Akuttplass - tildelingsprosedyre v. 1.0

Ansvar

Sykepleiere i hjemmetjenesten

Beskrivelse

Fastlege, legevaktslege eller sykehuslege har ikke myndighet til å legge inn på akuttrom på Valhalla. Ved behov må disse henvises til ansvarlig sykepleier i hjemmetjenesten. Antall akuttrom ved Valhalla er 2stk.

Hvem kan tilbys akuttplass og ikke:

  • Brukere med akutt funksjonsfall som ikke kan ivaretas forsvarlig av hjemmetjenesten.
  • Dersom omsorgsperson/ samboer/ ektefelle ikke lenger kan ivareta bruker, og brukeren ikke kan tilbys forsvarlig bistand fra hjemmetjenesten.
  • Brukere boende i heldøgns bemannet bolig kan ikke benytte akuttplasser
  • Døende bør ikke legges på akuttplass. Disse bør så frem mulig ivaretas av hjemmetjenesten, evnt tilbys rom på korttidsavdeling

Sjekkliste for hjemmetjenesten

Før tildeling  
  • Utvidet hjemmesykepleie er vurdert. 
  • Utført NEWS
  • Lege har blitt kontaktet og vurdert den medisinske tilstanden innen de siste 24 timer. Enten fysisk eller pr tlf.  
  • Ta kontakt med forvaltning på tlf: 38 07 50 00 (Dagtid hverdag) eller ØHD på tlf: 38 14 30 51 (Kveld og helg) for å drøfte behovet.
    • Svar på spørsmålene: 
      • Hva er problemstillingen – Har det skjedd en akutt endring?
      • Hvilke tjenester har de fra tidligere?
      • Vært i kontakt med forvaltning/ØHD før?
      • Har bruker vært tilsett av lege de siste 24timene fysisk eller pr telefon?
      • Har dere økt opp antall tilsyn det siste døgnet? Hvorfor ikke? Prøve dette først? Kan bruker klare seg hjemme til neste dag dersom antall tilsyn økes? Har pårørende anledning til å hjelpe til?
      • Er fastvakt vurdert? 
Etter tildeling
Hjemme hos bruker:
  • Bruker har signert på søknadskjema. Tatt med ned på kontor.  
  • Sørget for at brukeren har med seg legemidler, eventu1elt multidose. Tøy, sko, lommebok (hvis taxi) og toalettsaker.
  • Tatt av trygghetsalarm smykket/armbåndet 
På kontor:
  • Skrevet BE-notat før pasient reiser inn til Valhalla:
    • Hvorfor trenger brukeren akuttplass?
    • Hva er endringen som har medført at tjenestebehovet har endret seg?
    • Hvilke tiltak har blitt forsøkt?
    • Har bruker samtykket til søknad?
  • Skrevet overflytningsnotat.  Et tips er å bruke “Innleggelses mal til sykehus”. 
  • Informerer pårørende om innleggelsen, og gitt tlf nr til vakttelefonen ØHD: 91559509, dersom bruker ønsker det. 
  • Ordnet transport: 
    • Kan pårørende kjøre?
    • Dagtid: Legekontor rekvirerer taxi(pasientreise).
    • Helg og kveld: Ringe taxi (bruker må betale selv) .
    • Kontakt AMK, hvis behov for ambulanse.
  • Oppdatert legemiddelliste i Profil. 
  • Sendt søknadskjema til Forvaltning og koordinering så raskt som mulig. Fakses anonymisert til faksnummer 38007387.
  • Hjemmetjenesten har informert mottagende avdeling om pasientens tilstand pr telefon i forkant av innleggelse.