(Hentet fra Legemiddelhåndtering Kristiansand kommune. Gyldig fra: 17.06.2020)
Ordinering av legemidler til hjemmeboende
Avtalen som skrives med den hjemmeboende/verge om hjelp til legemiddelhåndtering beskriver hvilke oppgaver tjenesten skal ta ansvar for. Ved vesentlige endringer, nå det signeres ny avtale.
Fastlegen ordinerer, endrer og seponerer legemidler via resepter/PLO-melding.
Ved ordinasjon, gitt via PLO-melding eller resept, skal sykepleier/vernepleier føre ordinasjonen i Profil. Den må kontrolleres og signeres av annen sykepleier/vernepleier. Det må alltid fremgå hvem som er ordinerende lege.
Ved ordinasjon fra andre enn fastlegen eller ved muntlig ordinasjon, skal legen sende skriftlig bekreftelse.
Mottak av bestilte legemidler
Legemiddelboksene leveres forseglet til enheten/avdelingen.
Alternativt kan legemidler hentes på apotek. Den som henter er ansvarlig for legemidlene, til de er overlevert sykepleier/vernepleier eller innelåst.
Sykepleier/vernepleier kontrollerer det som er mottatt/hentet mot ordreseddel/bestilling og skal umiddelbart gi beskjed til apoteket om noe ikke stemmer.
Adgang til legemidler
Legemiddellageret skal så langt mulig ha elektronisk lås som åpnes med individuell nøkkelbrikke slik at det automatisk loggføres hvem som har vært på medisinrommet.
Personal godkjent for legemiddelhåndtering kan ha nøkkel/adgang til skap/tralle med istandgjorte legemidler.
Oppbevaring av legemidler for hjemmeboende
Alle legemidler skal oppbevares i originalemballasjen.
Legemidlene er brukerens eiendom og skal primært oppbevares i brukers hjem.
Der medikamenter oppbevares på tjenestens kontor, skal dette skje i låst legemiddelskap/lager. Legemidler skal oppbevares adskilt, med en egen hylle eller boks til den enkelte bruker, og må ikke brukes av andre enn brukeren selv, og kan ikke lånes til andre.
Legemidler som ikke er aktuelle, skal kasseres/leveres til apoteket.
Kontroll av legemidlenes holdbarhet
Kontroll av holdbarhet utføres minimum hver 3. måned.
Dersom holdbarhet er kortere enn 3 måneder, merkes legemidlet tydelig.
Kontroll av A- og B- preparater
Enhetsleder er ansvarlig for at regnskapet for A- og B-preparater til enhver tid er i orden.
Ved mottak/uttak av A- og B-preparater skal dato og mengde føres inn/ut i regnskapet. Restbeholdningen telles opp og føres inn. Regnskapet skal signeres av to sykepleiere/vernepleiere eller en sykepleier/vernepleier og en helsefagarbeider med delegasjon.
A- og B-preparater kontroll-telles minimum 1 gang i måneden, og kontrollen føres i regnskapet. Kontrollen utføres av to personer, hvorav den ene er sykepleier/vernepleier.
Retur av overflødige A- og B preparater skal skje umiddelbart eller så snart som praktisk mulig.
Ethvert avvik i regnskapet for A- og B-preparater meldes umiddelbart til avdelingsleder.
Den som får mistanke om svinn/tyveri av A- og B-preparater skal straks melde fra til avdelingsleder, og ikke diskutere med kollegaer. Videre følges kommunens rutine for økonomiske misligheter og andre straffbare handlinger.
Om legemidlene oppbevares i brukes hjem, er det ikke krav til dobbeltkontroll, men det skal føres regnskap.
A- og B-preparater bør bestilles i blisterpakker der det er mulig.
Regnskapet for A- og B-preparat skal oppbevares i 5 år.
Istandgjøring
Legemiddellisten i Profil brukes konsekvent som grunnlag for istandgjøring av legemidler.
Utskrift av legemiddellisten oppbevares alltid sammen med istandgjorte legemidler.
Dosering
Legging i dosetter og lignende istandgjøring foretas av sykepleier/vernepleier. Legemidler kan bestilles ferdig dosert fra apotek (se avsnitt Bruk av multidose).
Dosett skal kontrolleres av en annen ansatt som er godkjent for legemiddelhåndtering. Dersom dosett fylles i hjemmet bør også denne dobbeltkontrolleres.
Dosettkort benyttes ikke.
Dosettene påføres brukerens navn og fødselsdato.
Andre istandgjorte legemidler skal være merket med opplysninger om brukerens identitet og legemidlets navn, styrke/dose, adm. måte samt andre opplysninger som er nødvendig for en sikker håndtering.
Dokumentasjon av istandgjøring
Det dokumenteres hvem som har dosert og hvem som har kontrollert i Profil.
Utdeling av behovsmedisin til hjemmeboende
Avtalen med den hjemmeboende regulerer dennes behovsmedisiner.
Ferdig istandgjorte behovsmedisiner (f.eks. i dosett) kan utdeles av ansatte som har fått delegasjon.
Hvis behovsmedisiner er A- eller B-preparater og det ikke foreligger en tydelig plan for behovsmedisineringen, skal det konfereres med sykepleier/vernepleier før utdeling.
I situasjoner hvor det foreligger en tydelig plan (for eksempel ved lindrende behandling, akutt medisinering etc.), kan ansatte med delegasjon dele ut ferdig istandgjorte A- og B-preparater uten å konferere.
Ved usikkerhet skal alltid sykepleier/vernepleier kontaktes, og ved behov skal sykepleier/vernepleier tilse brukeren for vurdering.
Gitt legemiddel, dose, tidspunkt og effekt av legemiddelet skal dokumenteres i Profil.
Bruk av multidose
Multidosepakking skjer gjennom fastlagte rutiner mellom apotek, leger og øvrig kommunehelsetjeneste. Rutiner finnes i Mediport.
Noen viktige råd ved endring av eksisterende rull:
Ved endring av enkeltmedikament: Klarér med lege om endringen kan vente til neste utlevering. I unntakstilfeller: Klipp opp posen, fjern/legg til tablett og lim igjen. Endre teksten på posen.
Ved mer omfattende endringer: ta ut aktuelle legemidler fra posene, og bruk dosett til neste rull leveres.
I begge tilfeller må endringen dobbeltkontrolleres (se #Dosering).
Inngåelse av avtale om hjelp til legemiddelhåndtering
Dersom en person ikke klarer å håndtere og ta ansvar for sine legemidler, kan brukeren selv, pårørende/verge eller andre (lege, hjemmesykepleier m.fl) søke kommunehelsetjenesten om hjelp til dette. Om søknaden innvilges, utfylles avtale om hjelp til legemiddelhåndtering. Skjemaet finnes også under «gul blyant» i Profil, og dokumenteres via mobil omsorg/foto (iPad) eller i perm
Registrering av uønskede hendelser
Alle uønskede hendelser og forbedringspunkter, også de som omhandler medisinering, skal registreres i EQS.
Den som oppdager en uønsket hendelse, står ansvarlig for å melde dette og sørge for at nødvendige tiltak blir iverksatt.
Meldingene behandles av leder, som avgjør videre oppfølgning.
I tillegg skal eventuell konsekvens for bruker dokumenteres i tiltaksplanen i Profil.
Kontakt alltid lege ved tvil.
Tiltak der bruker ikke tar forordnet legemiddel
Beslutningskompetente brukere kan velge å ikke ta forordnet legemiddel. Fastlegen/institusjonens lege skal ha beskjed ved gjentatte hendelser.
Det må gjøres vedtak om tvungen medisinering etter pasient- og brukerrettighetslovens §4a dersom pasient som ikke er beslutningskompetent systematisk nekter inntak av viktig medisin.
Disse hendelsene skal dokumenteres i tiltaksplanen i Profil, men skal ikke meldes som avvik/uønsket hendelse.