Søknadsprosess forvaltning og koordinering - Sjekkliste v. 1.3

 

OPPGAVE

BESKRIVELSE

Søknad inn
  • Er riktig saksbehandler satt inn?
  • Oppretter sak – «under behandling»
  • Skriv samme dato som søknad er scannet inn
  • Er nærmeste pårørende registrert?
  • Sjekk at adresse fra søknadsskjema stemmer med opplysninger i Profil – endre hvis ikke det stemmer
  • Er søknad signert av part i saken?
  • Ved helseopplysninger fra SSHF/ sjekk at «Pasienten samtykker».
    OBS! Det må være informert samtykke. Det vil si at pasienten skal har fått nødvendig informasjon om sin helsetilstand og hva tjenestene innebærer. 
  • Legeopplysninger vedlegges institusjonssøknad / dagsenter
  • Sjekk historikk i profil – tjenester
  • Endre emnefeltet i postjournal; bruk standard oppskrift
  • Legge inn tjenestekoden (emnefelt – sjekk i Profil)
Søknad om flere tjenester 
  • Den «tyngste» tjenesten registreres (eks HE-SONE ved hjemmetjenester)
  • Flere saker knyttes til samme søknad (når ikke behandlet samtidig/av samme saksbehandler)
  • TRYG – DAG-SE; disse tjenesten har egne saksutredninger
  • Der søknaden må deles mellom avdelinger, opprettes ny sak til fordeling.
Foreløpig svar 
  • Avdeling 1 - mottak og koordinering; krysser av for foreløpig svar når de svarer SSHF
  • Hvis muntlig avtale; Dokumenter i Postjournal
Vurdering/hjemmebesøk 
  • Utgangspunkt i saksutredningsmal
  • Avklare nærmeste pårørende: fullmakt / verge – hva innebærer det å være nærmeste pårørende?
  • Informasjon om tjenester og kommunale tilbud (informasjonsplikten)
  • Informasjon om saksbehandlingsprosessen (tidsaspekt…)
  • Vurder alltid rehabilitering
  • Vurder alltid velferdsteknologi.
  • Arbeidsplasskartlegging (obs; hjelpemidler når behov - i fht arbeidsmiljø).
  • Informasjon om at det ikke er fritt sykehjemsvalg
Saksutredning 
  • Skrive inn aktuell avdeling i hjemmetjenesten og ID nummer i saksutredning
  • IPLOS registrering:
    • Ved nye brukere fra sykehus/ ikke hjemmebesøk: Registrere variabler utfra de opplysninger vi har (oppdateres etter en uke av utfører). Husk IPLOS fanen.
    • Ved alle nye søknader – hjemmebesøk
  • Innhente evt. aktuell tilleggsinformasjon
Vurdering
  • Ikke rams opp informasjon, men veie opp og imot – drøfte
  • Begrunne konklusjoner
  • Vurdere opp mot lovverket / faglig skjønn
  • Barneperspektivet; alltid undersøke om det er barn som pårørende i familien
  • Vurdere barns beste.

Konklusjon

  • Innvilgelse / avslag
  • Fjerne lovverket som ikke er aktuelt
  • Utmåling – Vedtakstekst
  • Kopierer utmåling til fanen «saker» -> merknadsfelt
  • Endre Status til innvilget / avslag
    Avslag også når innvilget annen tjeneste og bruker ikke er enig
  • Endre Emne når søker er enig: Søknad om *, omgjort til * (tjenestekode)
  • Endre Emne når søker ikke er enig: Søknad om * avslått, i stedet innvilget * (tjenestekode).
Legge inn tjeneste 
  • Legge inn tjeneste etter tjenestekode:
  • Ikke legg inn tjeneste på følgende tjenester:
    • DAG-SE: koordinator
    • KORT / LANG - koordinator
    • BOLOM tildeles av koordinator / legges på tjeneste etter liste fra Boligselskapet
    • Rehabilitering: koordinator
    • TRYG – tekniker ved installasjon
  • Sende mail til utfører. Hunsk post.hs.forvaltning ved innvilget TRYG.
  • Sende melding til sykehuset (gjelder avdeling 1)
  • Sende melding til fastlege (informasjon om innvilget tjeneste)
Vedtak 
  • Endre emnefelt - vedtak ut
  • Hvis søknad er omgjort, må dette skrives i vedtak
  • Skal det sendes Kopi til…?
Ferdigstilling 
  • Legge til tjenestekode i Saksbildet
  • Ferdigstille søknader som ikke er aktuelle
  • Ved Institusjon:
    • Ferdigstille i postjournal (søknad og vedtak)
    • Ferdigstille sak når tjenesten avsluttes (v KORT – REHAB) (for å kunne skrive forlengelse i saken)
  • Saker har vi behandlet, og tjenesten ikke blir noe av: ferdigstille med «avsluttet / ferdig»
  • Saker /søknader vi ikke har behandlet: ferdigstille med «avsluttet uten beh.»
  • Når brukere dør: husk å ferdigstille saker med «avsluttet uten beh.» som ikke er ferdigbehandlet