Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at arbeidsgiver følger forskrift hjemlet i arbeidsmiljøloven om retningslinjer ved innsyn i e-postkasse og annet elektronisk lagret materiale.
Under denne overskriften definerer du hvem dette dokumentet gjelder for. Gjelder det alle ansatte, eller bare et utvalg av dem?
Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.
1) Innsyn må være grunnet i kritisk behov for å holde driften i gang, eller at det foreligger mistanke om at arbeidstakeren har benyttet arbeidsgiverens utstyr til forhold som kan medføre oppsigelse.
2) Så snart som mulig skal den berørte arbeidstakeren være informert om innsyn. Ved fare for manipulering av informasjon, kan arbeidsgiver ta en speilkopi av berørte innhold før arbeidstakeren blir informert.
3) Innsynsrett gjelder kun elektroniske medier/utstyr som arbeidsgiveren har stilt til disposisjon for å utføre arbeid. Det gjelder ikke hvis medier/utstyr er utlånt til privat bruk. Det gjelder hele ikke private eide medier/utstyr som evt. befinner seg på arbeidsplassen.
4) Ved dødsfall, eller frafall av arbeidstakeren av diverse årsaker, skal ikke pårørende eller dødsboet ha innsyn uten videre.
5) Det er ikke lov å overvåke nettbruken til arbeidstakere.
6) Arbeidsgiveren har ikke innsynsrett når det gjelder forhold der arbeidstakeren er lovpålagt taushetsplikt.
Datatilsynet har utarbeidet en tydeliggjøring og tolkning av forskriftene.