Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre lik oppfølging og kommunikasjon mellom praksisplass, videregående skole og elever. Med elever menes:
- Helse og oppvekst: Vg1 (Livsgledepraksis i Helse og mestring)
- Helsefagarbeider: Vg2, vg3 og kursklasser (vg1 og vg2)
- Helseservice: vg2
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for fagkoordinatorer, avdelingsledere, veiledere for elever og praksiskoordinator i Helse og mestring stab, samt øvrige ansatte ved en praksisplass.
Beskrivelse
Praksiskoordinator i Helse og mestring stab (Silje B. Gitlestad)
Praksisplassen
Før oppmøte:
- Motta utplasseringslister fra praksiskoordinator
- Utnevne veileder for eleven
- Sende velkomstmail til kontaktlærer, med informasjon til elev (kontaktlærer videresender til elev).
- Det er utarbeidet maler for velkomstmail som kan benyttes:
- Dersom dere ikke benytter mal, bør velkomstmail inneholde:
- Avdelingsleder melder aktuelle elever som IT bruker Tilgang IT bruker og Profil for studenter og elever i praksis - prosedyre . De aktuelle elevene er: vg2 helseservice og Vg2, vg3 og kursklasser (vg1 og vg2) helsefagarbeider
Ved oppmøte:
- Eleven tas i mot av fagkoordinator, veileder eller annen aktuell ansatt i tjenesten, og skal oppleve å være ventet ved praksisplassen
- Eleven skal medbringe følgende dokumenter i perm:
- Ferdig utfylt MRSA og tuberkulose egenerklæring
- Underskrevet taushetserklæring
- Vg2, vg3 og kursklasser (vg1 og vg2): Elevene skal levere gyldig politiattest i papirformat. De kan ikke starte praksis før dette er levert
- Sikkerhetsregler underskrives ved oppmøte i praksis Sikkerhetsregler
- Dokumentene (MRSA/tuberkulose egenerklæring, taushetserklæring, sikkerhetsregler og politiattest) sendes til tilknyttet merkantil ressurs, som arkiverer dokumentene i Public 360 som samlesak
- Fagkoordinator/veileder har gjennomgang med eleven om relevant informasjon om praksisplass. Det er utarbeidet maler for denne samtalen (Ved å kopiere dokumentet til word, kan dere redigere inn riktig informasjon i dokumentet sånn at det passer til praksisplassen). Her finnes tilpassede maler:
- Hvis ønskelig kan ressursene beskrevet her benyttes for veiledning av elever i praksis: