Hjelpemiddeltekniker - daglige rutiner v. 1.0

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at tekniker utfører jobben etter gjeldende rutine. 

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle hjelpemiddelteknikere. 

 

Ansvar for gjennomføring

Hjelpemiddeltekniker og koordinator har ansvar for gjennomføringen. 

 

Beskrivelse

Aktivitet Beskrivelse Ansvar
Arbeidstid
  • 08.00-15.30
  • Overtid skal avklares med leder
  • Teknikerbilen parkeres på Rige etter endt arbeidsdag
Tekniker
Fordeling av oppdrag
  • Alle kommunale oppdrag skal være registrert av kundemottak i profil
  • Koordinator legger oppdrag (på 517 Skjema) inn i RES.Kløvertun.tekniker kalender
  • Koordinator fordeler oppdragene til aktuell tekniker

Kundemottak

Koordinator

Avtaler og registrering
  • Tekniker får oppdrag på henvisningsskjema og løpenr blir lagt inn i akutell tekniker sin kalender av koordinator
  • Det skal fortløpende lages en plan for når mottatt oppdrag skal utføres.
  • Det lages avtaler med brukerene der det er nødvendig. 
  • Oppdraget flyttes til riktig tidspunkt i kalenderen. 
  • Utførte oppdrag skal markeres grønt i kalenderen, senest påfølgende arbeidsdag.
  • Alle oppdrag skal journalføres kortfattet i profil, senest påfølgende arbeidsdag
Tekniker 
Teknikeroppdrag
  • Vi utfører kun enkle reparasjoner
  • Modifisering av hjelpemidler (boring, saging eller lignende) skal vi ikke gjøre
  • Ved behov for omfattende eller spesialiserte reparasjoner lages det reparasjonsskjema til hjelpemiddelsentralen
  • Dersom oppdraget krever at det sendes henvisning til terapeut, følges gjeldende henvisningsrutine. Profil - Oppskrift - Henvisning til fysio/ergo/syn/hørsel/tekniker
  •  
  • Vi har ikke tillatelse til å åpne/reparere elektroniske komponenter
  • Tildelte oppdrag, der ikke annet er avtalt med bruker, skal være utført innen innen to uker.
    • Et oppdrag anses som utført enten ved at:
      • Hjelpemiddelet er reparert
      • Deler er satt i bestilling
      • Det er laget et reparasjonsskjema til NAV-HMS
    • Avvik på tidsfristen meldes til koordinator
Tekniker
Resirkulering av kommunale korttidshjelpemidler
  • Fra 1. mars 2023 er det inngått avtale med Jegersberg gård om vask og resirkulering av hjelpemidler. De kommer til Rige 3 dager i uka.
  • Utslitte/ødelagtel deler/hjelpemidler skal kasseres
  • Slitte hjelpemidler vi ikke vil låne ut videre, returneres til NAV-HMS med returskjema. NAV gir videre til organisasjoner som utfører hjelpesendinger

Jegersberg gård, følges opp av koordinator og avd.leder