Bruk av reservetelefoni, Legevaktsentralen v. 1.0

Prosedyre: Dette dokumentet bruker vi for å beskrive oppgaver, aktiviteter eller en prosess som skal utføres i arbeidet. Dette gjelder både tjenester som leveres til innbyggerne, og oppgaver og aktiviteter som utføres internt i kommunen. Dokumentet beskriver også hvilken rekkefølge disse skal utføres i, krav til utførelse og hvem som har ansvaret for å utføre dem..

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre sikker og riktig bruk av reserveløsning når nødnettsløsning (ICCS) går ned

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Hver enkelt ansatt har ansvar for å gå gjennom å gjøre seg kjent med rutinen samt hvordan løsningen er satt opp. 

 

Beskrivelse

Hvordan fungerer det?

Ved en nedgang av nødnettet vil reservetelefoni automatisk koble inn. Samtaler som da ringer inn vil "routes" (settes over) automatisk til reservetelefonene. Samtaler man er i, vil bli brutt. En må da enten ringe pasient opp eller vente til de ringer tilbake. Ved uforventet nedgang kontakt HDO (61182800 alt. 08915) 

Når en pasient ringer inn, vil de gå i en telefonloop. De ringer da enten direktenummeret til legevakt (38059200) eller 116117. Dvs at alle telefonene vil ringe samtidig. De vil fortsette å ringe til samtalen blir tatt. Neste pasient som ringer, vil ringe på de andre telefonene. Når du har lagt på med en pasient, vil ta litt tid før den blir med inn i loopen igjen og ringer samtidig med de andre. 

Vi har 5 telefoner som vist under. LVS 1-5. Disse har egne telefoner som er står på baksiden.

IMG_20221129_114149.jpg,

LVS 1 får kun inn røde telefoner, altså de som ringer på rød linje. (Eks. AMK, Amb, ambulanse, politi osv). Det er kun andre enheter, organisajosner og personer som har det rød nummeret til legevakt som skal inn på disse. 

LVS 2-5 er alle andre telefoner som går til legevakt. Gule, adminstrative og evt radioer som ringer inn vil komme på disse i tilegg til de vanlige grønne pasienter som ringer innenfor vært område eller blir satt over. 

Telefonnummeret til pasienten vil være et langt nummer med mange tall. Det er de 8 bakereste tallene som er pasientens telefonnummer (mot at de ringer fra en norsk telefon). Verifiser evt dette opp mot CGM, hvis ikke er det enklest å spørre pasienten hva telefonnummeret er. 

Bruksanvisning reservetelefoner

Telefonene er av type Samsung, dermed Android. Under følger instrukser for hvordan det fungerer. 

  • Telefonene lades etter rutine ifg daglige gjøremål. Tlf lades med en USB-C lader på undersiden av telefonen.
  • Telefonene har en "mini-jack"-inngang på toppen. Her kobler du inn headset.
  • IMG_20221129_114729.jpg
  • På høyre side øverst har du volumknapp, opp og ned. Under denne har du låseknapp, denne brukes for å låse oppe telefonen. Hvis telefonen blir svart under samtale, kan du trykke på denne for å liv i den igjen å.
  • Du tar et anrop ved å sveipe på den grønne røret når det ringer. Legger på med å trykke på det rød røret. 

Hvordan sette over pasient?

Man har mulighet til å sette over pasienter på telefonene. Ulempen er at man ikke da kan forlate samtalen. Vurder etter hvor lang tid det vil ta ved hver samtale, slik at en ikke bruker opp en telefon. Be heller de ringe hverandre (Lege ringe amb for konferering)

Pasient ringer inn. Bildet vil se sånn ut under

IMG_20221129_114313.jpg

  1. Trykk på "NYTT ANROP"
  2. Skriv inn nummeret til den du skal sette over til eller finn under "NYLIGE" eller "KONTAKTER". Ring nummeret. Pasient blir satt på vent
    1. NB: Skal du sette over til AMK, bruk det 8 siffrede direktenummeret, IKKE 113, da avsluttes samtalen og du mister pasientenIMG_20221129_114321.jpg
  3. Når personen svarer, trykk "FLETT" 

IMG_20221129_114413.jpg

4. Samtalen er nå flettet sammen i konferanse, men du må IKKE LEGGE PÅ. Da avsluttes konferansen. Bli i konferansen til motpartene er ferdig. IMG_20221129_114404.jpg

 

Vedlegg og referanser

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)