Innhold
Samarbeid med hovedverneombudet
Risikovurdering av helse, miljø og sikkerhet
Verneombudets rolle knyttet til risikovurderinger
Verneombudets rolle knyttet til avvik og uønskede hendelser
Verneombudets rolle knyttet til varsling
Verneombudets rolle i vernerunden
Verneombudets rolle i medbestemmelsesgruppa
Verneombudets rolle på personalmøte
Verneombudets rolle i omstillinger
Verneombudets rolle i tilrettelegging
Verneombudets rolle knyttet til psykososialt arbeidsmiljø
Verneombudets rolle i utarbeidelse av arbeidsplaner
Verneombudets rolle knyttet til kjemikalier
Dette heftet vil gi deg som verneombud en oversikt over hva verneombudets rolle er. I tillegg inneholder det oversikt over arenaer du som verneombud skal delta på i Kristiansand kommune. Det inneholder tips til hvordan du kan ta tak i vervet for å lykkes i det. Du får en oversikt over viktige kilder du som verneombud må kjenne til. Heftet inneholder også linker til Kristiansand kommune sine prosedyrer i kvalitetssystemet knyttet til de ulike temaene.
Kort fortalt så er verneombudet en ressurs i avdelingen. Det er valgt av ansatte for å ivareta de ansattes interesser i arbeidsmiljøet. Verneombudet skal se til, i samarbeid med ledelsen, at arbeidet planlegges, gjennomføres og følges opp på en fullt forsvarlig måte slik at det samsvarer med arbeidsmiljølovens intensjoner om et helsefremmende og godt arbeidsmiljø.
Du må som verneombud ha forståelse av rollen du skal ivareta. Skaff deg kunnskap! De viktigste kildene til dette er arbeidsmiljøloven kapittel 6, og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kapittel 3. De handler om verneombudets oppgaver, opplæring og valg av verneombud.
I tillegg er forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid i virksomheter nyttig å kjenne til. Denne forskriften, også kalt internforskriften, handler om hvordan virksomheter skal jobbe systematisk med helse, miljø og sikkerhetsarbeid.
Alle avdelinger skal ha verneombud. Verneområdet skal være avgrenset og ikke større enn at verneombudet har oversikt og kan ivareta sine arbeidsoppgaver på en forsvarlig måte. Verneombudet skal ha nok tid til å utøve rollen sin. De ansatte skal gjøres kjent med hvem som er verneombud på avdelingen. I Kristiansand kommune er det laget en plakat som alle verneombud skal henge opp i sine avdelinger. Den får du av ditt hovedverneombud når du starter i vervet.
Kilder:
Arbeidsmiljøloven kapittel 6 Verneombud
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kapittel 3
Forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid i virksomheter
Verneombud (arbeidstilsynet.no)
Hvem kan velges til verneombud?
Verneombudet skal velges blant arbeidstakere som har erfaring og innsikt i virksomhetens arbeidsforhold. De bør velges blant arbeidstakere som har arbeidet i virksomheten de siste to årene. Arbeidsgiver kan ikke bli valgt til verneombud. (jf. Forskriftens § 3-2 første ledd og arbeidstilsynets kommentarer).
Verneombudet velges for 2 år av gangen. Verneombudet kan ikke legge ned vervet i valgperioden. Funksjonen som verneombud innenfor 2 års perioden faller bare bort når vedkommende ikke lenger arbeider innfor verneområdet. (jf. Forskriftens § 3-4).
Det tar tid å komme inn i rollen som verneombud. Derfor er kontinuitet i vervet å anbefale. Et godt fungerende verneombud kan gjerne utpekes for flere perioder etter hverandre.
Hvordan velges verneombud?
Verneombud kan velges på flere måter, dette avklares med fagforeningene.
Det er opp til fagforeningen (e) om de vil benytte seg av den forskriftsmessige adgangen til å utpeke verneombud, eller om den heller ønsker at verneombud skal velges av de ansatte ved flertallsvalg.
Utpeking av fagforeningene:
I virksomheter hvor en lokal fagforening alene organiserer flertallet av arbeidstakere innenfor et verneområde, kan fagforeningen utpeke verneombudet i dette verneområdet (jf. Forskriftens § 3-2 tredje ledd).
Dersom flere fagforeninger til sammen organiserer flertallet av arbeidstakere innenfor et verneområde, men ingen av dem gjør det alene, kan de i felleskap utpeke verneombudet. (jf. Forskriftens § 3-2 tredje ledd).
Det anbefales at den aktuelle kandidaten som pekes ut oppfyller kriteriene som nevnt under hvem som kan velges til verneombud.
Flertallsvalg blant arbeidstakerne:
Dersom fagforeningen ønsker flertallsvalg, har de et ansvar for å legge til rette for valg. I forskrift om organisering, ledelse og medvirkning står det at man da må velge valgstyre. (Jf. Forskriftens § 3-2, fjerde ledd). Vi anbefaler at dette løftes opp i medbestemmelsesgruppen, og man der blir enige om hvilken fagforening som fasiliteter valget.
Alle ansatte innenfor verneområdet har rett til å foreslå kandidater. Ansatte kan også foreslå seg selv. Ved valg av verneombud er det ikke noe krav om hemmelig og skriftlig avstemming. Valget kan derfor foregå på en enkel måte, for eksempel ved håndsopprekning på et personalmøte. Ved stemmelikhet avgjøres valget ved loddtrekning ( Jf. Forskriftens § 3-2, femte ledd og arbeidstilsynets kommentar til forskriften).
Kilder:
§ 3-2. Valg av verneombud (arbeidstilsynet.no)
Arbeidsgiveren skal sørge for at verneombudet får nødvendig tid og opplæring for å utføre vervet på en forsvarlig måte. I Kristiansand kommune skal alle verneombud delta på et obligatorisk 40 timers kurs. Opplæringen skal skje i arbeidstiden og betales av leder.
Opplæringen skal gi verneombudet en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. Den skal gi verneombudet kunnskap om risikovurdering, arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover. I tillegg skal opplæringen sette verneombudet i stand til å identifisere faktorer som fremmer eller hemmer et godt fysisk, psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø.
Verneombud i Kristiansand kommune blir kompensert med kr. 7000 pr. år, og velges for to år av gangen.
Kilder:
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning - opplæring
Hovedverneombudet skal veilede og bistå verneombudene, og skal samordne verneombudenes arbeid. Dersom det er tvil om hvordan saker skal fordeles mellom verneombudene i kommunen, kan hovedverneombudet avgjøre dette.
Hovedverneombudet er tilgjengelig for deg. Ta kontakt dersom du står i vanskelige saker eller du har behov for å drøfte en sak. Hovedverneombudet kan ha erfaring fra lignende saker. Ofte kan det også være en trygghet å ha hovedverneombudet sin støtte.
Hovedverneombudene inviterer verneombudene til to samlinger i løpet av året. Dette skjer fortrinnsvis med en stor verneombudssamling i det ene halvåret og en i mindre grupper i det andre halvåret.
Saker som angår arbeidsmiljøet, skal løses på lavest mulig nivå. Start med å ta saken opp i din lokale medbestemmelsesgruppe. Dersom den ikke kan løses der anbefales det å ta kontakt med ditt hovedverneombud. Hovedverneombudet kan være med å vurdere om det er en sak som bør sendes videre til AMU for ditt kommunalområde eller om den kan løses på en annen måte.
Her kan du kontakte arbeidstilsynet:
Telefon og chat (arbeidstilsynet.no)
Verneombudets hovedoppgave er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som gjelder arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Dette er lovregulert i arbeidsmiljøloven kapittel 6.
Statens arbeidsmiljøinstitutt har en definisjon på arbeidsmiljø som kan være nyttig å ha med seg. Definisjonen sier at “arbeidsmiljø er knyttet til hvordan man organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet. Arbeidsmiljø er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass og arbeidsmiljø påvirker arbeidstakernes helse og jobb engasjement og virksomhetens resultater og produktivitet.”
Verneombudet skal se til at arbeidsmiljøet i de avdelingene du er verneombud for følger lovens krav om å ivareta helse miljø og sikkerhet. Din rolle er å si fra til arbeidsgiver dersom det er forhold på jobben som kan være skadelig for ansatte, eller dersom arbeidsgiver bryter arbeidsmiljøloven.
Verneombudet skal tas med på råd så tidlig som mulig når det planlegges endringer som har betydning for arbeidsmiljøet. Det kan være både organisatoriske og fysiske endringer. Det er også viktig å være klar over at planlagte endringer kan påvirke det psykososiale arbeidsmiljøet.
Verneombudet har også en stansingsrett dersom det er umiddelbar fare for liv og helse. Det betyr at du som verneombud kan gripe inn og stanse arbeid som du mener medfører umiddelbar fare. Konferer gjerne med hovedverneombudet dersom du vurderer dette. Stansingen skal kun gjøres i det omfanget som er nødvendig for å avverge den umiddelbare faren.
En viktig del av rollen er å være et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. For å få til dette er det viktig med et godt samarbeid. Leder skal holde deg som verneombud orientert om det som berører arbeidsmiljøet, samtidig som at du som verneombud skal ta opp aktuelle saker med leder. Dette kan gjøres etter henvendelse fra kollegaer eller på grunnlag av egne observasjoner. Arenaer kan være personalmøter, medbestemmelsesmøte, vernerunde og risikovurderinger.
Kilder:
Stami definisjon på arbeidsmiljø
Verneombud (arbeidstilsynet.no)
Retningslinjer for et verneombud i Kristiansand kommune
For verneombud i Kristiansand kommune
Regler om verneombudets taushetsplikt er gitt i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-17.
De tilfellene du som verneombud har taushetsplikt er når du får opplysninger om andres personlige forhold eller du får opplysninger som er av en slik art at andre kan utnytte dem i sin egen næringsvirksomhet. Dersom den opplysningen gjelder gir deg samtykke til å gå videre med opplysningene, oppheves taushetsplikten.
Du som verneombud har ingen allmenn taushetsplikt utenom det som er beskrevet i forskriften.
I saker som kan få alvorlige konsekvenser for arbeidsmiljøet som fare for liv og helse, trakassering og diskriminering skal du som verneombud varsle arbeidsgiver. Derfor er det som verneombud lurt å klargjøre på forhånd overfor kollegaer at du ikke alltid kan overholde taushetsplikten.
Kilder:
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-17
Verneombudet representerer ikke leder i saker der leder utfører ledelse, det vil si opptrer som arbeidsgiver. Verneombudets oppgave er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som gjelder arbeidsmiljø. Ombudet er også et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, med felles formål om å samarbeide og skape en trygg arbeidsplass gjennom helse- miljø og sikkerhetsarbeid.
I situasjoner der leder har utfordringer i sitt arbeidsmiljø er verneombud også verneombud for leder, mens i situasjoner der leder utøver ledelse overfor de øvrige ansatte skal leder ivaretas i sin lederlinje.
Utdypende eksempel:
Det oppstår også av og til situasjoner hvor det stilles spørsmål til verneombudets rolle for enkeltpersoner. Verneombudet skal først og fremst se til at det totale arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig, og være bevisst sin rolle hvis man går inn i saker som angår enkeltpersoner.
Verneombudet har allikevel et ansvar for å se til at den enkelte har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, og kan være med i saker rundt enkeltpersoner for å se til at prosessen blir god, og for å gi råd. Men verneombudet skal ikke opptre som tillitsperson eller som arbeidstakers «advokat». Det er viktig at alle involverte i slike saker har felles forståelse av verneombudets rolle, og at det er tydelig kommunisert.
Dette betyr at hvis en ansatt ønsker at verneombudet skal være med i et møte med arbeidsgiver, er verneombudet med som observatør for å se til at prosessen er god og for å gi råd, ikke som tillitsperson for den ansatte. I slike møter er det lurt å anbefale ansatte å ta med seg tillitsvalgte.
Kilder:
Alle avdelinger i Kristiansand kommune skal risiko vurdere farer og problemer i arbeidsmiljøet som kan medføre skader, helseplager eller sykdom for ansatte nå eller i framtiden. Dette gjøres i en risikoanalyse. Risikoanalysene skrives i styringsportalen. Det er arbeidsgiver som har ansvar for gjennomførelse av risikoanalysen.
Det finnes mal i styringsportalen for hvordan en skal gjennomføre en generell risikovurdering av arbeidsmiljø. Malen dekker det lovpålagte kravet om risikovurdering av organisatorisk, ergonomisk, psykososialt, fysisk og kjemisk og biologisk arbeidsmiljø. Leder kan ta kontakt med virksomhetsstyring for å få tilgang på malen dersom den ikke ligger på enhetsnivå.
Det finnes også mal for risikovurdering av vold og trusler i styringsportalen. Denne skal benyttes på alle arbeidsplasser som har identifisert risiko for vold og trusler. Arbeidstilsynet har en temaside om vold og trusler som er oversiktlig og god. Den henviser også til forskriften om utførelse av arbeid og de krav som § 23 A sier en risikovurdering knyttet til vold og trusler skal inneholde.
Oversikt over andre lovpålagte risikovurderinger som kan være relevant for din arbeidsplass finner du i kommunen sitt kvalitetssystem (EQS)
ROS-analysen er et levende dokument, som må evalueres jevnlig.
Kilder:
Lovpålagte risikovureringer - oversikt
Risikovurdering av arbeidsmiljø
Risikovurdering av vold og trusler
Risikovurdering av arbeidstidsordning
Loven krever at det er opprettet et system for å melde avvik. I Kristiansand kommune registreres avviksmeldingene i kvalitetssystemet - EQS.
Hensikten med å registrere avvik er å:
Ansatte har en plikt til å melde om avvik og mangler på sin arbeidsplass.
Samarbeid med leder om å finne gode løsninger for å unngå at det skjer igjen.
Kilder:
Avvik og uønskede hendelser – registreringsprosedyre
Varsling er et komplekst tema, og vi anbefaler at du setter deg inn i hva arbeidstilsynet sier om varsling: Varsling (arbeidstilsynet.no). Du kan lese mer om roller i varsling her.
Hvis du er i tvil om en sak er en varslingssak, konferer med hovedverneombudet.
Kilder:
Varsling for ansatte og folkevalgte i Kristiansand kommune - reglement
Varsling - Varslingsveileder 2024
Arbeidsgiver er ansvarlig for å gjennomføre vernerunden, men du som verneombud skal delta. Det er en fin samarbeidsarena for verneombud og leder. Den skal i Kristiansand kommune være gjennomført innen 1.mars hvert år.
Suksesskriterier for en god vernerunde:
I vernerunden vil vi se på:
Kilder:
Dokument «Vernerunde - prosedyre for gjennomføring», ID 3763 - EQS (extend.no)
Medbestemmelsesgruppene skal bidra til godt arbeidsmiljø og være en arena for samhandling og medbestemmelse på arbeidsplassen. Her sitter leder, verneombud og tillitsvalgte for de ulike fagforeningene på arbeidsplassen. I Kristiansand kommune er det bestemt at det skal avholdes minimum 3 møter i halvåret.
FAST AGENDA på møtene:
Kilder:
Årshjul og fast ageda for medbestemmelsesgrupper
Dette er en arena du som verneombud kan sette fokus på arbeidsmiljøet. Snakk med leder om å få avsatt litt tid til å ta opp ulike tema som er relevant for ditt arbeidssted. Dette vil gi ansatte mulighet til å medvirke. Det kan være tema knyttet til noe som rører seg i arbeidsmiljøet, eller det kan være tema som kan være med på å bidra til et godt arbeidsmiljø.
Eksempler på tema du kan ta opp:
Omstillinger er noe som skjer ofte i arbeidslivet. Det kan få store konsekvenser hvis man ikke får til gode prosesser. Det kan føre til sykefravær, fravær i arbeidslivet og tidlig avgang. Som verneombud skal du ivareta arbeidsmiljøet til de ansatte. Her har du en viktig rolle i å se til at virksomheten ivaretar de ansattes sikkerhet, helse og velferd i samsvar med bestemmelser i arbeidsmiljøloven.
Kilder:
Mal for risikovurdering ved omstilling
Arbeidsgivers plikt til å legge arbeidet til rette for arbeidstakerne er tredelt. Arbeidsgiver har en generell tilretteleggingsplikt som gjelder alle arbeidstakere, en generell tilretteleggingsplikt for den enkelte arbeidstaker og til slutt har arbeidsgiver en særskilt tilretteleggingsplikt for de som har redusert arbeidsevne og står i fare for å bli sykmeldt.
Arbeidsgiver skal organisere arbeidet og legge til rette slik at arbeidstakerne kan være i jobb og være like friske når de går hjem fra arbeidet som da de kom.
Arbeidstaker har en plikt til å medvirke i tilretteleggingsarbeidet slik at arbeidsgiver og arbeidstaker i samarbeid kan finne gode løsninger.
Kilder:
Tilrettelegging arbeidstilsynet
Arbeidsmiljøloven krever at det psykososiale arbeidsmiljøet skal være forsvarlig. Ofte er de psykososiale arbeidsbetingelsene en konsekvens av hvordan man organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet.
Arbeidsgiver har ansvaret, men for å få til et godt arbeidsmiljø er det viktig med et godt samarbeid mellom leder, tillitsvalgt, verneombud og medarbeiderne.
Som verneombud har du en særskilt rolle for å være med å fremme et godt psykososialt arbeidsmiljø.
Kilder:
Utarbeidelse av skift- og turnusordninger er først og fremst et tillitsvalgts anliggende. Det framgår av arbeidsmiljøloven Kapittel 10 om arbeidstid. Ifølge § 10-3 skal arbeidsplanen utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte.
Det vil i utgangspunktet ikke være nødvendig å vurdere forsvarligheten av arbeidstidsordninger som ligger innenfor normalarbeidsdagen (inntil 9 timer per dag og 40 timer i uken). Ordinære arbeidstidsordninger der man har en vanlig arbeidsdag uten skift eller turnus, kan anses som forsvarlig uten noen nærmere kartlegging og vurdering.
Biologisk spiller det i utgangspunktet ingen rolle om arbeidet utføres på hverdager eller i helger og på helligdager, men helgearbeid kan ha sosiale eller velferdsmessige konsekvenser.
Det er arbeidstidsordninger som avviker fra lovens utgangspunkt og normal døgnrytme som må vurderes nærmere. Det vil for eksempel si:
Forsvarlighet er et sentralt HMS-spørsmål, og verneombudene er selvskrevne deltakere i en slik vurdering. Med forsvarlighetsvurdering hos oss menes en ROS-analyse. Som verneombud skal du påse at en slik ROS-analyse er gjennomført, og medvirke i selve gjennomføringen.
En forsvarlighetsvurdering må gjøres ved etablering av nye og ved endring av eksisterende arbeidstidsordninger. Det bør også gjøres regelmessige evalueringer – for eksempel årlig – for å avdekke uforutsette, uheldige belastninger som følge av arbeidstidsordningen. Både forsvarlighetsvurderingen og evalueringen skal gjøres i samarbeid med verneombud, arbeidstakerne og deres tillitsvalgte.
Arbeidstilsynet anbefaler følgende risikoreduserende tiltak ved organisering av arbeidstiden:
Som verneombud skal du påse at dette hensyntas i ROS-analysen
Kilder:
Er arbeidstidsordningen forsvarlig? (arbeidstilsynet.no)
Arbeidstid, helse og sikkerhet - STAMI
Kjemikalier kan ha helserisiko og utgjøre en fare for ansattes sikkerhet og helse. Arbeidsgiver skal sikre at kjemikalier blir brukt og håndtert på en forsvarlig måte på arbeidsplassen og sørge for rutiner for forsvarlig oppbevaring og bruk av kjemikaliene.
Kristiansand kommune registrerer kjemikalier i kjemikalregisteret Eco Online. Her risiko vurderes kjemikaliene og en får tilgang til sikkerhetsdatablad som også sier noe om hvordan kjemikalie skal oppbevares og hvilket verneutstyr en skal benytte.
Kilder:
Dokument «Stoffkartotek og kjemikaliehåndtering», ID 2548 - EQS (extend.no)