Ansvar
Sykepleiere i hjemmetjenesten
Beskrivelse
Fastlege, legevaktslege eller sykehuslege har ikke myndighet til å legge inn på akuttrom på Valhalla. Ved behov må disse henvises til ansvarlig sykepleier i hjemmetjenesten. Antall akuttrom ved Valhalla er 2stk.
Hvem kan tilbys akuttplass og ikke:
- Brukere med akutt funksjonsfall som ikke kan ivaretas forsvarlig av hjemmetjenesten.
- Dersom omsorgsperson/ samboer/ ektefelle ikke lenger kan ivareta bruker, og brukeren ikke kan tilbys forsvarlig bistand fra hjemmetjenesten.
- Brukere boende i heldøgns bemannet bolig kan ikke benytte akuttplasser
- Døende bør ikke legges på akuttplass. Disse bør så frem mulig ivaretas av hjemmetjenesten, evnt tilbys rom på korttidsavdeling
Sjekkliste for hjemmetjenesten
Før tildeling
- Utvidet hjemmesykepleie er vurdert.
- Utført NEWS
- Lege har blitt kontaktet og vurdert den medisinske tilstanden innen de siste 24 timer. Enten fysisk eller pr tlf.
- Ta kontakt med forvaltning på tlf: 38 07 50 00 (Dagtid hverdag) eller ØHD på tlf: 38 14 30 51 (Kveld og helg) for å drøfte behovet.
- Svar på spørsmålene:
- Hva er problemstillingen – Har det skjedd en akutt endring?
- Hvilke tjenester har de fra tidligere?
- Vært i kontakt med forvaltning/ØHD før?
- Har bruker vært tilsett av lege de siste 24timene fysisk eller pr telefon?
- Har dere økt opp antall tilsyn det siste døgnet? Hvorfor ikke? Prøve dette først? Kan bruker klare seg hjemme til neste dag dersom antall tilsyn økes? Har pårørende anledning til å hjelpe til?
- Er fastvakt vurdert?
Etter tildeling
Hjemme hos bruker:
- Bruker har signert på søknadskjema. Tatt med ned på kontor.
- Sørget for at brukeren har med seg legemidler, eventu1elt multidose. Tøy, sko, lommebok (hvis taxi) og toalettsaker.
- Tatt av trygghetsalarm smykket/armbåndet
På kontor:
- Skrevet BE-notat før pasient reiser inn til Valhalla:
- Hvorfor trenger brukeren akuttplass?
- Hva er endringen som har medført at tjenestebehovet har endret seg?
- Hvilke tiltak har blitt forsøkt?
- Har bruker samtykket til søknad?
- Skrevet overflytningsnotat. Et tips er å bruke “Innleggelses mal til sykehus”.
- Informerer pårørende om innleggelsen, og gitt tlf nr til vakttelefonen ØHD: 91559509, dersom bruker ønsker det.
- Ordnet transport:
- Kan pårørende kjøre?
- Dagtid: Legekontor rekvirerer taxi(pasientreise).
- Helg og kveld: Ringe taxi (bruker må betale selv) .
- Kontakt AMK, hvis behov for ambulanse.
- Oppdatert legemiddelliste i Profil.
- Sendt søknadskjema til Forvaltning og koordinering så raskt som mulig. Fakses anonymisert til faksnummer 38007387.
- Hjemmetjenesten har informert mottagende avdeling om pasientens tilstand pr telefon i forkant av innleggelse.