BE-notat som søknad om hjemmesykepleie og trygghetsalarm v. 1.3

Hensikt

Sikre at brukere får igangsatt tjenester etter behov ved utskrivelse fra korttidsplass/rehabiliteringsopphold.
 

Gjelder for

Brukere som er innlagt korttidsopphold /rehabiliteringsopphold der det er behov for hjemmesykepleie og trygghetsalarm. 
 

Ansvar for gjennomføring

Ansatte på korttidsavdelingene
Ansatte på ØHD
Ansatte i Forvalting og koordinering  
 

Beskrivelse
 

OPPGAVE

ANSVARLIG

Kartlegge brukers behov for helse og omsorgstjenester under oppholdet

Utfører

Søknad om trygghetsalarm:

Ved søknad om trygghetsalarm; dokumenterer i behov endret notat så raskt som mulig slik at alarmen kan installeres ved utskrivelse til hjemmet

Informasjon om behov for ekstra nøkkel samt egenbetaling

Utfører 

Søknad om hjemmesykepleie:

Notatet skrives så nært opp til hjemreise som mulig, slik at dette samsvarer med det reelle hjelpebehovet, normalt 1-2 dager før planlagt utskrivelse til hjemmet

Der det er behov for store tjenester sendes søknad tidligere, slik at samarbeidsmøter med hjemmesykepleien kan avholdes før utskrivelse, og for at hjemmesykepleien har tid til å planlegge i forhold til ressursbehov.

Utfører 

Avklare med bruker i forhold til samtykke til søknad og dokumentere dette i notatet.

Utfører 

Innhold i behov-endret notat- søknad:

Notatet skal gi en kort beskrivelse av brukers funksjon slik at saksbehandler kan vurdere tjenesteomfanget.

Innhold:

  • Samtykke og evne til å tilkallehjelp. Dokumentere hvis bruker ikke er samtykkekompetent. Hvem representerer da bruker; verge/nærmeste pårørende.
  • Beskrivelse av ADL-funksjon.
  • Har fysio / ergoterapeut til sett bruker? Behov for hjelpemidler. Kan bruker nyttiggjøre seg hhverdagsrehabilitering?
  • Boforhold.
  • Hvis behov for hjelp til administrering av medisiner må årsak begrunnes.
  • Dato for planlagt utskrivelse til hjemmet. 


Ved søknad om trygghetsalarm; 

  • Det må bekreftes at bruker er informert om behov for ekstra nøkkel.
  • Det må bekreftes at bruker er informert om at dette er en betalingstjeneste 
  • Det må opplyses om hvem som skal kontaktes ved montering av alarm. 
Utfører 

Sende mail til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no

Overskriften til eposten skal være: 
Søknad om tjeneste (TRYG / HJSPL) fra – navn på  institusjon - løpenummer 

Utfører 

Saksbehandler vurderer saksopplysningene og etterspør skriftlige tilleggsopplysninger ved behov. 

Forvaltning 

Saksbehandler legger inn tjenesten og sender bestilling til aktuell utfører med kopi til korttidsavdelingen. 

Forvaltning