Innhold Innhold Mer info
Opprettelse av nytt selskap og nye oppdragsgivere i Visma - Prosedyre v. 2.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at selskaper i Visma blir korrekt opprettet etter en felles standard og mal. Prosedyren erstatter tidligere RB 50 og RB 54.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for fagansatte på regnskap som skal opprette nye selskap og nye oppdragsgivere i Visma.

 

Ansvar for gjennomføring

Den som oppretter selskapet har ansvaret for å gjennomføre etter denne prosedyren.

 

Beskrivelse

Før bygging av selskap startes må det gjøres en kartlegging for hva som skal registreres i det nye selskapet.

  • Hvilke  Visma Enterprise moduler skal tas i bruk.
  • Skal det bygges oppdragsgivere i Fakturering, har selskapet et forsystem som produserer fakturagrunnlag og overføres grunnlagene via flatfil eller webservice?
  • Skal fakturadistribusjon benyttes for distribusjon av faktura? Skal Visma Aksesspunkt benyttes for inn- og utgående faktura?
  • Skal det settes opp integrasjon mellom Visma Enterprise og Nets?
  • Visma må kontaktes for bestilling og installasjon av integrasjoner
  • Hvilken annen bistand er det behov for fra Visma

ØKONOMI

1.Oppretting

Menypunkt Økonomi: Grunndata – selskapsinnstillinger – selskap/region

  • Stå i et eksisterende selskap for det året det nye selskapet skal opprettes i.
  • Opprett alltid selskapet i året før selskapet skal i drift. Dvs. hvis selskapet skal i drift fra 2020, så opprettes det i 2019.

Velg Ny

  • Skriv inn det nye selskapsnummeret
  • Tabuler gjennom feltene og velg Opprett 
  • Lukk bildet på det røde krysset.

1               

Skriv inn navn, adresse og kommunenummer

Under fanekort Generelt:

Valuta             NOK

Nasjon            NO

Språk              NO

Type selskap  KOMM eller PRIV

NHO nummer Ingen utfylling

Bankkonto      Hvis koblet mot Fakturering må bankkonto Fakturering stå her

Postgiro          Ingen utfylling

 

 

  • Velg deretter Opprett roller for saksgang:

 

  • Legg inn selskapets org.nr.

 

Under fane Parametre – utfylling lik kopiert skjermbilde under:

 

Avhukning for Autopay gjøres på et senere tidspunkt.

 

  • Under fane Ledetekster:

 

Lukk ned bildet og man kommer automatisk inn i Regnskapsår. Lukk ned bildet og bytt til malselskapet.

 

2.Kopiering

  • Velge det malselskapet vi skal kopiere fra 
  • Vi bruker malselskapet 899 til både kommunale og private selskap
  • Sjekk at malselskapet er oppdatert til riktig år
  • Sjekk om det er andre ting som må oppdateres i malselskapet før kopiering
  • Selskap opprettes alltid mot året før. Et selskap som skal tas i bruk i 2020 skal opprettes mot kontoplan etc i 2019. 
  • Malselskapet må være pålogget det år som man skal kopiere fra.

Menypunkt Økonomi: Avansert – Drift – Kopiere tabeller

  • Hent selskap som man skal kopiere til. Ellers ingen utfylling.

 1

  • Velg så kommando Kopiere årsuavhengige data.
  • I neste skjermbilde velges Alle (øverst til venstre i skjermbildet) 
  • Svar så Ja til Kopiering


Når denne er ferdig går du tilbake til skjermbilde Kopiere tabeller.

  • Velg kommando Kopiere Årsavhengige data.
  • I neste skjermbilde velges Alle (øverst til venstre i skjermbildet)
  • Svar så Ja til Kopiering

 

  • Legg inn intervallene manuelt hvis dette ikke er kommet med i kopieringsrutinen.  

 

Næringsoppgave selvstendig næringsdrivende

Økonomi / Grunndata / Selskapsinnstillinger / Selskap/Region / Maler

  • Velg arkfanen "Maler"
  • Søk opp malen som ligger inne, Tekstfil med navn næringsoppgave
    • Enten ligger den inne i et lokalområde hvor dere tidligere har redigert og lagret den 
      • m:\Visma_Enterprise\Okonomi\Innberetning_naeringsdrivende\næringsoppgave.txt
    • Eller så henter dere opp en ny mal fra område uq\okonomi\basis\maler
      • \\appweb01001.krs.krikom.no\uqlocal$\okonomi\maler\næringsoppgave.rtf
  • Rediger malen med nødvendige tilpasninger
  • Lagre malen på et lokalt område
  • Åpne Økonomi på nytt og gå til bildet. Trykk på "Rediger" for å validere at endringene er gyldige
    • Dette siste må gjøres og kontrolleres når man utfører oppgaven rapportering selvstendig næringsdrivende

 

Lukk ned Økonomi.

 

Tilgang til selskapet

Logg inn i brukeradministrasjon, Modulspesifikke egenskaper, og gi deg selv tilgang til

  • alle selskap
  • alle reskontrotyper i Økonomi i selskapet
  • samt tilgang til å endre bankkonto
  • eBilag
  • Økonomirapportering osv.
  • Hent i tillegg opp brukeren "Webservice Innfordring Bruker"
  • Gi denne tilgang til alle regioner
  • alle reskontrotyper
  • alle reskontronummer i selskapet
  • BRUK STORE BOKSTAVER.

Velg deretter modul Fakturering og gi tilgang til alle oppdragsgivere og alle varenummer. Gi deg selv og Webservice Innfordring Bruker tilgang.

Fakturering er ikke opprettet enda SKRIV DETTE LENGER NEDE

Lukk ned Brukeradministrasjon.

 

 

 

Logo

Selskapets logo som skal brukes på faktura- og purreblanketter lagres i mappa for aktuelt selskap på:

  • M:\Visma_Enterprise\Logoer
    • Hvert selskap har sin egen mappe

 

3.Grunndata Økonomi

Logg inn i Økonomi og velg det nye selskapet.

Kontoplan

Økonomi / Grunndata / Kontoplan / Konteringsdimensjoner

  • Registrer inn ansvarsnummer
  • Legg inn kontoplan før videre registrering
  • Kontoplan kan kopieres inn fra tidligere / andre selskap
  • Vær obs på bankkonti / andre konti som ikke skal være like
  • Kjør ut kontoplan til excel
  • slett konti som ikke skal være med over i nytt selskap 
  • lagre i csv-format
  • importer til nytt selskap
  • Nødvendige arter som må registreres / være på plass før videre registrering
    • Art for kursdifferanse utland
      • Denne må kobles med automatisk ansvar
    • Art for øredifferanse
    • Art for Kundefordringer
      • Opprettes i økonomi / Økonomi / Grunndata / Kontoplan / Konteringsdimensjon og velg Ny
      • Navn: Kundefordringer K + oppdragsgivernummer + oppdragsgivernavn,
        • eks «Kundefordringer K100 Oppvekst og læring»
        • Konto skal være 21375 + oppdragsgivernummeret (3 siffer)
    • Art for Leverandørgjeld
    • Art for Leverandørgjeld ansatt, dersom denne er i bruk

 

Regnskapsår

Grunndata / Selskapsinnstillinger / Regnskapsår

  • Velg fane for bilagstyper og  fyll inn følgende:

  • Fane Kontoparametre fylles ut slik:

  

  • Fane Begrensninger konteringsbegreper fylles ut slik:

  • Legg så inn ansvarskontoplanen i selskapet
  • Gå tilbake til fane for Kontoparametre og velg "Øreavrunding"
  • Legg inn kontering for øreavrunding
    • Dette vil være individuelt pr. selskap

  • Velg Tap på krav
  • Legg inn kontering. 

  • Velg videre Tilgodebeløp til Fakturering
  • Legg inn Interimskonto 21375002 

Bilagstyper

  • Bilagstype for utgående faktura må ha 8 siffer
    • sjekk at det er kommet med eller sett inn

 

Bankkonto

Økonomi / Grunndata / Faste tabeller / Bankplassregister

  • Finn banknummeret og sjekk at den er registrert, hvis ikke så legges den inn
  • Legg inn BIC nummer hvis det mangler

  • Deretter må bankkonto med tilhørende verdier registreres

Økonomi / Grunndata / Reskontro / Kontoregister bank

  • Bankkonto for OCR/Cremul må registeres her
  • Konto for ocr vil fremkomme på purreblankettene
  • Alle bankkonti som det skal komme innbetalinger på i Cremul må registreres her

  • Her begynner du med å registrere de 4 første sifrene av bankkontoen det skal remitteres fra
  • Disse må være registrert og blir hentet fra bankplassregisteret 
  • Bildet er også tilrettelagt for å vise BIC, samt beregnet IBAN-nummer
  • Når du i neste felt registrerer de neste 7 sifre og avslutter med å trykke ENTER, kommer du over i neste bilde:
    • Bildet kan senere hentes opp ved hjelp av knappen "Detaljer"
  • Her fyller du inn detaljer for kontoen det skal remitteres fra 
    • Flere selskap har felles konto for remittering og cremul
  • Sett inn bilagstype

  • Koble art for kursdifferanse med automatisk ansvar før du legger inn kontering gebyr
    • Grunndata / Konteringsdimensjoner / Tilleggsinfo
  • Velg Kontering gebyr og legg inn art 

  • Velg deretter Kontering og legg inn balansekonto for bank

  • Legg inn grensebeløp avrunding 
  • Kontering for øreavrunding legges inn dersom selskapet skal ha automatisk bortpostering av øreavrunding på CREMUL innbetalinger
  • Velg videre nedtrekksmeny for Oppdater bankkonto på og velg
    • «Fakturaens reskontrotype»
  • Legg inn saksbehandler som skal ha mail når det er innbetalinger som må behandles
  • Legg inn kontering for feilføring 
    • (pr.2019 ønsker ikke regnskapstjenesten å legge inn kontering her)

Remitteringskonto

Grunndata / Selskapsinnstillinger / Selskap/Region og fane for Generelt

  • Velg konto det skal remitteres fra og trykk OK 
    • (flere selskap har felles konto for remittering og cremul)
  • Legg deretter inn selskapets organisasjonsnr

 

Bankavtale - Avtale-id

Grunndata / Selskapsinnstillinger / Sekskap/Region / fane for Parametre / Visma Autopay

  • NB. Før denne kan registreres må du ha bankkontonr. klart
  • Hvis du går inn og prøver å regisrere noe her så blir det lagret i tabeller og du vil få problem med å registrere ferdig senere
  • Avtale-id må da ev. slettes i tabell før du kan registrere noe på nytt / registrere ferdig

Registrer VAP0+selskapsnr

Velg fane for Parametre og

  • Velg knapp for Visma Autopay
  • Registrer Avtale-id = VAP0+selskapsnummer
  • Legg inn NOK som valuta 
  • Skriv inn banknr
  • Skriv inn  bankkontor for remittering 
  • Navn: Autopay-selskap+selskapsnummer
  • Blagstype: sett inn bilagstype for avregningsretur
  • Saksbehandler: PORE
    • PORE må opprettes som egen bruker i brukeradm
    • Mail om innlesingsbilag/avregningsretur vil da bli sendt til post.regnskap@kristiansand.kommune.no
  • Sett hukk i Godkj. bilag 
  • Samle hovedbok:denne skal stå tom
    • ved avhuking i denne  kan det bli feil i forbindelse med avregningsretur dersom vi får retur over to dager
  • Avvent med signeringsnøkkel
  • Signeringsnøkkel hentes i Visma.net og må ikke settes inn før bankkonto og remittering skal tas i bruk 

Signeringsnøkkel Autopay

  • Signeringsnøkkel hentes i visma.net
  • NB! I forkant må selskapet overføres til Visma.net
  • Logg inn i Visma.net Admin
  • Finn riktig selskap og kopier med nøkkelen som ligger i feltet "Nøkkelkode"

 

 

Type KID-nr som skal brukes

Grunndata / Selskapsinnstillinger / Systemparametre

  • Hukk i bruk ny KID-rutine skal komme automatisk, men sjekk at denne er avhuket.

 

Kontaktpersonstype

Økonomi / Grunndata / Reskontro / Kontaktpersonstype

Opprett kode REF

Standardblanketter

Grunndata / Selskapsinnstillinger / Standardblanketter

  • Opprett disse:

  • Logo lastes opp fra M:\Visma_Enterprise\Logoer
    • Hvert selskap har egen mappe

Standardblanketter elektronisk distribusjon

Økonomi / Grunndata / Selskap/Region / Fane for Elektronisk distribusjon

  • Huk av for "Bruk Visma Fakturadistribusjon" dersom denne benyttes
  • Distribuer purring via Visma Fakturadistribusjon
  • Velg blankettype for purring

 

Purrebetingelser

Registrer deretter purrebetingelse hvis det skal være avvik fra malselskapet.

Grunndata / Reskontro / Purrebetingelser

  • Som utgangspunkt vil disse se slik ut:

  • I selskap 1 har vi egen purretype for barnehage/SFO og husleie 
  • Resten av oppdragsgiverne har felles purretype 
  • I selskapene brukes en purretype
  • Vær obs på antall dager mellom P1 og P2 
    • I Visma er det satt opp slik at P2 sendes ut 14 dg etter fakturadato på P1 
  • Det riktige er at P2 først kan sendes 14 dg etter forfall på P1når man tar purregebyr
  • Sjekk ev. om Visma har endret sitt oppsett og korriger antall dager etter det som er riktig

Purregrenser

Dersom det gjelder oppsett for selskap utenom bykassen så sjekk først ut om det skal sendes purring med purregebyr. Sjekk også om det skal bygges for innfordring i Procasso. Om det skal sendes purring uten gebyr så ikke legg inn noe i den linja.

  • Sett markøren i sekvens 1 og velg Purregrenser:

  • Korriger beløp og skriv inn den riktige satsen for purregebyr og legg inn beløpsgrense 2,- kr. over purregebyret
  • Dersom det skal sendes ut purringer uten purregebyr må hele linjen med purrebeløp slettes
  • Sett markøren i 0 under kontering og legg inn kontering:

  • Registrering av kontering betinger at kontoplan er lagt inn 
  • Hvis kontoplan ikke er lagt inn kan kontering registreres senere
  • Vær obs på at noen selskap sender purring uten gebyr
    • eks. Kristiansand Havn

Purretekst

  • Hent opp standardblankett pr. purrekode
  • Legg inn den overskriften og teksten som skal stå pr. purring
  • Det er også mulig å legge inn engelsk tekst hvis det er aktuelt
  • Sjekk ev. med selskap / menighet om de ønsker annen tekst dersom faktura bare skal purres og ikke innfordres.

  • Sett videre markøren på sekvens 2 og velg purregrenser

  • Sett inn gjeldende sats for purregebyr og legg inn purregrense 2,- kr. over gjeldende sats
  • Sett markøren på kontering og legg inn konteringen

  • Gå tilbake til purrebetingelser og sett markøren på sekvens 2 og velg Std.blankett
  • Gå tilbake til purrebetingelser, velg sekvens 3 og purregrenser
    • her må beløpene slettes da det ikke skal gebyr på overføringer til Procasso

 

  • Velg videre kontering og legg inn kontostreng

Purrekoder

  • På purrekode PWS må det være avhuket for Ekstern inkasso
    • Dette bl.a. for at det kun kommer opp forslag og godkjenning når det settes opp overføring til Procasso på programserver

Rentebetingelser

Økonomi / Grunndata / Reskontro / Rentebetingelser

  • Skriv inn NOK i kolonnen for Valuta / Enter

  • Velg Detaljer:

  • Velg rentesatser og legg inn aktuell sats:

  • Ingen utfylling i Kontering.
  • Velg deretter Blankettype og velg blankettype for rentenota

 

Avtalegiro

Dersom selskapet tilbyr avtalegiro må det gjøres en del forberedelser i modulen Økonomi

  • Varegrupper
  • Informasjonstyper
  • Betalingsform

Detaljert beskrivelse om dette finnes i kursdokumentasjon på Visma sine sider.

  • Kurshefte: Fakturering Avtalegiro

Varegrupper

Økonomi / Grunndata / Reskontro / Varegrupper

  • Dersom selskapet tilbyr avtalegiro må det bygges opp varegrupper for den enkelte oppdragsgiver som tilbyr avtalegiro

 

Informasjonstyper

Økonomi / Grunndata / Reskontro / Informasjonstyper

Dette er koder som systemet benytter internt i utførelsen av noen rutiner. Sjekk at kodene er kommet med i kopieringen.

  • AGNY (Ny avtale)
  • AGSL (Avtalefaktura skal slettes)
  • AVTA (Setter riktig status på fakturaene)
  • KOMF (Bygningsreferanse kommfakt) Gjelder Kr.sand kommune og Avfall Sør

 

Betalingsform

Økonomi / Grunndata / Reskontro / Betalingsformer

  • Betalingsform AVTAGIRO må fylles ut
  • Informasjon kommer i epost fra Nets til vår bankkundekontakt.
  • HER MÅ MAN VÆRE NØYE OG FORSIKTIG
    • Sjekk at du henter opplysninger fra riktig brev/epost fra Nets. 
    • Velkommen som bruker av AvtaleGiro for konto xxxxx
  • Det er fort å gjøre feil / dra med seg data
  • Bruk kursheftet: Fakturering Avtalegiro

 

Reskontrotyper

Grunndata / Reskontro -/Reskontrotyper

  • Reskontrotyper, K, L og LA  skal komme fra malselskapet
  • Før du starter registrering så sjekk at det er opprettet art for
    • Kundefordringer
    • Leverandørgjeld
    • Leverandørgjeld ansatte, dersom denne er i bruk

 

  • K skal være bygd slik:

  • Opprett reskontrotype for oppdragsgiver i Fakturering
  • Sjekk at det er opprettet art for Kundefordring før du starter registrering av reskontrotype
  • Velg ny og registrer som bildet viser
  • NB!  Egen systemkode for Kr.sand kommune og Avfall Sør
    • oppdragsgiver for "Kommunale gebyr" skal ha systemnavn Fakturering eiendom
    • oppdragsgiverr for "På vegne av eierkommunene"
    • oppdragsgiver for "Næringsrenovasjon"

  • Klikk på kontering og legg inn balansekonto for kundefordringer for aktuell reskontrotype.

  • L skal se sånn ut:

  • Klikk på kontering og legg inn balansekonto for leverandørgjeld:

  • Sjekk om LA er i bruk
  • LA skal se sånn ut

  • Klikk på Kontering og legg inn aktuell balansekonto for leverandørgjeld ansatt

  • Etter at reskontrotypen er opprettet må konto kobles mot balansekonto
  • Gjelder
    • Kundefordringer
    • Leverandørgjeld
    • Leverandørgjeld ansatte, dersom den er i bruk
  • Grunndata / Kontoplan / Konteringsdimensjoner /
  • Klikk da på tilleggsinfo og velg fane for  tilknytning

  • Knytt aktuell balansekonto for kundefordringer til gjeldende reskontrotype 

 

Oppgavetype for Økonomirapportering

Økonomi / Grunndata / Selskapsinnstillinger / Oppgavetyper for Økonomirapportering

  • Registrer inn som vist på bildet.

 

Valuta

  • Gå inn i integrasjonssenteret og legg selskapet til i fanen for modulregler
  • Valutakurser hentes nå automatisk inn til selskapet når imoportjobben går
    • Jobben går mandag - fredag kl. 13.05

 

Økonomi / Grunndata / faste tabeller / Valuta

  • Sjekk at det hentes inn dato og kurs for alle valutatyper
  • og at grunndata er lagt inn slik som vist:

 

  • For NOK legges inn dato 1.1.2019 og kurs 100,-
  • Legg inn konto for Agio og Disagio

 

Økonomi / Grunndata – Kontoplan – Konteringsdimensjoner – Tilleggsinfo – fanen tilknytning

  • Sjekk at art for agio og disagio er koblet med Automatisk ansvar

 

Kontorfordeling

Økonomi / Grunndata / Kontoplan / Kontofordeling

  • Dersom kursdifferanser skal fordeles på flere ansvar legges det inn her
  • Normalt følger ansvar det som står på faktura 
    • Det er kun hvis det skal være %vis fordeling at du skriver noe her

 

Økonomi / Grunndata / Selskapsinnstillinger / Selskap/Region

  • Huk av for Valuta på fanen Parametre

 

Løpenummer

Økonomi / Grunndata / Reskontro / Løpenr 

Kjempeviktig at dette blir riktig.

Obligatiorisk:

  • FID Faktura ID
  • KJOR Kjørenr
  • Egen serie til leverandør, kunder og evt. Trekkeiere.

 

Autopay

  • Gå i integrasjonssenteret 
  • Velg Enterprise – Visma.net og velg Autopay og fane for modulregler 
  • Velg oppdatere modulregler og legg inn selskapsnummer
  • Klikk deretter oppdatering ferdig.

 

Opprette selskapet i https://visma.net

Økonomi / Verktøy / Visma net tjenester

  • Rediger
  • Flytt selskapet fra venstre over til høyre side "Innmeldte orgnr."
  • Trykk "Overfør visma.net"

Når rapporten er kjørt får du frem en logg som viser hvilke nye selskap som er overført 

  • Her er det selskap 26 som er overført

 

 

Aktivere Autopay i Visma.net

  • Trykk på selskapet
  • Trykk på knappen PÅ
  • Trykk Lagre og lukk
  • Gå inn på selskapet igjen og du vil se hvem som har endret og dato for endring

 

Autopay Roller

Det må opprettes roller for den enkelte bruker som skal ha tilgang til Autopay

Brukeradministrasjon / Modulspesifikke egenskaper / Tilgang Visma.net

Når brukeren har fått roller må rollene overføres til Visma.net. Det kan gjøres fra Økonomi / Verktøy  / Visma net tjenester. Eller man kan gjrøre det fra Visma.net.

Autopay roller Visma.net

  • Brukere og roller
  • Skriv inn navn på brukeren
  • Klikk på navnet og brukeren kommer opp i egen fane
  • Gi brukeren tilgang til aktuelle selskaper (normalt alle)
  • Følgende roller må gis

Signeringsnøkkel

  • Hentes i visma.net Admin
  • Kopier nøkkel

  • Lim nøkkelen inn i feltet for signeringsnøkkel
    • Økonomi / Grunndata / Selskapsinnstillinger / Selskap/Regin / Parametere / Visma Autopay

 

Autopay- sette opp rem.jobb

Grunndata / Integrasjon Autopay / ePost-maler Varsling

  • Klikk på Ny og lag varslingsmal for selskapet etter denne malen:

 Økonomi – Grunndata – Integrasjon AutoPay – Remitteringsjobber Autopay – detalj

  • Sett opp en jobb pr. selskap (pr. valutatype) for leverandørremittering etter denne malen:
    • Vi setter opp en jobb for all valuta ved å la valutakoden være blank
  • Klikk på "ny" og registrer etter denne malen:

 

  • Dersom leverandørremitteringen skal ha samme avviksgrenser for alle valutatyper kan valutafelt være blankt og samme jobb vil ta med seg alle valutatyper, dvs blankt felt for valtua = alle valutatyper inkl. NOK.
  • Vi varsler når beløp til utbetaling er over en viss størrelse
    • både pr. faktura og totalt
    • Der ikke annet er angitt gjelder varslingsgrensen uansett valuta
  • Vi bruker ePostadresse for felles postkasse og
    • huker alltid av for varsel når utvalg  inneholder sperrede faktura.

 

Varslingsgrenser er pr. 3.7.19 slik:

Gjør ev. undersøkelse om grense må endres

For alle menighetene, avviksgrense  50 000,-

Selskap 40, avviksgrense 1 000 000,- i NOK og 50 000,- annen valuta.

Selskap 25, avviksgrense 100 000,-

Selskap 23, avviksgrense 100 000,-

Selskap 26, avviksgrense 100 000,-

Selskap 28, avviksgrense 100 000,-

Selskap 30, avviksgrense 500 000,-

Selskap 31, avviksgrense 500 000,-

Selskap 32, avviksgrense 500 000,-

Selskap 38, avviksgrense 50 000,-

Selskap 70, avviksgrense 50 000,-

Selskap 68, avviksgrense 50 000,-

Selskap 18, avviksgrense 1 000 000,-

Selskap 29, avviksgrense 500 000,-

Selskap 27, avviksgrense 500 000,-

Selskap 35, avviksgrense 50 000,-

Selskap 41, avviksgrense 100 000,-

Selskap 73, avviksgrense 100 000,-

Selskap 74, avviksgrense 100 000,-

Selskap 75, avviksgrense 3 000 000,-

Selskap 77, avviksgrense 500 000,-

Selskap 1, avviksgrense 50 000 000,- NOK

Selskap 1, avviksgrense 100 000,- for andre valuta

  • For alle selskap gjelder at varslingsgrense for totalbeløp
  • pr. remittering settes til avviksgrense pr. faktura x 5.
  • Varslingsgrense angis i NOK uansett valutatype i kjøringen

 

  • Sett deretter opp autopayjobb for kunder
    • en pr. oppdragsgiver men bare på valutakode NOK

  • Sett opp jobbene,
  • Avhuking for varsling på alle avviksgrenser slik at alt stoppes for manuell kontroll

  • Deretter settes opp kjørejobb for refusjon av utlegg som er registrert på reskontrotype LA

 

Autopay - registrere bankkonto

 

 

 

 

BRUKERE OG FULLMAKTER

Oppretting og vedlikehold av brukere, brukergrupper og system håndteres i modulen Brukeradministrasjon. Denne modulen er tilgjengelig med ulike administratorroller som har ansvar for ulike områder.

 

Vedlikehold av brukeres roller, fullmakter, standarder og begrensninger skjer også i denne modulen og utføres av rollen systemadministrator per modul.

 

For ytterligere informasjon og detaljer, se eget kurshefte for brukeradministrasjon.

 

NB: Hvis det nyopprettede selskapet bruker Enterprise Fakturabehandling  support for Fakturabehandling kontaktes for opprettelse av fakturabehandlingsfullmaktene.

 
 
 

Tilganger til selskapet i Brukeradm.

  • Alle i regnskapstjenesten som skal ha tilgang til selskapet
  • Ansatte i det selskap som opprettes
    • hent inn informasjon om hvem som skal ha tilgang fra daglig leder

Filutforsker - tilganger

Sjekk ut hvem som har behov for tilganger. Det er IT som gir tilganger til mappene. Pr. i dag er det Stig Stoveland, send mail med informasjon om hvem som skal ha tilgang til hvilke mapper.

Skrivetiilgang til område på M:\

  • Område for mellomlagring av fil fra forstem til Visma
    • Fil med fakturagrunnlag
    • Hvert forsystem har sin mappe

Tilgang  til mappe på M:\Visma_Enterprise\_Midlertidig_mellomlagring

  • "Personlig mappe" for lagring av vedlegg til Visma

Skrivetilgang for utgående faktura

  • De som skal fakturere / kreditere må ha skrivetilgang for at faktua/kreditnota skal bli skrevet ut til mappe i integrasjonen 
    • \\fil01001\mellomlagring$\Visma_Enterprise\Fakturering\EHF_til_aksesspunkt\EHF_utg_selskap_XX

​Skrivetilgang for inngående faktura​​​​

  • For å kunne fakturere faktura til selskapets mappe for  inngående faktura må brukeren ha skrivetilgang til
    • \\fil01001\mellomlagring$\Visma_Enterprise\Fakturabehandling\Import_EHF_fakturaer\EHF_inng_selskap_XX

 

 

 

FAKTURABEHANDLING

Modulen fakturabehandling blir opprettet av Vismatekniker i forbindelse med opsett av inn- og utgående Askesspunkt. Når det er utført kan bildet for systemparametere fylles ut som bildet viser.

Fakturabehandling /Grunndata / Systemparametre

 

Fakturabehandlingsfullmakter

  • Kontakt Visma support for at de kan opprette disse
    • Det er viktig iflg Trond Bøe

Fraværsassistent

Avhuking for fraværsassistent er endret. Det betinger at vi har aktivert fraværsassistenten. Sjekk evt. Brukerveiledning fra Visma.

Ellers ingen utfylling.

 

FAKTURERING

Opprett selskapet i Fakturering

Fakturering / Grunndata / Selskapsopplysninger /Selskap

  • Stå i Fakturering i et hvilket som helst selskap som allerede er oppretta.
  • Klikk på opprett selskap og hent det selskapsnummeret som skal opprettes.

  • Svar ja på dette spørsmålet og Fakturering lukkes ned
  • Logg inn i Brukeradministrasjon og gi deg selv tilgang til alle oppdragsgivere og alle varenummer i modul Fakturering for det nye selskapet
  • Gi også tilgang til Webservise Innfordring Bruker, gjelder for de selskap som skal ha innfordring via Procasso.
  •  Lukk ned brukeradministrasjon igjen

 

  • Logg deg inn på nytt i Fakturering 
  • Hent det nye selskapet og
  • Velg Grunndata / Selskapsopplysninger / Selskap og velg kobling i selskapsbildet 
  • Sjekk at det vises til samme selskap i Økonomi og Fakturering. 

Lukk ned bildet.

 

Standardblanketter

Grunndata / Selskapsinnstillinger / Standardblanketter

Registrer følgende:

  • Ekstern faktura
  • Kreditnota
  • Intern faktura, brukes normalt bare i selskap 1
  • Hent inn selskapets logo

  • Denne feilmeldingen kommer opp om man ikke registrerer inn interne faktura under standardblanketter.

 

  • Hvis du får denne feilmeldingen så har du allerede brukt Blankettid’en i Økonomi på standardblanketter for purringer
  • Velg i så fall neste siffer

 

  • Husk å legge inn standardblanktt for purring i økonomi

 

Fortsett registrering i selskapsbilde

Fakturering / Grunndata / Selskapsopplysninger / Selskap

  • Velg nedtrekksmenyen i felt for bankkonto og hent aktuell bankkonto

  • Filsti for inngående faktura hentes fra Integrasjonssenteret / Parametere
  • Filsti for import av EHF faktura i aktuelt selskap, eks. selskap 26 
    • \\fil01001\mellomlagring$\Visma_Enterprise\Fakturabehandling\Import_EHF_fakturaer\EHF_inng_selskap_26

  • Filsti for utgående faktura Aksess punkt blir automatisk koblet ved installasjon av integrasjon
  • Sjekk at filsti er på plass

 

Velg deretter fane økonomi og registrer

  • Bilagstype Kreditnota utgående faktura, 29               
  • Bilagstype Eierskifte, 22, gjelder Kr.sand kommune og Avfall Sør                                                     
  • Reskontrotype, K                                               

  • Klikk på kontering øreavrunding og legg inn kontering

  • Fane for fakturablanketter fylles ut slik:

  • Fane for standardblanketter fylles deretter ut slik:

 

Eksterne system

Fakturering / Grunndata / Selskapsopplysninger / Eksterne system 

Dersom selskapet har forsystem og det skal overføres fakturagrunnlag på fil, (flatfil) eller via webservice så må det opprettes systemkode. 

  • Velg en kode som kjennetegner systemet
  • Legg inn systemnavn
  • Huk av for at systemet er eksternt
  • Om det kan krediteres fra forsystem dersom det brukes webservice
  • Endre kundedata skal være blank
    • Endringer og oppdateringer må skje i Visma
  • Sett inn integrasjonsansvarlig dersom det brukes webservice
    • Denne finner du i installasjonsrapporten fra Visma

 

Ny oppdragsgiver

Ved opprettelse av helt ny oppdragsgiver, sjekk først at reskontrotype og balansekonto er opprettet i økonomi.

Dersom det skal innfordres må Kommunal innfordring få beskjed om å bygge grunndata i Procasso.

Fakturering / Grunndata / Selskapsopplysninger / Oppdragsgiver

  • Kassakontor
  • Skriv inn oppdragsgivernummer og fyll inn adresse og organisasjonsnummer
  • Fyll inn Kassakontor og adresse
    • Opplysningene her er det som vil stå som mottaker på girodelen av fakturablanketten

  • Når (hvis) denne feilmeldingen dukker opp, gå til fane for Økonomi og legg inn reskontrotypen på oppdragsgiveren. 

  • Bankkonto
  • Velg nedtrekksmenyen i felt for bankkonto Bank 1 og hent kontonummer
  • Sjekk at det er huket av for "Generer KID ved produksjon av faktura"

  • Økonomifane

 

  • Bilagstype for internfakturering gjelder kun for selskap 1
  • De andre selskapene har ikke internfakturering
  • Hent opp kontaktpersonstype REF
  • Sjekk at det er huket av for
    • "Generer bilag automatisk etter fakturering"
  • Huk av for 
    • "Krever vedlegg ved kreditering"
  • Huk av for
    • "Avrunding nedover til nærmeste krone"

 

Formularfane 

  • Huk av for  "Bruk standard blanketter" og velg blankettyper

  • Diversefanen
  • Registreres slik, men før varer for gebyr, renter og overført restanse må varene opprettes

 

Vareregister

Kopiere vareregister

  • Vareregister kan kopieres fra en oppdragsgiver til en annen eller fra et selskap til et annet
  • Sjekk ev. over varene og se om det er spesielle ting som må huskes på
    • kontering
    • varer som er spesielle for et selskap eller oppdragsgiver

Manuell registrering

Grunndata / Selskapsopplysninger / Vareregister

  • Det registreres et vareregister pr. oppdragsgiver
  • Vareregister kan kopieres fra andre oppdragsgivere og andre selskap

Skriv inn oppdragsgivernummeret og registrer varer.

  • Som et minimum må følgende varer registreres:
  • Kontering kan være litt forskjellig i selskapene
Varenummer Varenavn Sats Art Mva kode Varetype Rentebergnes Nullstilles etter fakturering
9990 Forsinkelsesrente 1 190001 0 Blank Nei Ja
9996 Gebyr/betalingsoppfordring 1 162000 0 Purregebyr Nei Nei
9997 Overført fra annen faktura 1 21375002 0 Blank Ja Nei

 

  • Genereltfanen – må avhukes for Nullstill grunnlag etter fakturering for varenummer 9990 (ingen andre varer)
  • Brukes ellers kun i forbindelse med Eiendomsskatt
  • Ved bruk av Fast fakturering
    • Fane for terminer må fylles ut med antall terminer ut fra hvor mange ganger det faktureres pr. år
  • Varer knyttet til tilfeldig fakturering skal ikke ha angitt termin

  • Videre registreres andre aktuelle varer
    • Vareregister kan kopieres
  • Det må alltid registreres et varenavn
  • Dersom navnet ikke gir seg selv må en bruke for eksempel Diverse
  • Varenummer uten navn vil gi en ufullstendig faktura

Varetype 

Varetype brukes for

  • Eiendomsskatt
  • SFO/barnehagebetaling
  • Purregebyr

Varegrupper

Dersom selskapet tilbyr avtalegiro må det bygges opp varegrupper for den enkelte oppdragsgiver som tilbyre avtalegiro.Varegrupper opprettes i Økonomi.

 

Koble spesielle varer

Etter at varene er registrert går man tilbake til

Grunndata / selskapsopplysninger / oppdragsgiver / fane Diverse

  • og koble spesielle varer 9996, 9990 og 9997

 
  • Størrelse varenavn – 40 posisjoner.

Oppdragsgiver til Procasso

Dersom det er ny oppdragsgiver som bygges og det skal være innfordring via Procasso, må Kommunal Innfordring få informasjon for at de kan bygge grunndata i Procasso.

  • Selskapsnr.
  • Oppdragsgivernr.
  • Konto for kundefordringer
  • Konto for renter
  • Mellomregningskonto i selskapet og selskap 1, Kristiansand kommune, dersom det skal bygges i annet selskap.

 

 

10.Faste rapporter/jobber som må bestilles på programserver

Generelt brukes alltid brokeren som heter okbroker. Bruk aldri den som slutter på EXT.

 

Fakturering:

 

Fakturaer uten utskriftsmerke

Stå i aktuelt selskap i Fakturering, velg Rapporter – Restanselister – Diverse fakturarapporter – Faktura uten utskriftsmerke.

 

                Ta bort hukket i Kreditnota inkluderes og velg kjør rapport på programserver.

Visma Aksesspunkt – utgående

 

Økonomi:

Eksport av transaksjoner til eksternt prosjektregnskap – gjelder kun selskap 1

Valutakurser – gjelder alle selskap

Purrerutine

Oppdatering av bilag – gjelder alle selskap

Overføring av ebilag

Import av CREMUL bankfil – gjelder alle selskap

Autopay- innlesing returfil alle selskap

 

Ehandel:

 

 

 

 

 

Fakturabehandling:

 

Overføring til Økonomi

Purring på faktura som nærmer seg forfall

Import av EHF faktura

Kontering (eget skjermbilde) – balansekonto for bankkontoen

 

E-bilag

Dersom selskapet skal bruke ebilag må standard oppgavetyper bygges i web

  • Stå i hovedmenyen og velg Økonomi – web.
  • Innstillinger
  • Velg riktig selskap
  • Velg oppgavetyper og Ny oppgavetype
  • Registrer oppgavetyepe for
    • Hovedboksbilag Saksgang 1
    • Tilskudd Saksgang 1
    • Ventebilag

Registrer på tilsvarende måte som i disse klippene:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.CREMUL – må oppdateres

 

 

 

14.Integrasjoner 

Alle integrasjoner settes opp av teknisk konsulent på Visma. Integrasjonssenteret viser en oversikt over integrasjonene og hvilket system de er tilknyttet.

Når installasjon er ferdig sender konsulenten installasjonsrapport til fagansvarlig eller vår kontaktperson på IT. Rapporten må gjennomgås og se at alt er ok, lagres i mappen på sharepoint .

Lisensnøkkel finnes verifisert fra tidligere oppsett. Finnes under systeminnstillinger i Enterprise web.

For å kjøre integrasjonene settes det opp automatiske jobber på programser. Rutine for oppsett av jobber beskrives i prosedyre for Programserverjobber - prosedyre for å sette opp og vedlikeholde

 

Fakturadistribusjon

Visma Eterprise - Visma Aksesspunkt  - utgående

  • utgående faktura
  • status tilbake fra Aksesspunkt

  • Innstillinger for hvilke varsler man vil motta for faktura som feiler fra Autoinvoise settes opp i Autoinvoise

 

Inn- og utg. Aksesspunkt

Tekninsk konsulent hos Visma installerer Integrasjonsadapter for Visma Aksesspunkt Utgående og Inngående. Det installesres i tillegg Integrasjonsadapter for Utgående Status.  Adapter installers pr. selskap.

  • I forbindelse med installasjonen meldes selskapet inn i ELMA.

  • Det må hukes av for hvordan utgående faktura skal sendes i tillegg til EHF.

  • Legg inn ePostadresse for den som skal motta dokumenter
    •  

Regelmessig jobb må settes opp. Rutine beskrivesi prosedyre Programserverjobber. lag link

Nets Integrasjon

Etter henvendelse / bestilling til Visma, får vi tilsendt fra Prosjektkontoret. 

  • Skjema "Avtale om betaler-tjenester og betalingsmottaker-tjenester i næringsforhold - mellom bank og firma"
    • Denne fylles ut, signeres og sendes banken
    • Banken behandler denne / i samarbeid med Nets
    • Fra Nets får vi tilsendt epost med opplysninger som skal fylles inn i skjema "Forberedelse for kunde som skal ta i bruk integrasjonen mot NETS". (Mastercardservice)  For konti som kun skal ha innbetalinger får vi ett skjema og dersom kontoen skal ha avtalegiro får vi i tillegg eget skjema for det.
      •  "Velkommen som bruker av Egiro inbetaling pluss for konto xxx"
        • ePosten inneholder
          • AvtaleID
          • Datamottaker
      • "Velkommen som bruker av AvtaleGiro for konto xxxx"
        • ePosten inneholder
          • AvtaleID
          • Dataavsender
            • KundeenhetsID som skal legges inn i startrecorden for forsendelsen
              • eks. NY000010002294250000081000080800000000000000000000000000000000000000000000000000
          • Datamottaker FBO
  • NB! Viktig at vår bank får beskjed om at det er Visma som skal installere og at all informasjon blir sendt til Mastercardservice fra Visma.
  • Når vi har fått tilbake skjema fra Nets må vi fylle ut og signere skjema for informasjon og kartlegging som sendes Visma, Prosjektkontroet
    • "Forberedelse for kunde som skal ta i bruk integrasjonen mot NETS"
  • Når Prosjektkontoret har mottatt kartleggingskjemaet i retur kan de gjøre teknisk oppsett
  •  
  • Dato for oppsett avtales
    • Det må avtales tid for installasjon med IT internt hos oss
    • Oppkobling og tilgang for Visma må tilrettelegges av intern IT hos oss

Det installeres et nytt adapter for "Visma Enterprise - Nets integrasjon"

 

 

Regelmessig jobb må settes opp. Rutine beskrivesi prosedyre Programserverjobber. lag link

 

Autopay

Autopay er satt opp i integrasjonen Enterprise - Visma.net og er en modul  for kommunikasjonmed Autopay fra Visma.net\autopay. Det er Visma som har installert integrasjonen i forbindelse med oppstart av ny Kommune i ny database.

Kjørelogg

  • Viser logg for avregningsretur
  • Feilmeldinger finnes under utvalg på meldingstype og status
  • Rapport for avregningsretur ligger bak det gule feltet

 

Parametere

I denne fanen ligger det diverse informasjon som er satt opp i installasjonen. Feltet Integrasjonsansvarlig er fylt ut med epostadresse der feilmeldinger skal sendes. Ved å trykke på knappen "Oppdater parametre", nederst i bildet, kan man gå inn og legge til eller endre epostadresse.

Integrasjonen kan kjøres manuelt dersom det har oppstått feil som gjør at den har stoppet. Men det anbefales å starte jobben fra programserveren.

Modulregler

Når nye selskap bygges må selskapsnr. skrives inn her.

  • Trykk på knappen "Oppdater modulregler"
  • Skriv inn selskapsnr.
  • Trykk "Oppdatering ferdig"

 

Epostmaler

Her legger legges inn tekst og informasjon som skal følge feilmeldingsrapportene som sendes ut. 

Huk av for disse

Regelmessig jobb må settes opp. Rutine beskrivesi prosedyre Programserverjobber. lag link

 

 

 

 

 

 

Valutakurs

 

Integrasjonen kan sende epost med forskjellig type meldinger.  Tenk over hvilke meldinger som ønskes, det kan bli mye mail og uoversiktlig. Anbefaler å sette opp mail på feilmeldinger. Mail sendes til mailadresse som er satt opp i fanen for parametre i feltet for integrasjonsansvarlig.

Fanen for epostmaler

Her velger du hvilken feilmelding du  vil ha. Leg inn en tittel som gir mening til den som får mailen og legg inn en eposttekst som sier at vedlagt logg må leses og man må ta kontakt med fagansvarlig.

Huk av for "Send ved loggrapport som vedlegg og huk av for "e-postypen er gjeldende for integrasjonsmodulen"

image.png

 

Når integrasjon for Utgående EHF er ferdig registrert – gå tilbake til Fakturering – Grunndata-Selskapsopplysninger- Selskap, fane for Elektronisk faktura og legg inn de riktige filstiene

 

Det er bare linje 1 og 2 som skal fylles ut. Vi skal ikke ha andre aksesspunkt eller andre fakturaformat.

Eks for selskap 68 legg inn på linje nr 2:

u:\visma_enterprise\fakturering\ehf_til_aksesspunkt\ehf_utg_selskap_68\

 

15.Betalingsformer – må oppdateres

Betalingformer må defineres for innbetalinger via Cremul. Det må også defineres betalignsrom for utbaelinger. SJEKK UT MED VISMA OG FÅ EN DETALJERT OG FORSTÅELIG BRUKERVEILEDNING PÅ HVORDAN DISSE SKAL OPPRETTES.

 

 

 

 

 

 

 

Definisjoner

 

 

Vedlegg og referanser