Bruk av enhetens kjøretøy v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at ansatte ikke blir unødig skadet ved feil på kjøretøy eller ved mangel på opplæring. At fører viser særlige hensyn ved motorisert ferdsel på offentlig grunn. Sikre at kjøretøyene er ladet/tanket og i god stand, innehar dekk etter årstid, følger service hos leverandør.

Gjelder for

Brukere av kjøretøyparken tilhørende Parkeringsenheten.

Ansvar for gjennomføring

Enhetsleder/Kjøretøyansvarlig har ansvar for gjennomføring

Beskrivelse

Gjelder alle brukere

Før bruk:

  • kontrollere kjøretøyet før bruk (skade, dekk, tank/ladekapasitet, innehar nødvendig utstyr)
  • inneha nødvendig verneutstyr og pålagt opplæring/kurs til gitt kjøretøy (gjelder hovedsaklig kjøretøy tilhørende avd. Drift og vedlikehold)
  • hente/skrive ut nøkler på gitt plass. Må reservenøkkel benyttes, skal dette meldes til kjøretøyansvarlig. Reservenøklene er i nøkkelskap hos avd. Drift og Vedlikehold

Ved bruk:

  • bruke kjøretøy i samsvar med gjeldende regelverk, og særlige hensyn.
  • sikre løs last. 
  • fylle tank ved passert 1/2 tank hos avtaleleverandør. Ved tanking, skal det noteres i gitt kjøretøys loggbok. Betalingskort oppbevares hos avtaleleverandør.
  • lade kjøretøy når dette er mulig ved kommunens ladeenheter.
  • vaske kjøretøy utvendig hos avtaleleverandør når det er synlig skittent.

Etter bruk:

  • parkere på anviste plasser.
  • kontrollere kjøretøyet etter bruk (skade, dekk, tank/ladekapasitet).
  • klargjøre/rydde kjøretøy.
  • kvitter inn/lever nøkkel etter endt bruk

Særlige unntak:

  • vegtrafikkloven §11, https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§11
  • ved ulykker, skal fører og evt passasjerer alltid tenke egen sikkerhet først. Sikre skadested og varsle politi på 112, deretter utøve nødvendig 1.hjelp.
  • ved skade på kjøretøy, meldes dette til kjøretøyansvarlig. Er skaden av en slik betydning, skal skademeldingsskjema fylles ut av ansvarlig/involverte for ulykken. Ved grov uaktsomhet, eller gjentatte skader påført kjøretøy, vil det bli vurdert om sjåføren må holdes ansvarlig for deler- eller hele det økonomiske tapet.
  • ved gebyr gitt for brudd på trafikkale regler, er sjåfør selv solidarisk ansvarlig.
  • gjelder trafikkbetjenter: ved kontroll av stanseforbud på motorveg og særlige uoversiktlige strekk, skal fører og passasjer alltid tenke egen sikerhet først. Være behjelpelig med å sikre synlighet av stanset kjøretøy, og evt være behjelpelig med varsling til politi og fjerningsselskap.
  • hvis kjøretøyet skal benyttes privat, skal dette avtales med kjøretøyansvarlig.
Gjelder kjøretøyansvarlig
  • påse at samtlige kjøretøy i Parkeringsenhetens kjøretøypark har gjennomgått service, og innehar dekk iht reglement. Avtale for dekkskifte og skader på kjøretøy meldes til kundemottaket på småbilavdelingen, tilhørende ingenørvesenet avd. Dalane.
  • påse at samtlige kjøretøy inneholder nødvendig utstyr for daglig drift. Egne skjema ligger i Sharepoint (lenke).
Gjelder HMS ansvarlig
  • påse at 1.hjelpsskrin og synlighetsevest er i bilene til Parkeringsenheten, iht regelverk.
  • påse at brannslukningsapparat i bilene til Parkeringsenheten virker og har fulgt pålagte kontroller.

Definisjoner

Særlige hensyn: Fører skal alltid huske på at man kjører kommunens uniformerte kjøretøy, og representerer kommunen. Det er ikke tillatt å røyke/vape. Fartsgrensen skal være lav/etter forholdene. Ved hensetting, skal fører alltid påse at det ikke er satt trafikkfarlig/ulovlig, selv ved bruk av VTrL §11. Fører har ikke lov til å betjene tjenestemobil, nettbrett eller radio under kjøring. Ved bruk av media, skal lyden være svært lav. Kjøretøyet skal ikke forlates ulåst. 

Kjøretøypark: Kjøretøyene Parkeringsenheten disponerer. Kontroll og håndheving har 3 biler hvor 1 er scannerbil, Drift og vedlikehold har 4 biler, 1 traktor, 3 vaskemaskiner, 2 henger

Kjøretøyansvarlig: Den/De ansatte som har fått i oppgave å etterse den gitte avdelings kjøretøy. 

Vedlegg

  • id 10788 - instruks for kjøring på kommunal grunn (i daglig drift)
  • id 7702  - dokument, Parkering: ROS analyse