Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre korrekt bruk av Klassetrivsel.
Dette dokumentet gjelder ledere på alle enheter som gjennomfører en kartlegging i Klassetrivsel, samt ansatte som skal stå for selve gjennomføringen eller ha tjenstlig behov for informasjonen som blir innhentet.
Skoleeier og skoleleder.
Før Klassetrivsel blir tatt i bruk skal det det være en prosess på den enkelte enheten som bevisstgjør de ansatte i bakgrunnen for at kartleggingen gjennomføres. I kapittel 5 i dokumentet Trygt og godt skolemiljø i Kristiansand beskrives aktivitetsplikten når elever ikke har et trygt og godt læringsmiljø. Her beskrives det to plikter som bakgrunn for gjennomføringen av Klassetrivsel; plikten til å "følge med" og plikten til å "undersøke". Det er strenge kriterieforskjeller som skiller disse to, og viktigheten med overholdelse av disse presiseres.
Klassetrivsel må ikke tas i bruk før elever og foreldre har fått nødvendig informasjon. Det er ingen formkrav til hvordan informasjonen gis, men skolen sitter med bevisbyrden på at informasjonen er uttrykkelig gitt. Under listes det opp en del krav som anses som dekkende.
Opplys om:
Velg ett av disse underformålene!
Klassetrivsel - informasjonsskriv til elever og foreldre er et utgangspunkt for informasjonsskriv som skolene kan bruke.
Skolevisjoner har utviklet et eget faktaark med informasjon til elever og foreldre.
Ansatte må være bevisst på at opplysningene som fremkommer i stor grad gjelder elevenes personlig forhold og er derfor som hovedregel underlagt taushetsplikt. https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§13
Det kan tenkes at opplysningene som kommer fram bør deles med de som er direkte berørt. Før opplysningene deles må det imidlertid gjøres konkrete vurderinger ift. taushetspliktens unntaksbestemmelser.
Trygt og godt skolemiljø i Kristiansand
Som et ledd av skoleeiers internkontroll, skal det årlig gjennomføres en kartlegging på alle trinn på alle enheter. Dette vil være et suplement til Elevundersøkelsen .
Formålet for å følge med er å sikre at hver enkelt elev trives og har det trygt på skolen. For at kartleggingen ikke skal være for inngripende, har skoleeier gjort et utvalg av hvilke temaer i Klassetrivsel som er aktuelle for dette formålet. For at undersøkelsen ikke skal bli for omfattende kan skolene for eksempel velge et hovedtema, og supplere med enkeltspørsmål fra de andre foreslåtte temaene. Dette med utgangspunkt i hva som er mest aktuelt på den enkelte skole. Kartleggingen bør som hovedregel berøre flere temaer for å få en god screening av skolemiljøet.
SFO
|
Tema som er aktuelle i "følg med"-kartleggingen
|
Risikoområder knyttet til spørsmål.
|
|
Spørsmål fra alle fem spørsmålspakker velges
|
|
1.-3.trinn
|
Tema som er aktuelle i "følg med"-kartleggingen
|
|
|
Vennskap/Hvem bestemmer
|
|
|
Uro i klassen
|
|
|
Mobbing i klassen
|
|
|
Elevene i friminuttene
|
|
|
Elevens opplevelse av timene/undervisningen
|
|
|
Eleven og skolen
|
|
|
Eleven og klassen
|
|
|
Elevens nettverk utover skolen
|
|
|
Elev og lærerne
|
|
4.-7. trinn
|
Tema som er aktuelle i "følg med"-kartleggingen
|
|
|
Vennskap/Hvem bestemmer
|
|
|
Kommunikasjon og digital dannelse
|
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt.
|
|
Elevene og friminuttene
|
|
|
Språkbruk i klassen
|
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt.
|
|
Uro i klassen
|
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt.
|
|
Eleven og skolen
|
|
|
Elevens opplevelse av timene/undervisningen
|
|
|
Mobbing i klassen
|
|
|
Elev og lærerne
|
|
|
Elevoptimisme
|
|
|
Eleven og klassen
|
|
|
Elevens nettverk utover skolen
|
|
8.-10. trinn
|
Tema som er aktuelle i "følg med"-kartleggingen
|
|
|
Vennskap/Hvem bestemmer
|
|
|
Kommunikasjon og digital dannelse
|
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt.
|
|
Elevene og friminuttene
|
|
|
Språkbruk i klassen
|
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt.
|
|
Uro i klassen
|
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt.
|
|
Eleven og skolen
|
|
|
Elevens opplevelse av timene/undervisningen
|
|
|
Mobbing i klassen
|
Elevene skal få beskjed om ikke å oppgi navn i fritekstfelt.
|
|
Elev og lærerne
|
|
|
Elevoptimisme
|
|
|
Eleven og klassen
|
|
|
Elevens nettverk utover skolen
|
|
Skjemaet Oppfølging av trivselsundersøkelser skal fylles ut av den som gjennomfører undersøkelsen innen en uke. Skjemaet ligger er tilgjengelig i Visma Flyt Sikker Sak.
Trygt og godt skolemiljø i Kristiansand
Ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal skolen ved rektor snarest undersøke saken. Klassetrivsel kan brukes til en slik undersøkelse. Kartlegginger som brukes til å undersøke en pågående læringsmiljøsak designer skolen etter behov.
Avdekking av nye saker gjennom gjennomføringen skal umiddebart meddeles rektor.
All informasjon skal arkiveres ihht. Saksbehandlings- og arkiveringsprosedyre - skole.
Krav om innsyn administreres etter gjeldende regler beskrevet i Innsynskrav - Barnehage, Skole og PP-tjenesten.