ILOQ - Rutiner for Ressurs / Tjenesteleverandør v. 1.2

Hensikt                              

Gi Ressurser / Tjenesteleverandør nødvendig info til å sikre egen bruk av systemet, samt informere om hvilke rutiner de selv må etablere. 

Gjelder for

Alle Ressurser som bruker ILOQ lås-system for Hjemmeboende med trygghetsalarm for å åpne nøkkelbokser,

 Instruksbeskrivelse

Viktig!!!

Vær obs på at telefoner brukt i dette systemet er en elektronisk nøkkel. Det betyr at man ikke kan flytte sim-kort mellom telefoner uten at det får konsekvenser. Gjør derfor aldri det uten å snakke med teknikere først.

Bruk av telefon for å låse opp nøkkelboks:
  • ​Android-telefon: Lås opp telefonen, det er ikke nødvendig å åpne noen app. Hold telefonen helt stille inntil låsen. Når skjermen blir grønn kan låsen åpnes. Dersom du ikke holder telefonen stille de 2-3 sekundene dette tar, vil operasjonen feile.
  • Iphone: Som over, men åpne appen "ILOQ s50". Trykk på hengelåsen midt på skjermen. Fortsett som for Android-telefon.
Feil på telefon:

Dersom man ikke får åpnet en lås vha telefonen, forsøk en gang til. Hjelper ikke det, gjør følgende:

  • Åpne appen "ILOQ s50". Nederst på skjermen står det "Låssystemer. Kristiansand Kommune. Til høyre klikker du på ikonet som likner på ei klokke.
  • Klikk "Oppdater". Forsøk så å åpne låsen.

Dersom dette ikke virker, send en mail til Post.Trygghetsalarm og meld inn problemet. Vi må da vite mobilnummeret til telefon som ikke virker, samt hva dere kaller telefonen. Dersom dette er litt kritisk og dere ikke kan få rask hjelp av teknikere, kontakt avd.leder for å få aktivert en av Beredskaps-FOBBENE som ligger på kontoret deres.

Mistet telefon:

Dersom du mister / blir frastjålet en telefon med ILOQ må du umiddelbart melde fra til Teknikere Velferdsteknologi om dette, slik at vi kan sperre den ute fra låsesystemet. Vi må da vite telefonnummer og kallenavn på telefonen.

Gi også beskjed til IT, slik at de kan slette alt av innhold på telefonen.

Beredskap:

Hver Ressurs / Avdeling får utlevert minst 2 stk FOBBER (nøkkelbrikker) som skal oppbevares trygt, og som kun skal brukes ved ødelagt telefon eller andre tekniske problemer. Disse må lades hver måned for å sikre at de virker ved behov. Ressurs må selv lage egne rutiner for å sikre oppbevaring, lading og bruk av disse. Før bruk må disse få oppdaterte nøkler, noe som kan gjøres i Rigedalen 20, samt på sonekontoret til Kongens/Posebyen/Nattjenesten.

Ved f.eks større langvarig utfall av mobilnettet har vi et stort antall FOBBER i Rigedalen 20 som kan aktiveres for bruk.

Ny telefon skal tas i bruk i systemet:

Dersom en ny telefon skal overta for en gammel, kontakt Teknikere først slik at vi kan slette nøkler fra den gamle først. Dersom den gamle er ødelagt, gi beskjed om det.

For å klargjøre og sette opp ny telefon for systemet, er det flere trinn som må gjennomføres, litt forskjellig fra hvor du jobber. Helsesekretærene og Post.Trygghetsalarm kjenner til hva som skal gjøres.