8.07 Mottak av trusler på telefon til legevaktsentral eller responssenter v. 1.0

Hensikt

  • Gi oversikt til ansatte om aktuell handling ved mottak av trussel
  • Vedlegg til varsling av den/de som trussel blir rettet mot, for eksempel NAV-kontor.
  • Dokumentasjon/vedlegg til sikkerhetstiltak eller politianmeldelse av bruker.

Gjelder for

Operatører ved legevaktsentral og responssenter.

Punktene under er veiledning til hvilke opplysninger en bør forsøke å etterspørre, og notere ned i etterkant av samtalen. 

Beskrivelse

Generelt ved mottak av trussel: 

Opptre rolig og vennlig, og prøv å roe ned innringer. Prøv å få avklart hvor konkret og veloverveid trusselen er. 
Vær tydelig på at dette oppfattes som en trussel, og at politianmeldelse må vurderes. 

Oppfølging etter samtalen:

  • Varsle avdelingsleder eller VK sykepleier eller ansvarsvakt, som vurderer om
    • Politi eller andre skal varsles
    • Behov for oppfølging av berørte
  • Når situasjonen gjør det mulig, fyller operatør ut tabellene under, som leveres til avdelingsleder

Spør om mulig om følgende:

Identifisering:
Dato og klokkeslett for samtalen  
Navn på operatør  
Type truende adferd/trussel (sett kryss): 
Verbal utskjelling  
Sjikane/trakassering  
Hatytring  
Fysisk trussel mot bygg  
Trussel om vold  

Identifisering:

Innringers telefonnummer  
Innringers navn  
Innringers fødselsnummer  
Bruker er ikke identifisert (angi om mulig årsak)  
Hvor befinner bruker seg?  
 
Trussel:
Hvem rettes trusselen mot (navngitt person/enhet/seg selv eller bygning): 
Bakgrunn for trusselen (hvis kjent)