Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å ha en forutsigbar og tydelig arbeidsfordeling i forhold til ansvar for forskjellige hjelpemiddelsaker. Det er ønskelig å oppnå et godt tverrfaglig samarbeid og en lav terskel for å ta kontakt mellom ergo- og fysioterapeuter om hjelpemiddelsaker.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle fyiso- og ergoterapeuter, inklusiv turnus etter nødvendig opplæring, som arbeider med barn og unge i Kristiansand kommune.
Ansvar for gjennomføring
Avdelingsleder har ansvaret for gjennomføringen. Terapeutene utøver i praksis.
Beskrivelse
Noe av det viktigste ved hjelpemiddelfordelingen er et godt samarbeid med god dialog rundt hvert enkelt barn. Dersom noen opplever stor arbeidsmengde, oppfordres det til fleksibilitet på tvers av fordelingslisten.
Ansvarsoversikt
Fysioterapeut
|
Ergoterapeut
|
- Elektrisk og manuelt hev/senk
- Arbeidsstoler barn, post 14-22 i rammeavtalen (f.eks Real 9300, Wombat, Jockey)
Varmehjelpemidler (barn under oppfølging)
Trening-/ aktivitetshjelpemidler
|
Sansestimulerende hjelpemidler
Varmehjelpemidler (nye barn)
Seng, madrass, posisjoneringsputer
|
Felles ansvar og samarbeid
For brukere med store posisjoneringsbehov/hjelpemiddelbehov skal det være et tverrfaglig samarbeid. Her tilstrebes det å gjennomføre hjelpemiddelgjennomgang 2 ganger i året (vår/høst).
Dersom noen følger en bruker og brukeren har behov for et hjelpemiddel som står på den andre profesjons ansvarsområdet, ta kontakt før du går videre med søknadsprosessen. Eksempel: “Ergoterapeut er inne på et barn som har behov for en sykkel. Ergoterapeut har kapasitet til å ta saken selv, men skal allikevel ta kontakt med ansvarlig fysioterapeut for å høre om fysio har vært i kontakt med bruker om samme sak
|
Kommunikasjonshjelpemidler
PPT skal ha hovedansvaret. Ergoterapeut blir koblet inn ved behov. Pr. dags dato er ikke dette ansvarsområdet avklart. Eksempler på kommunikasjonshjelpemidler; Tobii, pc, tastatur etc.
|
Behandlingshjelpemidler
HABU
- Kuledyne
- Ortopediske hjelpemidler
- CPAP
- BPAP
- Annet medisinsk utstyr
|
Prosedyren er utarbeidet i en tverrfaglig fysio/ergo Arbeidsgruppe 17.11.22