HsPro; postregistrering og behandling v. 1.1

 

Hensikt

Sikre at elektroniske meldinger som kommer inn i Hs Pro leses og behandles.

Sikre at relevante helseopplysninger gjøres kjent for det enkelte ansvarlige helsepersonell slik at det kan ytes forsvarlig helsehjelp.

 

Gjelder for

Merkantil og den enkelte helsesøster, lege, jordmor, fysioterapeut eller familieterapeut

 

Ansvar for gjennomføring

Merkantil og den enkelte helsesøster, lege, jordmor, fysioterapeut eller familieterapeut og avdelingsledere.

 

Beskrivelse

 

Post som kommer via helsenett:

Kommuneansvarlig fordeler epikriser til riktig sted.

Stedsansvarlig sjekker innboks i HsPro minimum en gang per dag. Den post som kommer behandles av stedsansvarlig og kobles til riktig journal i HsPro.

Ansvarlig for journal/ pasient/ bruker åpner daglig meldingsinnboks og legger meldingen inn i journal og signerer på at informasjon er lest.

 

Innhenting av opplysninger fra barneverntjenesten:

Dokument med innhenting av opplysninger fra helsetjenesten til barnevernet skannes inn av dokumentsenteret. Ansvarlig for journal/ pasient/ bruker legger meldingen inn i journal og signerer på at informasjon er lest. Dokumentet legges inn i HsPro og besvares i HsPro. Svar på innhenting av opplysninger sendes til barneverntjenesten via Svar Ut.

 

Helseopplysninger fra instanser som ikke er på helsenett og tilsendte journaler på nyinnflyttede til kommunen:

Dokumentene sendes til dokumentsenteret for skanning. Merkantil legger inn de innskannede dokumentene til aktuelt helsepersonell og sender melding om ankomne opplysninger i HsPro med link til pasientjournal. Ansvarlig helsepersonell legger meldingen inn i journal og signerer at informasjon er lest.

 

Klagesaker som går på helsepersonells utøvelse av tjenesten:

Klage skal registreres i Public 360. Der hvor Familiens hus helse får tilsendte papirdokumenter skal disse sendes dokumentsenteret for skanning. Dokumentsenteret gir enhetsleder beskjed om innkommen klage med referanse til saksnummer. Enhetsleder er ansvarlig for saksbehandling i samarbeid med avdelingsleder. Det lages notat i journal om klagesak med referanse til saksnummer i HsPro. Svar skal utarbeides i Public 360 og saksbehandlingstid etter Forvaltningsloven skal overholdes.

 

Definisjoner

Eksempler på post kan være:

  • Informasjons utveksling via helsenett, pasient rettet informasjon som skal lagres direkte i journal.
  • Innhenting av opplysninger fra barneverntjenesten.
  • Helseopplysninger fra instanser som ikke er på helsenett.
  • Klagesaker som går på helsepersonells utøvelse av tjenesten

 

 

Vedlegg og referanser

Rutine for behandling av post fra skanning inn i HsPro.

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker - forvaltningsloven