13 Behovsmedisintralle sykepleier på hjul
v. 1.0
-
Kontroll av behovsmedisiner en gang i uken av sykepleier. Husk å kontrollere ut ifra legemiddelkortet!
-
Etter dosering etter behov
-
Etter legevisitt, og ved endring må sykepleieren dosere i behovsdosett. Husk å føre regnskap!
-
Når det er sykepleier på hjul, SKAL sykepleieren låse ut behovsmedisin trallene (B og C) og sette trallene på kontoret- der sykepleiere på hjul oppholder seg. Deretter skal sykepleier gi nøkkelen til behovsmedisin tralla til ansvarlig helsefagarbeider som er på vakt. Sykepleier på hjul har også ansvar for å låse inn behovsmedisin trallene tilbake på medisinrommene etter vakta si- Husk at nøkkelen skal da stå i tralla.
-
Foreløpig er det kun 1 på omsorgsbolig, 3.etg., som bruker behovsmedisin på natt. Denne dosetten ligger i avd.B- behovsmedisintralla. Spl.på omsorgsbolig har ansvar for å følge opp rutinen for påfyll, evt. seponering av medisinene.
-
Før det låses ut behovsmedisin fra behovsmedisintralla, SKAL ansvarlig helsefagarbeider konfereres med sykepleier på hjul først. Og når det låses ut behovsmedisin, skal det kontrolleres, regnskapet føres og signeres av 2 pleiere som har medisin delegasjon.
-
Kun A-og B preparat skal føres i regnskap
-
Ved gitt behovsmedisin- skal det dokumenteres i Profil
-
Livets siste dager/ Lindring medisiner står på medisinrommet. Skal administreres av sykepleiere på hjul
-
Paracet tabletter/ stikkpiller står i egen boks
-
Ved seponering skrives medisinene ut av regnskapet, og kasseres. Regnskap settes i egen perm merket “Regnskap for kasserte behovsmedisiner spl.på hjul”, som står i narkotikaskap.
Registrering av uønskede hendelser:
-
Alle uønskede hendelser og forbedringspunkter, også de som omhandler medisinering, skal registreres i EQS.
-
Den som oppdager en uønsket hendelse, står ansvarlig for å melde dette.
-
Meldingene behandles av leder, som avgjør videre oppfølging.
Forfatter: |
Jan Helge Lislevand (Rådgiver)
|
Godkjent av: |
Kristin Hakli (Leder/virksomhetsleder)
|
Dokumentadministrator: |
Kristin Hakli (Leder/virksomhetsleder) |
Dokument-ID: |
13542 |
Gyldig fra: |
20.03.2023 |
Revisjonsfrist: |
19.03.2026 |