Hensikt
Hensikten med rutinen er best mulig praksis for forvalting av statlige tilskuddsmidler knyttet til jordbruk. Produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket, Tilskudd ved avløsning ved sykdom, Tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL-midler), Tilskudd til regionale miljøtiltak i jordbruket (RMP), Tilskudd til drenering av jordbruksjord, Tilskudd til tiltak i beite områder.
Dette dokumentet gjelder ansatte som arbeider med tilskuddsaker etter forskrift om:
Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den.
Kommunene forvalter på landbruksområdet statlige tilskudds-, stønads- og garantiordninger på vegne av staten og etter delegert myndighet.
Tilskuddsbevilgninger skal forvaltes på en effektiv måte og i tråd med regelverket for økonomistyring i staten. Regelverket har som formål å sikre effektiv forvaltning, og består av Reglement for økonomistyring og Bestemmelser om økonomistyring i staten. Kommunene er ikke en del av staten, men når de forvalter statlige midler vil reglementet gjelde for den oppgaven de gjør på vegne av Staten. Selv om kommunen har ansvar for utførelsen av oppgaven, er instruksjonsmyndigheten og ansvaret for gjennomføringen av budsjettvedtaket fortsatt hos departementet. Kommunens politiske og administrative ledelse har derfor ingen instruksjonsmyndighet og har ikke anledning til å påvirke den faglige utøvelsen av forvaltningen av produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket.
Stortinget har delegert myndigheten til å fatte vedtak om tilskudd til kommunene gjennom jordloven. Landbruks- og matdepartementet har fastsatt forskrifter for den enkelte tilskuddsordning hvor kommunens myndighet går fram. Landbruks- og matdepartementet har instruksjonsmyndighet når det gjelder hvordan den delegerte myndigheten skal utøves og hvordan de statlige midlene skal forvaltes. Dette innebærer også en rett til å kontrollere at oppgaver og myndighet utøves som forutsatt.
Kommunens ansvar
Fagsystemer, ansvar og tilganger
Det er for alle tilskuddsordninger innen landbruk etablert elektroniske fagsystemer hos Landbruksdirektoratet.
Landbruksdirektoratets elektroniske fagsystemer har tilgangskontroller som sikrer systemets funksjoner og data mot uautorisert endring, tilganger, utlevering av sensitiv informasjon eller ødeleggelse av data. Tilgangskontrollene er basert på at alle brukere har en personlig identifikasjon og tilgangsrettigheter tilpasset de oppgaver vedkommende har. Tilgang skal kun gis til de som har et tjenstlig behov. Statsforvalter administrerer og gir tilganger. I fagsystemene brukes tildeling av roller som modell for å styre hva saksbehandler kan gjøre i systemet.
Kommunen skal benytte Landbruksdirektoratets elektroniske fagsystemer ved tilskuddsforvaltningen. Systemene er nettbaserte og krever to-faktor pålogging til Landbruksdirektoratets digitale tjenester, se veiledningen på Se veiledning på Landbruksdirektoratets nettsider
Kommunen ber skriftlig Statsforvalteren om tilganger for sine ansatte som har tjenstlige behov for tilganger til fagsystemet. Ved endringer, f.eks. når noen slutter, endrer ansvarsområde, går ut i permisjon osv., melder kommunen straks om dette til Statsforvalteren ved brukeradministratorer.
Hvem skal ha de ulike tilgangene til fagsystemer
Jf. kommunens delegasjonsreglement kan vedtak knyttet til tilskuddsordninger innen landbruk i kommunen vedtas og signeres av saksbehandler som har fått tilgang til saksbehandlingssystemene:
• e-Stil PT produksjonstilskudd
• e-Stil RMP Regionalt miljøtilskudd
• Agros Tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel
• Agros Tilskudd til drenering
• Agros Spesielle miljøtiltak i jordbruket
• Agros Tilskudd til tiltak i beiteområder
Saksbehandling skjer i gjeldene systemer. Søknader og vedtak journalføres i P360.
Oppdatert informasjon om de ulike tilskuddsordningen skal ligge på kommunens hjemmeside.