Samhandling mellom skole og PP-tjenesten v. 2.1

 SAMHANDLING MELLOM SKOLER OG PPT

PPT skal samarbeide med og støtte skolene i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende opplæringstilbud til elever som kan ha behov for tilrettelegging av opplæringen (oppll. § 11-13).

PPT skal:

1.    støtte og veilede skolene i å utrede behov for tilrettelegging av opplæringen og i å sette inn tiltak så tidlig som mulig når det trengs

2.    hjelpe til med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling slik at opplæringstilbudet blir så inkluderende og godt tilrettelagd som mulig 

3.    utarbeide sakkyndig vurdering der loven eller forskrift til loven krever det

Tiltakspyramiden viser at PPT skal samarbeide med og støtte skolene i arbeidet for å gi et inkluderende opplæringstilbud til alle elever som kan ha behov for tilrettelegging av opplæringen:

Samhandlingshjulet viser hvordan skolene og PPT skal samhandle når skolen har en bekymring for om elever har tilstrekkelig utbytte av ordinær opplæring:

SAMHANDLINGSHJULET

Rutine for hvordan skolene og PPT skal samhandle når skolen har en bekymring for om elever har tilstrekkelig utbytte av ordinær opplæring.

HVA

INNHOLD

ANSVAR

STØTTE

Undersøke kvaliteten i læringsmiljøet

-      Hvordan er relasjonen mellom lærere og elever?

-      Opplever elevene trivsel, trygghet, motivasjon og læring?

-      Opplever elevene undervisningen variert og relevant?

-      Opplever elevene å kunne påvirke innholdet i undervisningen?

-      Opplever elevene å få god underveisvurdering?

-      Hvordan er samarbeidet mellom skolen og foreldre?

-      Kilder: elevundersøkelsen, klassetrivsel.no, kartleggingsprøver og nasjonale prøver, observasjoner og elev- og foreldresamtaler.

Kontaktlærer

Faglærere.

Trinn.

Spes.ped.koor. og PPT ved behov.

Utvikle tiltak

-      Utarbeide problem- og målformulering, identifisere opprettholdende faktorer, utarbeide tiltak, evaluere og eventuelt justere tiltak på bakgrunn av pedagogisk refleksjon (PA/SMTTE).

-      Tett dialog med elev og foreldre.

Kontaktlærer

Faglærere.

Koordinerings-gruppe og PPT ved behov.

Prøve ut tiltak

Evaluere tiltak

Justere tiltak

Sirkler med piler med heldekkende fyllEvaluere tiltak

Dersom tiltakene ikke har hatt ønsket effekt løftes saken til koordineringsgruppen.

Evaluere tiltak

-          Pedagogisk analyse (PA/SMTTE).

-          Tett dialog med elev og foreldre.

Kontaktlærer og koordinerings-gruppe

PPT

Prøve ut tiltak

Evaluere tiltak

Dersom tiltakene ikke har hatt ønsket effekt vurderer skolen sammen med PPT og foreldre om saken skal henvises til sakkyndig vurdering.

 

Dersom saken henvises gjennomfører PPT en sakkyndig vurdering.