Klassetrivsel v. 1.5

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre korrekt bruk av Klassetrivsel.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder ledere på alle enheter som gjennomfører en kartlegging i Klassetrivsel, samt ansatte som skal stå for selve gjennomføringen eller ha tjenstlig behov for informasjonen som blir innhentet.

 

Ansvar for gjennomføring

Skoleeier og skoleleder.

 

Beskrivelse

Før Klassetrivsel blir tatt i bruk skal det det være en prosess på den enkelte enheten som bevisstgjør de ansatte i bakgrunnen for at kartleggingen gjennomføres. I kapittel 5 i dokumentet Trygt og godt skolemiljø i Kristiansand beskrives aktivitetsplikten når elever ikke har et trygt og godt læringsmiljø. Her beskrives det to plikter som bakgrunn for gjennomføringen av Klassetrivsel; plikten til å "følge med" og plikten til å "undersøke". Det er strenge kriterieforskjeller som skiller disse to, og viktigheten med overholdelse av disse presiseres.

 

Informasjon

Klassetrivsel må ikke tas i bruk før elever og foreldre har fått nødvendig informasjon. Det er ingen formkrav til hvordan informasjonen gis, men skolen sitter med bevisbyrden på at informasjonen er uttrykkelig gitt. Under listes det opp en del krav som anses som dekkende.

Opplys om:

  • At deltakelse er frivillig
  • Konsekvensen av ikke å delta
  • Formålet med gjennomføringen: Sikre at hver enkelt elev og hvert enkelt barn trives i klassen og på skolen.
    • Deretter må det presiseres om Klassetrivsel gjennomføres for å enten:
      • "Følge med"....eller
      • "Undersøke"

Velg ett av disse underformålene!

  • Behandlingsgrunnlaget er Art 6. 1-C; nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse (Denne må forklares så godt som det lar seg gjøre. Utdypende informasjon finnes her.)
  • Eksempler på hvilken personinformasjon som behandles. (Ta utgangspunkt i spørsmålspakkene)
  • At elevene blir lagt inn i Klassetrivsel manuelt; innlesning fra et regneark.
  • Hvem som har tilgang til informasjonen. (Ansatte med tjenstlig behov - forklare hva dette vil si)
  • Hva som skjer med informasjonen som samles inn:
    • Informasjonen som ligger i systemet Klassetrivsel blir slettet når formålet med bruken er oppnådd, senest ved skoleårets slutt.
    • Resultat og sammenstillinger blir arkivert i kommunens arkiv – all informasjon som samles inn er å anse som arkivverdig – også valget om at deltakelse skal unnlates
    • Informasjon blir sammenstilt og ansatte med tjenstlig behov kan se:
      • sosiogram (må forklare hva et sosiogram er)
      • oversikt over alle besvarelser
      • hvem som har besvart hva
      • hvem som er blitt omtalt av hvem
  • Elevers og foreldres rett til innsyn – presisere innsynet i informasjon gitt av andre elever.
  • Hvordan skal elever og foreldre henvende seg til skolen for å kreve innsyn.
  • Elevers og foreldres rett til retting og sletting av opplysningene.
  • At informasjonen som elevene gir kan føre til at ansatte må gjennomføre samtaler med andre elever og foresatte for å vurdere om det skal settes igang tiltak. Gi eksempler på tiltak!
  • Eleven skal alltid informeres før opplysninger blir meddelt tredjepart.

Klassetrivsel - informasjonsskriv til elever og foreldre er et utgangspunkt for informasjonsskriv som skolene kan bruke.

 

Skolevisjoner har utviklet et eget faktaark med informasjon til elever og foreldre.

 

Taushetsplikt:

Ansatte må være bevisst på at opplysningene som fremkommer i stor grad gjelder elevenes personlig forhold og er derfor som hovedregel underlagt taushetsplikt. https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§13

Det kan tenkes at opplysningene som kommer fram bør deles med de som er direkte berørt. Før opplysningene deles må det imidlertid gjøres konkrete vurderinger ift. taushetspliktens unntaksbestemmelser. 

 

1. Plikt til å "følge med"

Trygt og godt skolemiljø i Kristiansand

Som et ledd av skoleeiers internkontroll, skal det årlig gjennomføres en kartlegging på alle trinn på alle enheter. Dette vil være et suplement til Elevundersøkelsen 

Bruk

Formålet for å følge med er å sikre at hver enkelt elev trives og har det trygt på skolen. For at kartleggingen ikke skal være for inngripende, har skoleeier gjort et utvalg av hvilke temaer i Klassetrivsel som er aktuelle for dette formålet. For at undersøkelsen ikke skal bli for omfattende kan skolene for eksempel velge et hovedtema, og supplere med enkeltspørsmål fra de andre foreslåtte temaene. Dette med utgangspunkt i hva som er mest aktuelt på den enkelte skole. Kartleggingen bør som hovedregel berøre flere temaer for å få en god screening av skolemiljøet.

SFO
Tema som er aktuelle i  "følg med"-kartleggingen
Risikoområder knyttet til spørsmål. 
 
Spørsmål fra alle fem spørsmålspakker velges 
 
1.-3.trinn 
Tema som er aktuelle i  "følg med"-kartleggingen
 
 
Vennskap/Hvem bestemmer 
 
 
Uro i klassen 
 
 
Mobbing i klassen 
 
 
Elevene i friminuttene 
 
 
Elevens opplevelse av timene/undervisningen 
 
 
Eleven og skolen 
 
 
Eleven og klassen 
 
 
Elevens nettverk utover skolen 
 
 
Elev og lærerne 
 
4.-7. trinn 
Tema som er aktuelle i  "følg med"-kartleggingen
 
 
Vennskap/Hvem bestemmer 
 
 
Kommunikasjon og digital dannelse 
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt. 
 
Elevene og friminuttene 
 
 
Språkbruk i klassen 
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt. 
 
Uro i klassen 
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt. 
 
Eleven og skolen 
 
 
Elevens opplevelse av timene/undervisningen 
 
 
Mobbing i klassen 
 
 
Elev og lærerne 
 
 
Elevoptimisme 
 
 
Eleven og klassen 
 
 
Elevens nettverk utover skolen 
 
8.-10. trinn 
Tema som er aktuelle i  "følg med"-kartleggingen
 
 
Vennskap/Hvem bestemmer 
 
 
Kommunikasjon og digital dannelse
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt. 
 
Elevene og friminuttene 
 
 
Språkbruk i klassen 
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt. 
 
Uro i klassen 
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt. 
 
Eleven og skolen 
 
 
Elevens opplevelse av timene/undervisningen 
 
 
Mobbing i klassen 
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt. 
 
Elev og lærerne 
 
 
Elevoptimisme 
 
 
Eleven og klassen 
 
 
Elevens nettverk utover skolen 
 

 

Etterarbeid:

Skjemaet Oppfølging av trivselsundersøkelser  skal fylles ut av den som gjennomfører undersøkelsen innen en uke. Skjemaet ligger er tilgjengelig i Visma Flyt Sikker Sak. 

 

 

2. Plikt til å "undersøke"

Trygt og godt skolemiljø i Kristiansand

Bruk

Ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal skolen ved rektor snarest undersøke saken. Klassetrivsel kan brukes til en slik undersøkelse. Kartlegginger som brukes til å undersøke en pågående læringsmiljøsak designer skolen etter behov. 

Avdekking av nye saker gjennom gjennomføringen skal umiddebart meddeles rektor.

Arkivering

All informasjon skal arkiveres ihht. Saksbehandlings- og arkiveringsprosedyre - skole.

 

Innsyn

Krav om innsyn administreres etter gjeldende regler beskrevet i Innsynskrav - Barnehage, Skole og PP-tjenesten

 

Definisjoner

 

 

Vedlegg og referanser