Lønnsansiennitet - prosedyre for beregning v. 1.1

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at beregning av lønnsansiennitet ved tilsetting i stillinger i kapittel 4 foretas i henhold til Hovedtariffavtalens bestemmelser om lønnsansiennitet.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder stillinger i HTA kapittel 4.

 

Beskrivelse
 

Gjelder stillinger i kapittel 4

Lønnsansiennitet er et system i Hovedtariffavtalens (HTA) kapittel 4, som er med på å lønnsplassere en arbeidstaker ved tilsetting. Det er kun nødvendig å fastsette lønnsansiennitet for arbeidstakere som er lønnet etter reglene i kapittel 4, da det er bare for disse stillingene at den fastsatte lønnsansienniteten automatisk gir lønnsendring, forutsatt at de er lønnet etter garantilønnssystemet, jf. HTA kapittel 4 punkt 4.1.


Gjeldende regelverk

Det er de reglene i henhold til HTAs bestemmelser for dette som gjelder ved tiltredelsestidspunktet, som skal legges til grunn ved beregning av lønnsansienniteten. I tariffoppgjøret i 2022 ble det enighet om nye regler for beregning av ansiennitet ved at også all privat tjeneste skal medregnes for alle stillinger i lønnsansienniteten. Det er viktig å merke seg at endringen kun gjelder for nyansatte med tiltredelse fra og med 1. mai 2022 og framover. For ansatte som begynte i stillingen sin før denne datoen gjelder beregningsreglene ved tiltredelsestidspunktet. Det skal derfor ikke beregnes ny ansiennitet for de som ble ansatt før 1. mai 2022.  For tidligere regler for beregning av lønnsansiennitet - se KF infoseries historisk utgave av HTA.


Informasjonsplikt og dokumentasjonsplikt

I forbindelse med tilsetting i stillinger i HTAs kapittel 4, har arbeidsgiver en informajonsplikt om at det er et ansiennitetsbasert lønnssystem i kapittel 4. Leder må derfor se til at den som skal tilsettes mottar informasjon om å legge fram all relevant dokumentasjon for fastsetting av lønnsansienniteten. Tilsvarende har arbeidstaker en dokumentasjonsplikt til å legge frem all relevant dokumentasjon for at arbeidsgiver kan beregne lønnsansienniteten på korrekt grunnlag.

Dersom arbeidsgiver ikke har oppfylt sin informasjonsplikt eller foretatt en feil beregning ved tilsetting gjelder det en foreldelsesfrist på 3 år med hensyn til krav om etterbetaling. Dette forutsetter at arbeidstaker ved tilsetting har oppfylt sin dokumentasjonsplikt.

Dersom det etter tiltredelse skulle vise seg at lønnsansienniteten er beregnet feil, og denne feilen skyldes manglende informasjon og/eller dokumentasjon fra arbeidstaker, gjelder ny beregning av lønnsansienniteten fra kravet ble fremsatt.

 

Krav til dokumentasjon

  • All ansiennitet må dokumenteres med kopier av attester fra tidligere arbeidsgivere etc.   
  • Attester må være dokumentert fra arbeidsgiver og må inneholde firma logo evt. stempel og må være signert.
  • I attesten må det framkomme tidsrom for ansettelsen, stillingsstørrelse, fast ansatt evt. vikariat, evt. antall timer jobbet som ekstravakt. 
  • Hjemmeværende med små barn må dokumenteres med fødselsattest evt. dåpsattest. 
  • Verneplikt/siviltjeneste dokumenteres med attest fra etaten de har tjenestegjort under. 
  • Selvstendig næringsdrivende må dokumenteres med bekreftelse fra regnskapsfører evt. dokumentasjon fra Brønnøysundregisteret.  Dersom firma er nedlagt kan det dokumenteres med lønnsslipper for perioden. 
  • Utenlandsk tjeneste: Samme ordning som for annen tjenester: Attesten må være på engelsk, evt. skandinavisk. Hvis ikke, må den være oversatt av godkjent oversetter.  

 

Hvordan beregne lønnsansienniteten

Lønnsansienniteten viser hvor mye av tidligere tjeneste som skal medregnes når lønnen skal fastsettes, og lønnsansiennitet ved tilsetting i stillinger i HTAs kapittel 4 fastsettes etter de til enhver tid gjeldende regler for dette i HTA § 12:

  • Lønnsansienniteten skal beregnes ved tilsetting i ny stilling i kapittel 4. Det skal ikke foretas ny beregning ved omgjøring av stilling og ved overgang til/fra deltidsstilling.
     
  • Det er de reglene som gjelder ved tiltredelsestidspunktet, som skal legges til grunn ved beregning av lønnsansienniteten.
     
  • Ansiennitet som er opptjent i tidligere deltidsstillinger med et fast forpliktende arbeidsforhold, godskrives fullt. Det skal ikke foretas en forholdsmessig beregning av deltidsstillinger. Har arbeidstakeren for eksempel jobbet i en 20 prosent stilling i 2 år, godskrives denne tjenesten med 2 år. Har en arbeidstaker hatt to deltidsstillinger samtidig i løpet av 2 år, regnes det kun som 2 år.
     
  • Ekstravakter / timelønnet arbeid medregnes forholdsmessig i forhold til et årsverk med utgangspunkt i antallet dokumenterte arbeidede timer.
     
  • Lønnsansiennitet regnes tidligst fra fylte 18 år. Ansiennitetsdatoen fastsettes til den. 1 i tilsettingsmåneden på grunnlag av godskrevet lønnsansiennitet. Det gis ikke lønnsansiennitet etter flere bestemmelser for samme tidsrom.
     

Fra og med 01.05.22 gjelder følgende beregningsregler for lønnsansiennitet, jf. Hovedtariffavtalens 12.1.1 og 12.1.2:

  • All tidligere privat og offentlig tjeneste godskrives i lønnsansienniteten. 
  • Ved tilsetting i stilling uten særskilt krav om utdanning medregnes også arbeid i hjemmet med inntil 6 år. 
  • Omsorgstjeneste godskrives med inntil 3 år. Med omsorgstjeneste menes omsorg for barn eller pleie av eldre eller syke.
  • Fagarbeider med avlagt fagprøve får verdiskapningsdelen av læretiden medregnet i lønnsansienniteten.
  • Verneplikt godskrives i lønnsansienniteten.
  • Fravær uten lønn i forbindelse med foreldrepermisjon eller videreutdanning medregnes med inntil samlet 2 år i lønnsansienniteten. 

For beregning av lønnsansiennitet benyttes Ansiennitetskalkulator, og beregningen legges inn i personalmappen i p360 sammen med arbeidsavtalen.

 

 

Vedlegg og referanser

Ansiennitetskalkulator

Hovedtariffavtalen

KS personalhåndbok pkt. 4.3 Lønnsansiennitet