenger han/henne en kode for å bli med, denne ser du på sjermen din som en 4-sifret kode. Si denne til legenmedtitt_kode.PNG
  7. Når legen har klikket seg inn, ta personen med i konferansesamtale. Dette er både for lydlogg, men også fordi det ikke er lyd i selve videoen.
  8. Opperatør noteter navn på lege og hva som legen ser og snakker om.  Når konsultasjonen er ferdig, legger du på med pasient og lege. 
  9. Legg så notatet i riktig logg med " Videokonferanse LVS "navn på lege"". Lege oppretter regningskort, og  avgjør om det takstes 1 bd/1bk eller 2aek. Siste brukes når kontakten har form som en fullverdig konsultasjon og fører til en avklaring, råd/plan for videre oppfølging.

 

Vedlegg og referanser

https://kurs.uni.no (Lenke til kursside, krever BANK-ID)