Arbeidsplasskartlegging i brukers hjem- prosedyre v. 1.1

Hensikt

Sikre at arbeidsmiljøet er forsvarlig ut fra en enkeltvis og en samlet vurdering av de faktorer i arbeidsmiljøet som kan ha innvirkning på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd.

Nødvendige hjelpemidler for å hindre uheldige fysiske belastninger skal stilles til arbeidstakernes disposisjon. Arbeidstakerne skal ikke utsettes for trakassering eller utilbørlig opptreden.

Arbeidsplassen skal kartlegges før tjenesten startes og når utfører ser behov for det etter at tjenesten er startet. Endringer som medfører behov for tilrettelegging eller hjelpemidler skal dokumenteres og følges opp.


Definisjoner

Brukers hjem er privat bolig eller leilighet i bofellesskap/omsorgsbolig.Institusjon er ikke brukers hjem, her gjelder andre regler.


Ansvar

Forvaltning

  • Informere bruker om at hjemmet er en arbeidsplass.
  • Gjennomfører arbeidsplasskartlegging når man vurderer behovet før det er fattet vedtak.
  • Melde til utfører når kartlegging ikke gjort før vedtak.
  • Fatte nytt vedtak på bakgrunn av kartlegging, når nødvendig.

Utfører         

  • Gjennomfører arbeidsplasskartlegging når man vurderer behovet etter at tjenesten er startet.
  • Melde til Forvaltning når kartlegging får betydning for vedtak.


Beskrivelse

Aktivitet

Beskrivelse

Ansvar

 

Informasjon

Alle vedtak om hjelp i hjemmet inneholder generell informasjon om brukers hjem som arbeidsplass og hva som kan føre til opphør av vedtaket.

Forvaltning

 

 

 

Arbeidsplass-  kartlegging ved oppstart av tjeneste

Som del av saksutredningen før vedtak, når Forvaltning vurderer behovet for hjemmetjeneste, og foretar vurderingsbesøk i brukers hjem.

Informerer utfører dersom dette ikke gjøres.

Forvaltning

Utfører vurderer behov for Arbeidsplasskartleggingen dersom dette ikke er gjort.

Ved behov, fylles kartleggingsskjema ut i Profil.
Spesielle merknader skrives i notat, og Forvaltning gjøres oppmerksom på dette.

Utfører

 

 

Oppfølging av forbedringstiltak

Forbedringstiltak som må iverksettes før tjenesten kan settes i gang, fremkommer tydelig av vedtaket.

 

Forvaltning

Oppfølging av at de forbedringer som er påkrevd blir fulgt opp.

 

 

Utfører

 

Kartlegging ved evaluering av vedtak

Vurdering av behov for Arbeidsplasskartlegging gjøres rutinemessig når vedtak skal evalueres. Dette gjøres i egen mal i postjournal.

Det må fremkomme av evalueringsnotatet at kartlegging er gjennomført, og om det anses nødvendig med tiltak.

 

Utfører

Nytt vedtak etter evaluering

Det skrives i nytt vedtak etter evaluering hvilke tiltak som må iverksettes.

 

Forvaltning

 

Ved brudd /uenighet om avtaler

Utfører dokumenterer brudd på avtalene gjort mellom kommunen og bruker ved arbeidsplasskartleggingen, og dokumenterer hva som er gjort for å løse situasjonen.

Ved behov for ny kartlegging melder utfører til Forvaltning, som vurderer om nytt vurderingsbesøk må foretas.

Dersom bruker ikke følger opp nødvendige endringer/ tilretteleggings-tiltak som fremkommer av ny arbeidsplasskartlegging, skal konsekvensene av dette fremkomme i et skriftlig varsel til bruker.

 

Det skal fremkomme hvilke helsemessige konsekvenser det kan få for bruker dersom nødvendige tiltak fra bruker ikke er fulgt opp.

Kopi av dette sendes brukers fastlege, kommuneoverlegen og helsetilsynet.  Dette gjøres i samarbeid med Forvaltning.

Dersom bruker fortsatt ikke endrer atferd / tilrettelegger slik det anses nødvendig, kan det sendes varsel om opphør av tjeneste. Dette gjøres da med eget vedtak, og kopi til brukers fastlege, kommuneoverlegen og helsetilsynet

 

Utfører

 

 

 

 

Utfører

og

Forvaltning


Referanser

Arbeidsmiljøloven