Risikovurdering og tilsynsfrekvens
Dokumentet inneholder en risikovurdering av hvert av tilsynsobjektene som Miljørettet helsevern har tilsynsansvar overfor. Dokumentet tar ikke utgangspunkt i tilgjengelige ansattressurser ved vurdering av tilsynsfrekvens.
Det er planlagt omfattende revisjon av dokumentet høsten 2023.
Vurderingskriterier
Sannsynlighet for en uønsket hendelse:
1) Lav; svært lite sannsynlig
2) Middels; sannsynlig
3) Høy; årlig eller oftere
Konsekvens(er) som følge av hendelsen:
1) Liten; små skader eller belastninger på mennesker, ingen sykemelding eller fravær
2) Middels; uheldige skader eller belastninger på mennesker, korttidsfravær
3) Stor; skader på mennesker, langtidsfravær
Risiko
Risiko = sannsynlighet x konsekvens
Risikodiagram |
|||
Sannsynlighet |
Konsekvens |
||
Liten (1) |
Middels (2) |
Stor (3) |
|
Høy (3) |
3 |
6 |
9 |
Middels (2) |
2 |
4 |
6 |
Liten (1) |
1 |
2 |
3 |
Tilsynsfrekvens |
|||
Risikogruppe |
Risiko |
Tilsynsklasse |
Tilsynsfrekvens |
Rød |
6-9 |
1 |
3.- 5. år |
Gul |
3-4 |
2 |
5.- 8.-år |
Grønn |
1-2 |
3 |
Etter behov |
1. Tilsynsfrekvens
2. Risikovurdering av hvert tilsynsobjekt som ligger til grunn for tilsynsfrekvensen.
Tilsynsfrekvens
Tilsyns-klasse |
Risiko |
Tilsynsfreksvens |
Virksomheter/eiendommer |
1 |
Høy |
3.- 5. år |
- Barnehager (se individuell risikovurdering i tilsynsregister) - Skoler i rehabiliteringsprosess eller uavklart status - Enkelte grunnskoler, se tilsynsregister.
|
2 |
Middels |
5.- 8.-år |
- Grunnskoler (Pga. stor variasjon i kvaliteten på bygningsmassen, gis individuell tilsynsfrekvens for skolene fra 3.-8. år. Dette vises i tilsynsregisteret for skoler.) - Videregående skoler (se individuell risikovurdering i tilsynsregister) - Idrettshaller - Kjøletårn, luftskrubbere, vaskeanlegg(?) - Utleieboliger - Tatovering- og hulltakingsvirksomheter - Solarier - Badeanlegg og bassengbad - Skadedyrbekjempere - Asylmottak - Institusjoner (Eks. fengsel, natthjem, bo- og behandlingssentre, avlastningsbolig for barn, barnevernsinstitusjon) |
3 |
Lav |
Etter behov |
- Campingplasser - Lokaler for undervisning, forsamlingslokaler hvor allmennheten har adgang eller som benyttes av mange mennesker (eks.: voksenopplæring, privatistskoler, treningsstudioer, serveringssteder, folkehøyskole, overnattingssteder, kjøreskoler, kirker etc.) - Virksomheter/eiendommer med potensiale til å påvirke helsen til en større del av befolkningen negativt (vannverk, industri etc.). - Nødboliger (Rodeneset) - Virksomheter som foretar utslipp av avløpsvann -Friluftsbad - Frisører og skjønnhetspleie - Boblebad - Serveringssteder (tobakkskadeloven) - Drikkevann |
Risikovurdering av tilsynsobjekter
Lovverk: Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler |
|||
Tilsynsobjekt: Grunnskole |
|||
Kommentar: Rundskriv I-6/2011 om ikraftsetting av lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) sier at skoler skal prioriteres. Det samme gjør rundskriv I-1/2012 om godkjenning av barnehager og skoler etter regelverket for miljørettet helsevern.
Pga. stor variasjon i kvaliteten på bygningsmassen, gis individuell tilsynsfrekvens for skolene fra 3.-8. år. Dette vises i tilsynsregisteret for skoler.
Skoler er virksomheter der barn oppholder seg over lange perioder med obligatorisk oppmøte.
Skoler i rehabiliteringsprosess eller uavklart status er plassert i rød tilsynsklasse under tilsynsfrekvens.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Smittespredning pga. renhold |
1 |
1 |
1 |
Smittespredning pga. dårlig hygiene |
3 |
2 |
6 |
Negative psykososiale forhold (eks. mobbing) |
1 |
3 |
3 |
Alvorlige skader og ulykker i forbindelse med lekeapparater, turer og andre aktiviteter. |
1 |
3 |
3 |
Mindre alvorlige skader og uhell |
3 |
1 |
3 |
Høyt radonnivå – i brukstid |
1 |
1 |
1 |
Dårlig inneklima (luftkvalitet og temperatur) |
2 |
2 |
4 |
Fukt, fuktskader, muggsopp |
1 |
3 |
3 |
Dårlig belysning |
1 |
1 |
1 |
Støy (inne og ute) |
2 |
2 |
4 |
Mangelfullt renhold (inneklima) |
1 |
2 |
2 |
Mangelfull avfallshåndtering (skadedyr, lukt, hærverk) |
1 |
1 |
1 |
Spredning av Legionella fra VVS-anlegg |
1 |
1 |
1 |
|
|||
Tilsynsobjekt: Videregående skole |
|||
Kommentar: Rundskriv I-6/2011 om ikraftsetting av lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) sier at skoler skal prioriteres. Det samme gjør rundskriv I-1/2012 om godkjenning av barnehager og skoler etter regelverket for miljørettet helsevern.
Skoler og barnehager er virksomheter der barn oppholder seg over lange perioder, som regel med obligatorisk oppmøte.
Fylkeskommunen har svært gode rutiner for å opprettholde god bygningsmessig standard.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Smittespredning pga. dårlig hygiene |
1 |
2 |
2 |
Smittespredning pga. renhold |
1 |
1 |
1 |
Negative psykososiale forhold (eks. mobbing) |
1 |
3 |
3 |
Alvorlige skader og ulykker ifm. ekskursjoner, turer |
1 |
3 |
3 |
Alvorlige skader og ulykker ifm. undervisning |
1 |
3 |
3 |
Mindre alvorlige skader og uhell |
2 |
1 |
2 |
Høyt radonnivå – i brukstid |
1 |
1 |
1 |
Dårlig inneklima (luftkvalitet og temperatur) |
2 |
2 |
4 |
Fukt, fuktskader, muggsopp |
1 |
3 |
3 |
Mangelfull ventilasjon og avtrekk i spesialrom, luftforurensing pga. kjemikalier |
2 |
2 |
4 |
Støy (inne og ute) |
2 |
2 |
4 |
Dårlig belysning |
2 |
1 |
2 |
Mangelfullt renhold (inneklima) |
1 |
2 |
2 |
Mangelfull avfallshåndtering (skadedyr, lukt, hærverk) |
1 |
1 |
1 |
Spredning av Legionella fra VVS-anlegg |
1 |
1 |
1 |
|
|||
Tilsynsobjekt: Barnehage (ordinære og familiebarnehager) |
|||
Kommentar: Rundskriv I-6/2011 om ikraftsetting av lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) sier at barnehager skal prioriteres. Det samme gjør rundskriv I-1/2012 om godkjenning av barnehager og skoler etter regelverket for miljørettet helsevern.
Barnehager er virksomheter der barn oppholder seg over lange perioder.
I tillegg til denne risikovurderingen, har vi gjort en egen risikovurdering av hver enkelt barnehage med tanke på tilsynsfrekvens og –prioritering. Denne inngår i tilsynsregisteret for barnehager.
Vi fører per i dag ikke tilsyn med dagmammaer.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Smittespredning pga. dårlig hygiene eller renhold (barn er mye på gulvet!) |
3 |
2 |
6 |
Negative psykososiale forhold (eks. mobbing, utestenging fra lek) |
2 |
2 |
4 |
Alvorlige skader og ulykker i forbindelse med lekeapparater, turer og andre aktiviteter. |
2 |
3 |
6 |
Mindre alvorlige skader og uhell |
3 |
2 |
6 |
Høyt radonnivå – i brukstid |
1 |
1 |
1 |
Dårlig inneklima (luftkvalitet og temperatur) |
2 |
2 |
4 |
Fukt, fuktskader, muggsopp |
1 |
3 |
3 |
Dårlig belysning |
1 |
1 |
1 |
Støy (inne og ute) |
2 |
2 |
4 |
Mangelfullt renhold (inneklima) |
1 |
2 |
2 |
Mangelfull avfallshåndtering (skadedyr, lukt, hærverk) |
1 |
1 |
1 |
Mangelfull oppfølging av interne rutiner |
2 |
2 |
4 |
Uforutsette hendelser som skyldes slitasje, hærverk som kan påvirke barnas helse og sikkerhet |
1 |
2 |
2 |
Mangelfulle rømningsveier (små barnehager) |
1 |
3 |
3 |
Forgiftning fra skadedyrbekjempelse |
1 |
2 |
2 |
Lovverk: Forskrift om miljørettet helsevern |
||||
Tilsynsobjekt: Asylmottak |
||||
Kommentar: Risikoen for at uønskede hendelser som truer liv og helse kan oppstå er ikke ubetydelig for beboere på slike steder, i form av smittefare og vanskelige psykososiale forhold. UDI har også tilsyn med asylmottakene. |
||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|
Dårlige lydforhold (andre beboere, tekniske anlegg etc.) |
2 |
1 |
2 |
|
Ulykker grunnet fysiske forhold (dårlig tilstand el-anlegg, dårlige vinduer, manglende barnesikring etc.) |
2 |
2 |
4 |
|
Dårlig inneklima (luftkvalitet og temperatur) |
2 |
1 |
2 |
|
Fukt, fuktskader og muggsopp |
2 |
3 |
6 |
|
Lite naturlig belysning |
1 |
1 |
1 |
|
Uhygieniske sanitære forhold (kapasitet, standard, hygiene) |
2 |
1 |
2 |
|
Spredning av smittsomme sykdommer (renhold, håndhygiene etc.) |
2 |
2 |
4 |
|
Dårlig renhold (inneklima, trivsel) |
1 |
1 |
1 |
|
Dårlige psykososiale forhold (mange i en vanskelig situasjon, manglende leketilbud for barn) |
3 |
3 |
9 |
|
Spredning av Legionella fra VVS-anlegg |
1 |
2 |
2 |
|
Mangelfull avfallshåndtering (lukt, skadedyr) |
2 |
1 |
2 |
|
Høyt radonnivå |
1 |
1 |
1 |
|
Mangelfulle (rutiner for) håndtering av kriser som oppstår |
1 |
2 |
2 |
|
Branntilløp |
2 |
3 |
6 |
|
Passiv røyking |
1 |
2 |
2 |
|
Skadedyr (f.eks. veggdyr) |
1 |
1 |
1 |
|
|
||||
Tilsynsobjekt: Campingplasser |
||||
Kommentar: Virksomheten medfører i utgangspunktet liten risiko for liv, helse og miljø. Campingplasser medfører sjelden økt risiko for ulykker m.m. utover det folk utsettes for i sitt nærmiljø. Uhygieniske forhold kan få konsekvenser for et større antall mennesker, men da som regel i form av kortvarig sykdom. Campingplasser har anlegg som kan medføre risiko for spredning av Legionella, som dusjanlegg og boblebad. Det er også en del lekeplassutstyr på campingplasser. |
||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|
Ulykker og skader (lekeplassutstyr, bassenganlegg, andre aktiviteter ved plassen) |
2 |
3 |
6 |
|
Uhygieniske sanitære forhold (kapasitet, standard, hygiene) |
2 |
1 |
2 |
|
Spredning av smittsomme sykdommer (renhold, håndhygiene etc.) |
1 |
2 |
2 |
|
Spredning av Legionella fra VVS-anlegg |
2 |
2 |
4 |
|
Mangelfull avfallshåndtering (lukt, skadedyr) |
1 |
2 |
2 |
|
Branntilløp |
1 |
3 |
3 |
|
Skadedyr (f.eks. veggdyr) |
2 |
1 |
2 |
|
Mangelfulle kontrollrutiner ved bassengbad |
1 |
2 |
2 |
|
|
||||
Tilsynsobjekt: Lokaler for undervisning, forsamlingslokaler hvor allmennheten har adgang eller som benyttes av mange mennesker (eks.: voksenopplæring, privatistskoler, treningsstudioer, serveringssteder, overnattingssteder, kjøreskoler, kirker etc. ) |
||||
Kommentar: Normal bruk av slike lokaler medfører i utgangspunktet liten risiko for liv, helse og miljø. I slike lokaler er det som oftest snakk om kortvarige opphold av frivillig art. Erfaringsmessig er det viktig å ha fokus på tilgjengelighet og universell utforming.
Av disse stedene prioriterer vi høyest undervisningsstedene der personer oppholder seg over lengre tid, slik som privatiststeder, universiteter og høyskoler. Arbeidsplasser vil ofte bli ivaretatt av verneombud på stedet og arbeidsmiljøloven.
For lokaler som har dusjanlegg, må vi i tillegg følge opp Legionella. |
||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|
Mangelfullt renhold (smittevern, trivsel) |
1 |
1 |
1 |
|
Støy til omgivelsene |
1 |
1 |
1 |
|
Spredning av Legionella fra VVS-anlegg |
1 |
2 |
2 |
|
Skader og uhell (slitasje, hærverk) |
1 |
1 |
1 |
|
Brudd på røykelovens bestemmelser |
1 |
1 |
1 |
|
Dårlig inneklima |
1 |
1 |
1 |
|
Manglende universell utforming |
2 |
1 |
2 |
|
|
||||
Tilsynsobjekt: Lokaler for undervisning, forsamlingslokaler hvor allmennheten har adgang eller som benyttes av mange mennesker – idrettshaller |
||||
Kommentar: Normal bruk av slike lokaler medfører i utgangspunktet liten risiko for liv, helse og miljø. I slike lokaler er det som oftest snakk om kortvarige opphold av frivillig art. Erfaringsmessig er det viktig å ha fokus på tilgjengelighet og universell utforming. Idrettshaller brukes også som del av obligatorisk undervisning i skoler og plasseres derfor i gul risikogruppe. Idrettshaller er også en viktig fritidsarena for barn og unge.
For lokaler som har dusjanlegg, må vi i tillegg følge opp Legionella. |
||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|
Mangelfullt renhold (smittevern, trivsel) |
2 |
1 |
2 |
|
Støy innendørs |
1 |
1 |
1 |
|
Spredning av Legionella fra VVS-anlegg |
2 |
2 |
4 |
|
Skader og uhell pga. feil og mangler ved utstyr |
1 |
2 |
2 |
|
Skader og uhell pga. aktivitetene |
2 |
2 |
4 |
|
Manglende førstehjelpsutstyr og -opplæring |
1 |
3 |
3 |
|
Dårlig inneklima (lukt, luftutskifting, fukt) |
2 |
2 |
4 |
|
Dårlig sanitæranlegg (kapasitet, standard, hygiene) |
2 |
1 |
2 |
|
Slitasje (renhold, skader/ulykker) |
2 |
1 |
2 |
|
Tilsynsobjekt: Virksomheter/eiendommer med innretninger som indirekte eller direkte kan spre legionella via aerosol til omgivelsene, utendørs (eks.: kjøletårn, luftskrubbere, vaskeanlegg etc.) |
||||||
Kommentar: Dette er virksomheter som har potensiale til å spre smitte til mange mennesker over store områder (Vannrapport 123). Virksomhetene i kommunen som har kjøletårn har gode driftsrutiner.
Risikoen ved disse virksomhetene reduseres ved at de skal vurderes hvert 5. år av et akkreditert selskap. |
||||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|||
Mangelfull rengjøring og desinfeksjon |
1 |
3 |
3 |
|||
Feil og mangler ved anlegget |
1 |
3 |
3 |
|||
Mangelfull overvåking (mtp. prøvetaking og vannbehandling) |
1 |
3 |
3 |
|||
Oppblomstring av legionella i anlegget |
1 |
3 |
3 |
|||
Manglende risikovurdering og handlingsplan/driftsrutiner |
1 |
3 |
3 |
|||
Støy til omgivelsene (vaskehall)
|
1 |
1 |
1 |
|||
|
||||||
Tilsynsobjekt: Virksomheter/eiendommer med innretninger som indirekte eller direkte kan spre legionella via aerosol til omgivelsene, innendørs (eks.: dusjanlegg etc.) |
||||||
Kommentar: Legionellaforebyggende tiltak i skolens dusjanlegg er et tema under skoletilsyn. Legionellaforebyggende tiltak etterspørres for idrettshallene. Av denne grunn har vi ikke eget tilsyn med dusjanlegg. |
||||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|||
Mangelfull rengjøring og desinfeksjon |
2 |
2 |
4 |
|||
Feil og mangler ved anlegget (blindrør, for lav beredertemp.) |
2 |
2 |
4 |
|||
Oppblomstring av legionella i anlegget |
1 |
2 |
2 |
|||
Manglende risikovurdering og handlingsplan/driftsrutiner |
2 |
2 |
4 |
|||
|
||||||
Tilsynsobjekt: Virksomheter/eiendommer med potensiale til å påvirke helsen til en større del av befolkningen negativt (vannverk, industri etc.). |
||||||
Kommentar: Vi tar ikke for oss interne hendelser på bedriftene, da de har industrivern og bedriftshelsetjeneste. Disse følges også opp av beredskapsorganisasjonen. Vi har årlig møte om vannverk med Mattilsynet og driftsavdelingen i kommunen. |
||||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|||
Vannverk: |
||||||
Spredning av sykdomsfremkallende bakterier |
1 |
2 |
2 |
|||
Forgiftning (terror/sabotasje) |
1 |
3 |
3 |
|||
Forurensning av vannkilden og tilsigsområdet (ikke rent drikkevann til befolkningen) |
1 |
2 |
2 |
|||
Feil/uhell i vannbehandlingsprosessen |
1 |
2 |
2 |
|||
Mangelfulle risikovurderinger og beredskapsplaner |
1 |
2 |
2 |
|||
Storulykkebedrifter (Elkem, Nikkelverket, tankanlegg Vesterveien, dynamittanlegg ved Langenesveien) og Hennig Olsen. (Hennig Olsen har ammoniakk, men i mindre mengder, så de kommer ikke under storulykkeforskriften): |
||||||
Brann/eksplosjoner (giftig røyk og gasser, spredning av brann) |
1 |
2 |
2 |
|||
Spredning av forurensning pga. feil/uhell ved driften |
1 |
2 |
2 |
|||
Mangelfulle risikovurderinger og beredskapsplaner |
1 |
2 |
2 |
|||
Støy til omgivelsene |
2 |
2 |
4 |
|||
Utslipp til sjø/vann, luft og grunn ved normal drift. |
1 |
1 |
1 |
|||
Punktutslipp ved normal drift (oppstart av prosesser) |
2 |
1 |
2 |
|||
Brudd på sikkerhetsrutiner (adgangskontroll, sjekk av besøkende) |
1 |
2 |
2 |
|||
Forbrenningsanlegget (Dalane): |
||||||
Brann/eksplosjoner (giftig røyk og gasser, spredning av brann) |
1 |
2 |
2 |
|||
Spredning av forurensning pga. feil/uhell ved driften |
1 |
2 |
2 |
|||
Mangelfulle risikovurderinger og beredskapsplaner |
1 |
2 |
2 |
|||
Støy til omgivelsene |
1 |
1 |
1 |
|||
Utslipp til vann, luft og grunn ved normal drift. |
1 |
1 |
1 |
|||
Punktutslipp ved normal drift (oppstart av prosesser) |
1 |
1 |
1 |
|||
Brudd på sikkerhetsrutiner (adgangskontroll, sjekk av besøkende) |
1 |
1 |
1 |
|||
El-anlegg |
||||||
Brann i nettstasjoner |
1 |
2 |
2 |
|||
Langvarig utkobling av strøm til større deler av befolkningen som følge av hendelser (uhell og sabotasje) |
1 |
2 |
2 |
|||
Langvarig utkobling av strøm til kritiske institusjoner (sykehjem, sykehus, industri) |
1 |
3 |
3 |
|||
|
||||||
Tilsynsobjekt: Utleieboliger |
||||||
Kommentar: Utleieboliger skal oppfylle forskrift om miljørettet helsevern § 10. Fra ny veileder om tilsyn med radon, IS2409: «Det finnes også grunner til å prioritere tilsyn med utleieboliger. Mange har et dårlig inneklima, blant annet vil sokkelleiligheter typisk være utsatt for tilførsel av radon. Også i utleieboliger kan det bo barn, og man tilbringer en større del av døgnet i boligen enn i skolen/barnehagen.»
For behandling av bekymringsmeldinger, har MHV etablert kontakt med Kristiansand boligselskap, KBR og byggesaksavdelingen. |
||||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|||
Dårlig inneklima (temperatur, luftutskiftning) |
2 |
2 |
4 |
|||
Dårlig naturlig belysning |
2 |
1 |
2 |
|||
Mangelfulle rømningsveier |
2 |
3 |
6 |
|||
Fuktproblemer |
2 |
3 |
6 |
|||
Mangelfullt el-anlegg |
1 |
3 |
3 |
|||
Dårlige lydforhold |
1 |
1 |
1 |
|||
Ulykker/skader pga. manglende vedlikehold og oppfølging |
2 |
2 |
4 |
|||
Mangelfull avfallshåndtering |
1 |
1 |
1 |
|||
Skadedyr |
1 |
1 |
1 |
|||
Høyt radonnivå |
2 |
2 |
4 |
|||
|
||||||
Tilsynsobjekt: Institusjoner (Eks. fengsel, natthjem, bo- og behandlingssentre, avlastningsbolig for barn, barnevernsinstitusjon) |
||||||
Kommentar: Skal oppfylle forskrift om miljørettet helsevern § 10. Flere etater har ansvar etter eget lovverk for disse institusjonene. MHV må undersøke om det fysiske bomiljøet er tilstrekkelig ivaretatt av andre. Erfaring fra andre kommuners tilsyn med sykehjem tilsier at det kan være behov for tilsyn med bl.a. inneklima og støy. I veileder for kommunale tilsynsmyndigheter som utfører tilsyn med asylmottak, barnevernsinstitusjoner, fengsel, hospits og sykehjem (Forum for miljø og helse 2005/2006) skrives det om Miljørettet helsevern som et sikkerhetsnett for å sikre de grunnleggende miljø- og helsekravene til alle, avhengig av alder, kjønn og sosial status. |
||||||
D/F |
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
||
Ulykker/skader pga. vold |
2 |
2 |
4 |
|||
Ulykker/skader pga. manglende vedlikehold og oppfølging |
1 |
2 |
2 |
|||
Mangelfullt renhold |
1 |
1 |
1 |
|||
Smittespredning pga. dårlig hygiene |
2 |
2 |
4 |
|||
Uhygieniske sanitære forhold (kapasitet, standard, hygiene) |
1 |
1 |
1 |
|||
Oppblomstring av legionellabakterier |
1 |
1 |
1 |
|||
Dårlige lydforhold |
2 |
1 |
3 |
|||
Passiv røyking |
2 |
2 |
4 |
|||
Dårlig inneklima (temperatur, luftutskiftning) |
2 |
2 |
4 |
|||
Dårlig naturlig og/eller kunstig belysning |
2 |
1 |
3 |
|||
Fuktproblemer |
1 |
2 |
2 |
|||
Høyt radonnivå |
2 |
1 |
2 |
|||
Mangelfullt el-anlegg |
1 |
2 |
2 |
|||
Mangelfulle rømningsveier mtp. brann |
1 |
3 |
3 |
|||
Skadedyr |
1 |
1 |
1 |
|||
Mangelfull tilrettelegging for god avfalls-håndtering (lukt, trivsel, insekter/skadedyr) |
1 |
1 |
1 |
|||
Manglende tilrettelegging for godt sosialt miljø |
2 |
2 |
4 |
|||
|
||||||
Tilsynsobjekt: Hospitser/nødboliger |
||||||
Kommentar: Det er ikke hospitser i kommunen, men kommunen har nødboliger. Nødboliger følges opp av andre enheter i kommunen. |
||||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|||
Ulykker/skader pga. vold |
2 |
2 |
4 |
|||
Ulykker/skader pga. manglende vedlikehold og oppfølging |
1 |
2 |
2 |
|||
Mangelfullt renhold |
1 |
2 |
2 |
|||
Smittespredning pga. dårlig hygiene eller renhold |
1 |
2 |
2 |
|||
Uhygieniske sanitære forhold (kapasitet, standard, hygiene) |
1 |
1 |
1 |
|||
Oppblomstring av legionellabakterier |
1 |
1 |
1 |
|||
Dårlige lydforhold |
1 |
1 |
1 |
|||
Passiv røyking |
1 |
1 |
1 |
|||
Dårlig inneklima (temperatur, luftutskiftning) |
1 |
2 |
2 |
|||
Dårlig naturlig og/eller kunstig belysning |
1 |
1 |
1 |
|||
Fuktproblemer |
1 |
2 |
2 |
|||
Høyt radonnivå |
1 |
1 |
1 |
|||
Mangelfullt el-anlegg |
1 |
1 |
1 |
|||
Mangelfulle rømningsveier mtp. brann |
1 |
3 |
3 |
|||
Skadedyr |
1 |
1 |
1 |
|||
Mangelfull tilrettelegging for god avfalls-håndtering (lukt, trivsel, insekter/ skadedyr) |
1 |
1 |
1 |
|||
Manglende tilrettelegging for godt sosialt miljø |
1 |
2 |
2 |
|||
Støy til omgivelsene |
1 |
1 |
1 |
|||
|
||||||
Tilsynsobjekt: Virksomheter som foretar utslipp av avløpsvann |
||||||
Kommentar: Slike virksomheter har potensiale til å forurense drikkevannskilder og badevann. Andre etater har beredskap og ivaretar forurensningssituasjoner. Virksomheter følges opp av forurensingslovverket. |
||||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|||
Spredning av sykdomsfremkallende bakterier til andres drikkevannskilde |
1 |
2 |
2 |
|||
Spredning av sykdomsfremkallende bakterier til badevann |
1 |
2 |
2 |
|||
|
||||||
Tilsynsobjekt: Friluftsbad, tilrettelagte |
||||||
Kommentar: Kommunen har hatt et omfattende overvåkningsprogram i svært mange år, og vi har en stor database av prøveresultater som gir en god oversikt over normaltilstanden til alle aktuelle badesteder. Stort sett er kvaliteten alltid i «grønn» sone, med unntak av sterke nedbørsperioder, men dette vet vi allerede vil gi høyere verdier. Ettersom prøver tatt til faste tider kun er øyeblikksbilder, mener vi at vår omfattende erfaring med normaltilstanden er tilstrekkelig. Derimot har vi en beredskap på å ta prøver ved behov, enten fordi det er tegn til forurensning av badevannet, eller på grunn av bekymringshenvendelser fra publikum. En slik målrettet prøvetaking anses som tilstrekkelig, siden vi har så gode bakgrunnsverdier fra mange års målinger. Det er ikke på grunn av ressurssituasjonen at vi har gått vekk fra et overvåkningsprogram, men rent faglige hensyn og mange års erfaring. Vi har bestemt oss for å ta en årlig risikovurdering av om det er noen nye grunner til å etablere et prøvetakingsprogram.
Kristiansand kommune ved ingeniørvesenet foretar i sommerhalvåret vannanalyser med tanke på tarmbakterier på steder nær pumpestasjoner og der det er ekstra risiko for uønskede utslipp fra avløpsnettet. Rutinen ved et utilsiktet utslipp er at ingeniørvesenet varsler kommuneoverlege eller Miljørettet helsevern. Hvis et slikt utslipp er i nærheten av en badeplass, så vil Miljørettet helsevern vurdere behov for å be Parkvesenet om å fraråde bading.
|
||||||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
|||
Mangelfull sikring av badeplass (småbåter, feil ved stupetårn) |
1 |
3 |
3 |
|||
Skader/ulykker ved feil bruk av badeinnretninger |
2 |
2 |
4 |
|||
Smittespredning pga. brudd på kloakkledning |
1 |
2 |
2 |
|||
Ulykker/skader pga. sprøytespisser |
1 |
2 |
2 |
|||
Ulykker/skader pga. knust glass |
2 |
1 |
2 |
|||
Smittespredning pga. dårlig renhold på toalettanlegg |
1 |
2 |
2 |
|||
Lovverk: Forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet |
|||
Tilsynsobjekt: Tatoverings- og hulltakingsvirksomheter (inkludert hudpleie som utfører f.eks. permanent make-up. |
|||
Kommentar: Hulltakings- og tatoveringsvirksomhet innebærer penetrering av hud, som gir en økt risiko for smitte og sykdom. Uønskede hendelser kan gi store konsekvenser for enkeltindivider. Antall personer som berøres av en hendelse vil være lavt. Mennesker oppsøker virksomhetene frivillig og utsetter seg for en kalkulert risiko.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Utstyr overfører smitte (mangelfulle rutiner for rengjøring av flergangsutstyr, feil bruk av utstyr) |
2 |
2 |
4 |
Utforming av lokalet gir økt smittespredning (vanskeliggjør gode hygieniske rutiner og renhold) |
2 |
2 |
4 |
Mangelfulle rutiner for å sikre hygienisk drift |
1 |
2 |
2 |
Mangelfull oppfølging av vedtatte hygienerutiner |
2 |
2 |
4 |
Smittespredning pga. dårlig standard på sanitære anlegg |
1 |
1 |
1 |
Mangelfull informasjon til kunder mht. risikogrupper |
1 |
2 |
2 |
Mangelfullt fysisk skille mellom venteareal og behandlingssted |
2 |
1 |
2 |
Uforsvarlig håndtering av smittefarlig avfall |
1 |
2 |
2 |
|
|||
Tilsynsobjekt: Frisører og skjønnhetspleie |
|||
Kommentar: Tjenesten som ordinær frisør- og hudpleievirksomhet yter medfører liten risiko for liv, helse og miljø. Uønskede hendelser får som regel små konsekvenser for enkeltindivider. Antall personer som berøres av en hendelse vil også være lavt.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Overføring av smittsom sykdom (sanitære anlegg og utstyr) |
1 |
2 |
2 |
Mangelfull rengjøring og desinfeksjon av utstyr |
1 |
2 |
2 |
Dårlig renhold |
1 |
1 |
1 |
Mangelfulle hygieneruiner (og forståelse for behovet) |
2 |
2 |
4 |
|
|||
Tilsynsobjekt: Solarier (tilsynsrolle også etter strålevernforskriften) |
|||
Kommentar: Bruk av solarier medfører i utgangspunktet liten risiko for liv, helse og miljø. Det er kjent at UV-stråling kan bidra til senere utvikling av hudkreft, og kreftrisikoen øker med økt eksponering i ung alder. Befolkningsundersøkelser viser at det er større forekomst av hudkreft på Sørlandet enn ellers i landet.
Ifølge DSA (Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet) er det behov for tilsyn, pga. problemer med for sterke rør og lite informasjon. Innført 18-års grense sommeren 2012.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Solsengene gir for høy stråledose (ikke godkjent utstyr) |
2 |
2 |
4 |
Kunder påføres smitte fra anlegget |
2 |
1 |
2 |
Dårlig hygiene i solsenger og lokalet |
2 |
2 |
4 |
Mangelfulle solingsråd til kunder |
1 |
2 |
2 |
Ikke tilgjengelig briller |
2 |
2 |
4 |
Mangler ved desinfeksjonsmiddelet |
2 |
2 |
4 |
Mangelfull kontroll mtp. sikkerhet for brukerne |
2 |
2 |
4 |
Mangelfull brannsikkerhet |
2 |
3 |
6 |
Lovverk: Forskrift for badeanlegg, bassengbad og badstu m.v. |
|||
Tilsynsobjekt: Badeanlegg, bassengbad |
|||
Kommentar: Badeanlegg har potensiale til å spre sykdom. Ulike bakterier får gode oppvekstsvilkår dersom driftsrutiner ikke sikrer hygienisk drift. Det er en ikke ubetydelig risiko for ulykker i slike anlegg, som fall- og stupeulykker samt fare for drukning.
Antall personer som berøres av en uønsket hendelse kan være høy. Alvorlighetsgraden kan være høy for spesielt utsatte grupper. Badeanlegg som også brukes av barnehager og skoler skal også godkjennes etter forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. |
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Mangelfull risikovurdering og driftsrutiner |
2 |
2 |
4 |
Dårlig badevannskvalitet (smittespredning, infeksjoner) |
1 |
2 |
2 |
Alvorlige skader og ulykker |
1 |
3 |
3 |
Mindre skader og uhell |
2 |
2 |
4 |
Oppblomstring av legionellabakterier |
1 |
2 |
2 |
|
|||
Tilsynsobjekt: Boblebad |
|||
Kommentar: |
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Mangelfull risikovurdering og driftsrutiner |
2 |
2 |
4 |
Dårlig badevannskvalitet (smittespredning, infeksjoner) |
1 |
2 |
2 |
Alvorlige skader og ulykker |
1 |
1 |
1 |
Mindre skader og uhell |
1 |
1 |
1 |
Oppblomstring av legionellabakterier |
1 |
2 |
2 |
Lovverk: Forskrift om skadedyrbekjempelse |
|||
Tilsynsobjekt: Firmaer som utfører skadedyrbekjempelse |
|||
Kommentar: Folkehelseinstituttet mener at skadedyrbekjempelse bør kategoriseres som virksomheter med middels risiko. Mange feil gjøres i bransjen, som mye unødvendig behandling og spredning av giftige kjemikalier i hjem, barnehager og skoler.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Driver bekjempelse med unødvendig sterke midler (mangelfull etterfølgelse av substitusjonsprinsippet) |
2 |
2 |
4 |
Bruk av ikke-godkjent personell |
2 |
2 |
4 |
Ubeskyttet utplassering av åte |
2 |
2 |
4 |
Mangelfull nabovarsling |
2 |
1 |
2 |
Mangelfull føring av protokoll |
2 |
1 |
2 |
Manglende melding til helsemyndigheter ved bruk av midler med faresymbol og farebetegnelse «meget giftig». |
2 |
1 |
2 |
Mangelfulle rutiner eller oppfølging av vedtatte rutiner ved skadedyrbekjempelse |
2 |
2 |
4 |
Mangelfull informasjon til kunder ved bruk av bekjempelsesmidler |
2 |
2 |
4 |
Lovverk: Tobakkskadeloven |
|||
Tilsynsobjekt: Serveringssteder |
|||
Kommentar: Vi fører tilsyn med overholdelse av tobakkskadeloven med tanke på gjestene. Arbeidstilsynet skal ivareta hensynet til de ansatte. Forbudet mot røyking innendørs er godt innarbeidet i bransjen. Vi mener derfor at risikoen for helseskade forbundet med passiv røyking ved restaurantbesøk er liten.
I tillegg til oppfølging etter tobakkskadeloven, kan det også være aktuelt å følge opp serveringssteder med tanke på hygiene i publikumsarealer etter forskrift om miljørettet helsevern.
Behovet for tilsyn drøftes fortløpende med Arbeidstilsynet. Vi har blitt enige med Arbeidstilsynet om at det ikke er behov for tilsyn i nærmeste framtid pga. gode rutiner ved serveringsstedene og avvik blir fanget opp ved skjenkekontrollene. |
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Passiv røyking for gjester |
1 |
1 |
1 |
Røyk fra uteservering siver inn i naboleiligheter |
2 |
1 |
2 |
Lovverk: Drikkevannsforskriften |
|||
Tilsynsobjekt: Drikkevann |
|||
Kommentar: Drikkevannsforsyningen har potensiale til å spre smitte til mange mennesker i løpet av kort tid. En situasjon med forurensning av drikkevann vil kunne få konsekvenser for store deler av byens befolkning. Ingeniørvesenet og Mattilsynet har sentralt ansvar for å sikre at drikkevannet holder tilfredsstillende kvalitet. Miljørettet helseverns hovedoppgave er å vurdere arealbruken i nedslagsfeltet for å sikre at risikoen for forurensning av drikkevannskilden er minst mulig. Vi prioriterer høyt å gi innspill til reguleringsplaner som berører nåværende eller framtidige drikkevannskilder. Vi har et årlig møte med ingeniørvesenet v/vann og Mattilsynet om drikkevann. Ingeniørvesenet synes å ha svært gode rutiner for driften av vannverkene.
|
|||
Uønsket tilstand eller hendelse |
sannsyn-lighet |
konsekvens |
produkt |
Mangelfullt hensyn til drikkevannskilder i arealplanlegging (kan gjelde både store og små drikkevannskilder, som brønner) |
1 (mange passer på det) |
2 |
2 |