Sikre at brukere som ikke har innsikt i egen situasjon eller egne behov får livsviktig hjelp.
Sikre at det kommunale hjelpeapparatet er kjent med brukere som kan ha slike behov.
Helserisiko defineres som adferd/ytre forhold med akutt eller langsiktig negativ virkning på helsetilstand og livskvalitet.
Livsviktig hjelp defineres som inngrep fra utenforstående i en situasjon som vurderes å kunne medføre en helserisiko.
Risikoadferd:
Kommuneoverlegen og aktuell kommunalsjef er ansvarlig for å følge opp prosedyren i praksis.
Ansatte i Helse og mestring som mottar en bekymringsmelding videresender meldingen til Forvaltning og koordinering - avdeling1.
Meldingen sendes til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no.
Alternativt kommer meldingen direkte til kommuneoverlegen som vurderer alvorlighet og hastehgrad, og som videresender saken til
Forvaltning og koordinering for avklaring. Meldingen sendes til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no.
1. Forvaltning og koordinering- avdeling 1
2. Forvaltning og koordinering, avdeling 1, sender epost melding til aktuell utfører med kopi til kommuneoverlegen ( Atle Kristensen) med henvisning til utfylt vedlegg i postjournal.
3. Utfører innhenter opplysninger og gjør de nødvendige avtaler om assistanse utfra sakens karakter.
4. Utfører kontakter fastlege der det er behov. Vurdere utfra sakens karakter om eventuelt kontakte legevakta for å få opplyst om det foreligger ferske notater (samarbeidende helsepersonell har myndighet til dette).
5. Utfører setter om mulig i verk tiltak bruker samtykker til som ikke krever involvering av kommuneoverlegen. Kommuneoverlegen involveres i saken dersom det er behov for bistand.
6. Punkt 12 – 18 følges
7. Forvaltning og koordinering- avdeling 1:
Dersom bekymringsmeldingen mottas av andre enn den som betjener vakttelefon, sendes meldingen dit for videre håndtering.
8. Saksbehandler som betjener vakttelefon:
Dersom saksbehandler er usikker på hastegrad konfereres avdelingsleder
9. Saksbehandler som betjener vakttelefon kontakter fastlege og gir en orientering og ber om oppdatert informasjon per PLO melding.
10. Saksbehandler som betjener vakttelefon:
Kommuneoverlegen kontakter eventuelt legevakta for å få opplyst om det foreligger ferske notater.
11. Hjemmebesøk planlegges i samarbeid med aktuell utfører, evt. varsles og foretas. Dette avklares i samarbeid mellom Forvaltning, kommuneoverlegen og aktuell utfører. Om nødvendig drøfter saksbehandler med ledelsen i Forvaltning.
12. Politiet assisterer dersom nødvendig.
13. Brukerens medisinske tilstand kartlegges og nødvendige tiltak iverksettes utfra aktuell situasjon, f.eks. innleggelse i psykiatrisk institusjon.
14. Dersom vedkommende bør ha nye eller endrede tjenester i hjemmet, iverksettes dette av Forvaltning og koordinering.
15. Dersom saken involverer mindreårige barn, kontaktes om nødvendig barneansvarlig i Forvaltning og koordinering, eventuelt barnevernet/barnevernsvakta.
16. Dersom saken involverer dyr som må omplasseres eller avlives, kontaktes Mattilsynet.
Det etableres jevnlige møter mellom Forvaltning og koordinering og kommuneoverlege der aktuelle bekymringsmeldinger drøftes og avklares
Følgende lover er aktuelle:
• Helse- og omsorgstjenesteloven
• Helsepersonelloven (øyeblikkelig hjelp)
• Smittevernloven
• Psykisk helsevernloven
• Barnevernloven
Bekymringmelding voksne - skjema
Bekymringsmelding - Beskrivelse av fremgangsmåte ved mistanke om psykisk sykdom
Bekymringsmelding - Fremgangsmåte ved forstyrrelse/sjenanse for andre/manglende boevne