Bekymringsmelding (voksne) til Helse og mestring - prosedyre v. 1.6

MÅL/ HENSIKT

Sikre at brukere som ikke har innsikt i egen situasjon eller egne behov får livsviktig hjelp.

Sikre at det kommunale hjelpeapparatet er kjent med brukere som kan ha slike behov.

 

DEFINISJONER

Helserisiko defineres som adferd/ytre forhold med akutt eller langsiktig negativ virkning på helsetilstand og livskvalitet.

Livsviktig hjelp defineres som inngrep fra utenforstående i en situasjon som vurderes å kunne medføre en helserisiko.

Risikoadferd:

  • Utagering med aktiv handling eller livsførsel som medfører vesentlig risiko for sykdom eller skade på seg selv eller andres person eller eiendom.
  • Manglende handling til å ivareta egne basale behov for mat, hjem og hygiene med akutt eller langsiktig risiko for helse og liv. Gjelder også manglende oppfølging av egen helsesituasjon.


ANSVAR

Kommuneoverlegen og aktuell kommunalsjef er ansvarlig for å følge opp prosedyren i praksis.

 

BESKRIVELSE

 

Ansatte i Helse og mestring som mottar en bekymringsmelding videresender meldingen til Forvaltning og koordinering - avdeling1.

Meldingen sendes til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no.
 

Alternativt kommer meldingen direkte til kommuneoverlegen som vurderer alvorlighet og hastehgrad, og som videresender saken til

Forvaltning og  koordinering for avklaring. Meldingen sendes til post.hs.forvaltning@kristiansand.kommune.no.
 

Bekymringsmelding der vedkommende har tjenester fra før - punkt 1 til 6
Bekymringsmelding der vedkommende ikke har tjenester fra før - punkt 7 til 10
Alle saker - punkt 11 -16

 

Når vedkommende har tjenester fra før 

1. Forvaltning og koordinering- avdeling 1

  • Bekymringsmeldinger som kommer fra KBR / Brannvesen (via mail):
    • scanne mail i postjournal
    • sende  mail direkte til saksbehandler Bolig med kopi til avdelingsleder i avdeling 3
       
  • Øvrige bekymringsmeldinger:
    • Registrerer henvendelsen i Profil ved å fylle ut vedlegg 1. 
    • Skanner vedlegget i postjournal
    • Sjekker at fastlege er registrert. Dersom ikke fastlege er oppført, kontaktes Helfo (tlf 23 32 70 40) for å finne ut hvem som er fastlege, og fastlege registreres.
    • Avklare om melder/innringer ønsker å være anonym. 

2. Forvaltning og koordinering, avdeling 1, sender epost melding til aktuell utfører med kopi til kommuneoverlegen ( Atle Kristensen) med henvisning til utfylt vedlegg  i postjournal. 
 

3. Utfører innhenter opplysninger og gjør de nødvendige avtaler om assistanse utfra sakens karakter.
 

4. Utfører kontakter fastlege der det er behov. Vurdere utfra sakens karakter om eventuelt kontakte legevakta for å få opplyst om det foreligger ferske notater (samarbeidende helsepersonell har myndighet til dette).
 

5.  Utfører setter om mulig i verk tiltak bruker samtykker til som ikke krever involvering av kommuneoverlegen. Kommuneoverlegen involveres i saken dersom det er behov for bistand.
 

6. Punkt 12 – 18 følges

 

Når vedkommende IKKE har tjenester fra før

7.  Forvaltning og koordinering- avdeling 1: 

  • Registrerer den varselet gjelder i Profil hvis den ikke er registrert fra før
  • Registrerer henvendelsen i Profil ved å fylle ut vedlegg 1.
  • Skanner vedlegget i postjournal
  • Sjekker at fastlege er registrert. Dersom ikke, kontaktes Helfo (tlf 23 32 70 40) for å finne ut hvem som er fastlege, og fastlege registreres.
  • Avklare om melder/innringer ønsker å være anonym. 

Dersom bekymringsmeldingen mottas av andre enn den som betjener vakttelefon, sendes meldingen dit for videre håndtering.
 

8.  Saksbehandler som betjener vakttelefon:

  • innhenter opplysninger og vurderer behovet for å igangsette tjenester / videre kartlegging utfra sakens karakter.
  • sjekker via Profil om bruker har hatt tidligere tjenester som nå er avsluttet
  • finnes det historikk i form av elektroniske meldinger eller i postjournal?

Dersom saksbehandler er usikker på hastegrad konfereres avdelingsleder
 

9.  Saksbehandler som betjener vakttelefon kontakter fastlege og gir en orientering og ber om oppdatert informasjon per PLO melding.  
 

10.  Saksbehandler som betjener vakttelefon:

  • Sender en e-post til kommuneoverlegen som en foreløpig orientering, og det avklares hvem som skal følge opp saken videre – det skilles mellom to hovedkategorier: 
    •  Mistanke om psykisk sykdom (vedlegg 2) 
    • Forstyrrelse/sjenanse for andre/manglende boevne (vedlegg3). 

Kommuneoverlegen kontakter eventuelt legevakta for å få opplyst om det foreligger ferske notater. 


Alle saker 

11.   Hjemmebesøk planlegges i samarbeid med aktuell utfører, evt. varsles og foretas. Dette avklares i samarbeid mellom Forvaltning, kommuneoverlegen og aktuell utfører. Om nødvendig drøfter saksbehandler med ledelsen i Forvaltning.  
 

12.   Politiet assisterer dersom nødvendig.
 

13.   Brukerens medisinske tilstand kartlegges og nødvendige tiltak iverksettes utfra aktuell situasjon, f.eks. innleggelse i psykiatrisk institusjon. 
 

14.   Dersom vedkommende bør ha nye eller endrede tjenester i hjemmet, iverksettes dette av Forvaltning og koordinering. 
 

15.   Dersom saken involverer mindreårige barn, kontaktes om nødvendig barneansvarlig i Forvaltning og koordinering, eventuelt barnevernet/barnevernsvakta. 
 

16.   Dersom saken involverer dyr som må omplasseres eller avlives, kontaktes Mattilsynet. 


Det etableres jevnlige møter mellom Forvaltning og koordinering og kommuneoverlege der aktuelle bekymringsmeldinger drøftes og avklares

 

DOKUMENTASJON 

  • Opplysninger i saken journalføres i brukers journal i Profil.  
  • Forvaltning og koordinering dokumenterer i kategori Forvaltning og koordinering – tjenester
  • Utfører dokumenterer i kategori for sitt tjenesteområde
  • Kommuneoverlege dokumenterer under kategori konsultasjon

 

HENVISNINGER 

Følgende lover er aktuelle:

•         Helse- og omsorgstjenesteloven

•         Helsepersonelloven (øyeblikkelig hjelp)

•         Smittevernloven

•         Psykisk helsevernloven

•         Barnevernloven

 

VEDLEGG

Bekymringmelding voksne - skjema  

Bekymringsmelding - Beskrivelse av fremgangsmåte ved mistanke om psykisk sykdom

Bekymringsmelding - Fremgangsmåte ved forstyrrelse/sjenanse for andre/manglende boevne