Rapport over ikke avhentet materiale - veileder v. 1.0

Hensikt

Sikre at materiale ikke blir stående utenfor reservasjonskøen.

 

Gjelder for

Alle ansatte som jobber i skrankene.

 

Beskrivelse

 

Materiale blir ofte tatt ut av biblioteket av lånere uten at det blir registrert utlånt. Men det kan også hende at materiale ikke blir registrert riktig som innlevert når hentefristen har gått ut. Derfor må vi sjekke rapporter over eksemplarer som har status «Til avhenting».  Blir ikke det gjort, blir eksemplarene stående utenfor reservasjonskøen i systemet. For materiale som ikke blir funnet på hylla ved samme eier- og henteavdeling, må låner kontaktes. Rapporten genereres og sendes til hvert bibliotek der materialet skulle vært hentet. Finnes det materiale i rapporten som tilhører andre avdelinger, må det sjekkes med den aktuelle låneren, og videre med eieravdelingen dersom låneren ikke har materialet. I de aller fleste tilfellene dreier det seg om at låneren har glemt å registrere utlånet.

Hvem mottar rapportene?

Automatiske rapporter sendes på e-post kl. 8 på mandager, hver uke, til disse:

 

Finsland:  finsland.bibliotek@kristiansand.kommune.no

Finsland bibliotek er ikke med reservasjonsordningen sammen med resten av filialene, men rapporten sendes likevel også dit slik at biblioteket kan sjekke intern bestillingsordning. 

 

 

Gjelder det innlån, send en e-post til fjernlånsavdelingen, fjernlan@kristiansand.kommune.no.

 

Hjelp til å sjekke materiale fra rapporten

Rapporten inneholder tittelnummer, eksemplarnummer, lånernummer og referansenummer, men ingen strekkode: 

rapport.png

 

 

 

For å søke direkte til eksemplaret bruker du denne søkekommandoen: tnr=.  Eksempel her er boka «Skammens historie: den norske stats mørke sider 1814 – 2014»:

 

I søkefeltet skriver du «tnr=567638», der tnr er CCL-uttrykk for tittelnummer i Bibliofil. På tittelnummeret ser du også eksemplarnummeret, og det kommer etter punktum i nummeret – 567638.002. I dette tilfellet er det eksemplarnummer 2:

 

Eks.nr.2.png

 

Kontakt med lånere når materiale ikke er funnet på hylla 

Kontakt med lånere går raskest via telefon. Hvis det ikke er registrert noe mobilnummer på låneren, sender du melding til låneren via sakssystemet i Bibliofil, og legger deretter igjen en note med dato og signatur inne på lånerens profil, slik at de som skal følge opp saken videre, vet at låneren har blitt kontaktet.

 

Melding_pa_laner.png

 

OBS! Materiale fra andre filialer som skulle vært hentet på ditt bibliotek, kommer med på denne rapporten. Dersom låneren ikke har hentet materialet, må filialen kontaktes.

 

Definisjoner

Ikke relevant.

 

Vedlegg og referanser

Ingen vedlegg eller referanser.