Bruk av tolk v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle gis et likeverdig, forsvarlig og godt informert tjenestetilbud.  

 

Gjelder for

Prosedyren gjelder for alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte. 

 

Beskrivelse

Som offentlig tjenesteyter skal du informere, veilede og høre brukeren. Hvis språk er en barriere, må du bruke en kvalifisert tolk.  

Det skal fortrinnsvis bestilles tolk fra Tolk Sør, som er kommunens egen tolke enhet. Tolk bestilles ved å sende en e-post til Tolk Sør: post.tolketjenesten@kristiansand.kommune.no  

 

Dersom Tolk Sør ikke har tilgjengelig tolk, kan det bestilles tolk fra et annet firma, eksempelvis Nord Tolk. Dette vil påføre tjenesten ekstra kostnader og skal godkjennes av avdelingsleder i forkant.  

 

Ved mangel på tolk fra Tolk Sør til et språk tjenesten har stort behov for, skal avdelingsleder be Tolk Sør om å skaffe den kompteansen.

 

Det er ikke lov å bruke barn som tolk. Familiemedlemmer og tospråklige medarbeidere skal heller ikke tolke.  

Definisjoner

Med tolk menes fagperson med et tilsetningsforhold basert på dokumenterte formelle kvalifikasjoner. Vedkommende er omfattet av forvaltningslovens taushetspliktbestemmelser jf § 13.  

 

Vedlegg og referanser