Beregning og utbetaling av tilskudd til private barnehager i Kristiansand v. 1.0

1. Innledning

Tildeling av tilskudd og refusjoner til private barnehager i Kristiansand kommune skal skje i tråd med gjeldende barnehagelov, forskrifter og lokale retningslinjer.

 

Forvaltning av tilskuddsordninger og refusjoner til private barnehager er hjemlet i barnehageloven § 14 «Kommunalt tilskudd til godkjente ikke-kommunale barnehager», forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager.

 

I tillegg til sentrale føringer gjennom lov og forskrifter, har kommunen gjennom forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager fått myndighet til å fastsette forhold og rutiner som har betydning for tilskuddet til private barnehager og barnehagenes refusjonsmuligheter.

 

Retningslinjene er vedtatt i Oppvekstutvalget 10.12.2019 og trer i kraft fra 01.01.2020. Bystyret vedtok 15.12.2021 innarbeidet endring i punkt 2b.

 

2. Ordinært kommunalt tilskudd

Ordinært kommunalt tilskudd til private barnehager beregnes og utbetales i henhold til forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager.

 

a) Beregning og kunngjøring av tilskuddssats og tilskudd

 

I henhold til § 3 i forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager fastsettes endelig tilskuddssatser basert på kommunens regnskapstall og barnetall to år før tilskuddsåret. I henhold til § 16 angående kommunesammenslåing så fremkommer det at den nye kommunen skal beregne tilskuddet til private barnehager ut fra den tidlige kommunens regnskap og barnetall to år etter at kommunesammenslåingen er gjennomført.

 

Det fastsettes en sats for barn over tre år og en sats for barn under tre år. Beregning av pensjonspåslag, administrasjonspåslag og kapitaltilskudd beregnes og tildeles sammen med tilskuddssatsene. Konkret beregningsmåte vedlegges vedtaket til hver enkelt barnehage.

 

Kommunen skal fatte vedtak om tilskuddssatsen innen 31. oktober i året før tilskuddsåret, jf. forskriftens § 9.

 

b) Telletidspunkt og justering av tilskudd

Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager § 12 legger opp til at utmåling

av tilskudd baseres på antall plasser i barnehagene pr. 15.12. året før tilskuddsåret.

Videre kan kommunene gjennom lokale retningslinjer legge opp til flere

telletidspunkt. I Kristiansand er det i tillegg til tellingen gjennom årsmeldingen valgt å

ha telletidspunkt 01.04 og 15.09.

 

Telletidspunktene:

• Årsmeldingen: Teller fra 01.01 - 31.03 dvs. tellingen gjelder for 3 mnd.

• 01.04: Teller fra 01.04 - 15.09 dvs. gjelder for 5,5 mnd.

• 15.09: Teller fra 15.09 - 31.12 dvs. gjelder for 3,5 mnd.

 

I 2022 og 2023 hadde kommunen også telletidspunkt 1. februar. Telletidspunktet ble fjernet gjennom vedtak i bystyret 14.12.2023. (Sak 94/23)

 

Etter merknader til § 1 i Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager fremkommer det at kommunen skal fatte vedtak om tilskudd til private barnehager uten ugrunnet opphold én gang i året. I andre ledd fremkommer det at kommunen har plikt til å fatte nytt vedtak om tilskudd til private barnehager hvis det følger av «lokale retningslinjer» eller det foreligger «store aktivitetsendringer».

 

Kristiansand kommune fatter vedtak om kommunalt tilskudd så tidlig som mulig i tilskuddsåret, senest i løpet av februar. I tillegg fattes det nytt vedtak etter tellingen 01.04 som skal mottas senest i mai, samt endelig vedtak etter 15.09. Endelig vedtak skal foreligge senest før tilskuddsåret er omme.

 

c) Barn som fyller ett år i løpet av året

 

Barn som fyller ett år i fra september til 30. november (i 2020) har så sant det er søkt om barnehageplass i hovedopptaket, rett til å begynne i barnehagen i den måneden barnet fyller ett år. Barna må være registrer innen 15.09 med oppstart den måneden de faktisk starter i barnehagen. Disse barna tas med i tellingen 15.09 selv om de starter senere enn 15.09.

 

d) Utbetaling

 

• Kommunen legger opp til å utbetale forskudd/ 1. kvartal tilskuddet tidlig i januar måned. Forskuddet beregnes normalt som en firedel av samlet tilskudd året før.

 

• I 2. kvartal utbetales tilskuddet innen utgangen av mars med utgangspunkt i vedtaksbeløpet for tilskuddsåret, justert for utbetaling i 1. kvartal.

 

• Utbetalingen i 3. kvartal skjer på bakgrunn av nytt vedtak om kommunalt tilskudd basert på telling i årsmeldingen og telling 01.04, justert for allerede utbetalt tilskudd. Utbetalingen skjer i løpet av juni.

 

• I 4. kvartal utbetales det tilskudd forskuddsvis per måned. Tilskuddene utbetales i løpet av september, oktober og november. Tilskuddet for oktober utbetales i september osv. Det blir dermed ikke utbetalt noe tilskudd i desember.

 

e) Dokumentasjon av antall barn

 

De private barnehagene er ansvarlige for å ajourføre opptakssystemet. Kommunen beregner tilskudd ut fra antall barn i opptakssystemet, men kan om ønskelig be barnehagene om lister over antall barn. Barnehagemyndigheten skal ajourholde kontantstøtteregisteret og føre tilsyn med barnetallet i alle barnehager, slik at det er viktig at barnehagene til enhver tid ajourfører opptakssystemet. Det er barnehageeier som er ansvarlig for at opptakssystemet er ajourført.

 

Dersom det ved et telletidspunkt er feilregistrerte barn i opptakssystemet, dvs. barn som ikke går i barnehagen, eller er oppført med for høy oppholdstid, kan kommunen forlange for mye utbetalt tilskudd tilbakebetalt. Jmf. § 13 i Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager.

 

Barn kan kun registreres i opptakssystemet når foresatte har underskrevet kontrakt om plass og betaler for plassen.

 

f) Barn med kontrakt i flere barnehager.

Dersom barn bytter barnehageplass i løpet av barnehageåret og har kontrakt og det betales for plass i to barnehager på telletidspunktet, mottar begge barnehagene tilskudd så sant plassendringen skjer de to siste ukene før telletidspunktet.

 

Barn som skal starte i barnehage for første gang og som bytter plass før oppstart vil kun telle med i den barnehagen barnet faktisk går i på telletidspunktet. Dette selv om foreldrene betaler for plass i to barnehager.

 

Reglene gjelder også for kommunale barnehager.

 

g) Barn som er folkeregistrerte i annen kommune

 

Det vises til forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager § 15 som sier: Kommuner som har private barnehager med barn som er folkeregistrerte i en annen kommune, har rett til refusjon for barnehageplassen fra kommunen der barnet er folkeregistrert. Den private barnehagen mottar tilskudd på samme måte som for alle andre barn i barnehagen. Det forutsetter at den aktuelle private barnehager har vedtektsfestet i opptakskriteriene at barn bosatt i andre kommuner skal kunne tilbys plass i den aktuelle barnehage.

 

Ifølge merknadene gjelder ikke denne bestemmelsen for kommunale barnehager.

 

3. Aktivitetsendringer som fører til endring av tilskudd

 

a) Stor aktivitetsendring

 

Det vises her til forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager § 12. med merknader: De private barnehagene skal rapportere til kommunen om store aktivitetsendringer i barnehagen. Stor aktivitetsendring gjelder både for økning og reduksjon i antall barn. Kommunen skal i disse tilfelle beregne tilskuddet på nytt. Ved store aktivitetsendringer skal vedtakene som fattes, gjelde fra det aktuelle tidspunktet og tiden fremover.

 

b. Pålagt inntak av barn med særskilte behov.

 

Kommunen som barnehagemyndighet kan pålegge private barnehager å ta inn barn med særskilte dokumentert behov hos barnet eller familien dersom barnehagen har ledige plasser. Dette gjelder barn som tildeles plass med bakgrunn i Barnehageloven §13.

I slike saker yter Kristiansand kommune tilskudd fra inntaksmåneden.

 

c) Nedleggelse

 

Dersom en barnehageeier velger å avvikle drift av barnehagen er ikke barnehageeier lenger berettiget til å motta tilskudd. For barnehager som legges ned gis det tilskudd ut den siste driftsmåneden. Med driftsmåned menes siste måned barnehagen er tilgjengelig for barn og foreldre. Dersom en barnehage legges ned mellom to barnehageår har barnehagen rett til tilskudd for juli, men har ikke rett på tilskudd for august med mindre barnehagen holdes åpent for barn i august.

 

e) Midlertidig stengning i mer enn en kalendermåned

 

Dersom barnehagen blir stengt med hjemmel i barnehageloven § 16, eller av andre grunner holdes stengt i mer enn én kalendermåned utover vanlig ferieavvikling, er ikke barnehageeier berettiget til å motta tilskudd for perioden det er stengt. Barnehageeier skal umiddelbart melde fra til kommunen dersom hele eller deler av en barnehage holdes midlertidig stengt sammenhengende i mer enn én kalendermåned utover vanlig ferieavvikling.

 

f) Opptak som strekker ut i tid for nye barnehager:

 

Nye barnehager som har ett opptak som strekker ut i tid, vil første driftsår ha rett på

tilskudd for hvert enkelt nytt barn fra og med oppstartsmåned for barnet.

 

4. Refusjon for søskenmoderasjon, redusert foreldrebetaling og inntektsgradering på kostpenger

 

Satser for foreldrebetaling justeres i tråd med sentrale satser. Endringene presenteres i forslag til statsbudsjett hvert år.

 

Kommunen skal sørge for at foreldre tilbys minimum 30% søskenmoderasjon i foreldrebetalingen for 2. barn og minimum 50% for 3. eller flere barn. Moderasjonen skal omfatte søsken som bor fast sammen. Reduksjon skal tilbys også i de tilfeller søsknene går i forskjellige barnehager innen samme kommune. Barnehagen skal få dekket reduksjon i foreldrebetalingen knyttet til søskenmoderasjonen av kommunen. Foreldre trenger ikke søke om søskenmoderasjon. De private barnehagene må ha rutinger som fanger opp om barn har søsken i andre barnehager.

 

Foreldrebetalingen skal for første barn i barnehage utgjøre maksimalt seks prosent av

husholdningens samlede personinntekt etter skatteloven kapittel 12, samt skattepliktig kapitalinntekt. Foreldre søker om reduksjon i foreldrebetalingen for ett barnehageår av gangen.

 

Kommunen skal gi fritak for foreldrebetaling (gratis kjernetid) for 20 timer per uke til alle to til femåringer (i 2020) i husholdninger med en samlet personinntekt, etter skatteloven kapittel 12 og skattepliktig kapitalinntekt under en inntektsgrense fastsatt av Stortinget. Det samme gjelder for barn med utsatt skolestart. Kristiansand kommune følger minimumsforpliktelsene i forhold til søskenmoderasjon og redusert foreldrebetaling.

 

Barn i private barnehager i familier med lav inntekt får samme prosentvise reduksjon i satsen de betaler for kost som i den kommunale ordningen. Grensen/innslagspunktet for å få inntektsgraderte kostpenger justeres i takt med den nasjonale grensen for gratis kjernetid.

 

De private barnehagene har rett på å få igjen reduksjonene for søskenmoderasjon, redusert foreldrebetaling (inntektsgradering og gratis kjernetid) og inntektsgradering på kostpenger av kommunen. For å ha krav på refusjonen må de private barnehagene sende refusjonskravskjema til kommunen hvert kvartal. Kommunen oppgir hvilken epostadresse kravet skal sendes til.

 

Fristen for innsending av refusjonskravskjema er satt til:

1. kvartal: 1. mars

2. kvartal: 1. juni

3. kvartal: 1. september

4. kvartal: 1. desember

 

I 3. kvartal er det kun to betalingsmåneder og kravet gjelder for to måneder.

 

Dersom det innvilges redusert betaling med tilbakevirkende kraft, eller dersom barnehagen mottar kopi av vedtaksbrevet etter at refusjonskravskjema er sendt inn, tas kravet med ved neste innsending. Dersom barn starter eller slutter i løpet av en måned, skal antall måneder justeres det til nærmeste halve måned.

 

5. Revidering av lokale retningslinjer

 

Bestemmelser om telletidspunkt og rapporteringer vedtas politisk. Retningslinjene gjelder inntil nye retningslinjer vedtas.

 

6. Ikrafttredelse

 

Lokale retningslinjer for beregning og utbetaling av tilskudd til private barnehager i Kristiansand kommune ble første gang vedtatt fra 01.01.2020. Endring av punkt 2 b ble vedtatt i økonomiplan 2022-2025 med virkning fra 01.01.2022. Endringen i punkt 2 b ble reversert i økonomiplan 2024-2027. Punkt 4 ble endret i økonomiplan 2024-2027 der det også ble innført inntektsgradering på kostpenger. (Sak 94/23, Saksprotokoll 2023003653-15)