Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre rett behandling av de som har kode 6.
Dette dokumentet gjelder for ansatte som jobber med gjeldsrådgivning.
Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.
Vi skal så langt det lar seg gjøre:
Henvendelser uten søknad:
Legg til et word dokument, som vi kaller Gjeldsrådgivningssak.
Dokumentet er tomt.
Lagre dokumentet på skrivebord og velg eller dra filer hit til P360, Generelle henvendelser.
Journalnotater skal skrives under dokumentmappen.
Henvendelser med søknad:
Dersom søknaden mottas digitalt via kommunen sin nettside, skal gjeldsrådgiver kontakte dokumentsenteret om at søker har kode 6.
Henvendelsen journalføres som vanlig.
For avklaring i saken, kontakt Bjørn Rødland, Familievolds- og Beskyttelseskoordinator.
Tlf. 90693041
E-post: bjorn.rodland@politiet.no.
Avklar behov for tolk, se Kvalitetssystemet: Tolk- Bruk av tolk i Innbyggertorg ID11855. Tolk bestilles fra Tolk Sør etter gjeldende rutiner, se Innafor.
Møtebekreftelsen skal ikke dras inn i Public 360.
Det er ingen rutiner om intern postlevering som ivaretar behov for beskyttelse pr. d.d.
Hvis bruker unntaksvis må sende dokumentasjon, oppfordres vedkommende til å bruke eDialog.
Tilpass og skriv ut MAL til bruker med Kode 6 - Informasjon om saksgang når søker har adressesperre.
Les gjennom informasjon og rutiner om kode 6 i Teams.
Saksbehandlingsrutinene er laget etter råd fra Cecilie Tov ved Namsfogden i Oslo, Asker og Bærum, Oslo-kontoret, Oslo politidistrikt.
Gjeldsrådgivningstjenesten i kommunen skal ikke kartlegge gjeld.
Ved søknad om gjeldsordning skal Namsfogden i Oslo, Asker og Bærum, Oslo-kontoret, Oslo politidistrikt kartlegge gjeld.
På grunn av at det ikke vil være mulig å kartlegge gjeld som vanlig, er det ofte endringssaker underveis i en gjeldsordning.
Gjeldsrådgivningstjenesten/søker må finne gjeldsopplysninger på skattemeldinger, gjeldsregister og oppslag på inkassoselskapene sine nettsider.
All dokumentasjon må gjennomgås med tanke på anonymisering.
Om nødvendig kan dokumentasjon kopieres, slik at bruker beholder dokumentasjon før man begynner å stryke over opplysninger.
Søker må stryke over/fjerne all informasjon som kan virke geolokaliserende. Gjeldsrådgiver kan bistå.
Sjekk adresser, organisasjonsnummer, bankkontonummer, logoer, m.m.
Sjekk navn på sfo/barnehage/arbeidssted, med mer. Sjekk at skattemeldinger ikke røper geolokaliserende opplysninger.
Følgebrev
Følgebrev skal skrives ut på word dokument uten logo og adressefelt. Husk å ikke nevn navn på oppholdskommunen.
Gjeldsrådgiver skal ikke signere eller oppgi kontaktinformasjon.
Ikke gi konvolutt med kommune logo.
Ved utfylling av søknadsskjema om gjeldsordning antas at alle sider må fylles ut.
Vi sender ikke med gjeldsskjema eller budsjett som vanlig.
Det må avklares om bruker har behov for nytt møte, da vedkommende ikke kan nyttiggjøre seg nettverk, familie, andre tjenester uten videre.
Det må avklares om bruker har behov for frivillig forvaltning ved NAV eller vergemål.
Dersom det er opprettet saksmappe i Public 360 avsluttes saken på vanlig måte.
Det skal ikke sendes avslutningsbrev.
Overordnet prosedyre for håndtering av Personer som beskyttes etter kode 6 eller 7
P360 og 360 eByggesak - Utgående post via SvarUt til personer med Sperret adresse