Ledelsens gjennomgang i helse og mestring v. 1.0

KRAV/DEFINISJON:

 Systematisk gjennomgang av styringssystemet – Ledelsens gjennomgang (LGG)

«Minst en gang årlig systematisk gjennomgå og vurdere hele styringssystemet opp mot tilgjengelig statistikk og informasjon om virksomheten for å sikre at det fungerer som forutsatt og bidrar til kontinuerlig forbedring av virksomheten»

(HM - Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 8f)

 

MÅL/ HENSIKT:

LGG skal i hovedsak besvare:

  • Oppnås ønskede mål og resultater?
  • Overholdes gjeldende lover, forskrifter og faglige anbefalinger?
  • Fungerer styringssystemet som forutsatt og bidrar det til kontinuerlig forbedring av virksomheten?

LGG gjennomføres én gang i året på kommunalsjefområde og i helse og mestring med innspill fra øvrig lederlinje.

 

ANSVAR:

  • Direktør for helse og mestring har overordnet ansvar for LGG i område.
  • Kommunalsjef har ansvar for gjennomgang av oppgaver og resultater samt oppfølging av fastsatte tiltak innen eget ansvarsområde. 
  • Kvalitetsrådgiver har ansvar for lede og koordinere gjennomgangen i helse og mestring  på vegne av direktør.
  • Utpekt koordinator i kommunalsjefområde har sammen med kvalitetsrådgiver ansvar for lede og koordinere gjennomgangen i eget område.
  • Kvalitetsrådgiver og rådgiver for virksomhetsstyring har ansvar for å følge opp tiltaksplanen.

 

BESKRIVELSE:

Bakgrunn:

Gjennomgangen på virksomhetsnivå danner grunnlaget for LGG på områdenivå.

Til LGG på områdenivå møter:

  • Direktør for helse og mestring
  • Kommunalsjef
  • Kvalitetsrådgiver
  • Rådgiver for virksomhetsstyring
  • Verneombud, på sak om HMS
  • Andre aktuelle rådgivere i stab

Til LGG på kommunalsjefnivå møter:

  • Kommunalsjef
  • Enehetsleder eller tilsvarende
  • Utpekt koordinator for LGG i kommunaloråde
  • Kvalitetsrådgiver
  • Rådgiver for virksomhetsstyring
  • Verneombud, på sak om HMS
  • Aktuelle rådgivere i stab

Grunnlag for gjennomgangen: 

 

Status fra tidligere gjennomganger. Hva er gjort av forbedringer etter forrige LGG?

 

Tema som kan være relevante for LGG:

  • Dokumentstyring i kvalitetssystemet (er nødvendige dokumenter utarbeidet?)
  • Risikovurderinger og risikoreduserende tiltak
  • Etterlevelse av interne og eksterne krav
  • Evt. endrede forutsetninger i form av lovkrav, rammer, føringer m.m.
  • Resultater for kvalitetsindikatorer (periodemål, driftsmål, nasjonale indikatorer, m.m.)
  • Pasienterfaringer og brukermedvirkning
  • Klager og tilbakemeldinger fra brukere og andre? Iverksatte tiltak?
  • Resultater fra brukerundersøkelser eller annen brukermedvirkning (også pårørende)
  • Håndtering av uønskede hendelser/avvik– iverksatte tiltak?
  • Alvorlige pasientskader og andre alvorlige avvik – iverksatte tiltak?
  • Forbedringsforslag fra ansatte – noen tiltak?
  • Interne revisjoner og eksterne tilsyn ‐ resultater og oppfølging
  • Arbeidsmiljø og HMS (gjennomgang av viktige arbeidsmiljøforhold)
  • Beredskapsplaner/øvelser
  • Informasjonssikkerhet
  • Folhelsearbeid, inkludert miljørettet helsevern
  • Smittevern
  • Samhandling, eksternt og internt
  • Forskning
  • Opplæringsbehov (kompetansekartlegging, lederutvikling plan, kurs, andre opplæringstiltak)
  • Gjennomført og planlagt kompetanseheving, undervisningsaktivitet
  • HR og personal, årsplanlegging
  • Vurdering av bemanning (bruk av overtid, ekstra vakter m.m.)
  • Sykefravær
  • Resultater fra medarbeiderundersøkelse

Gjennomgangen skal resultere i grunnlag for eventuelle beslutninger om tiltak og forbedringer av både tjenester og systemer.

 

Forberedelser før LGG:

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig) benyttes både på virksomhets- og sektornivå.

Kommunalsjefsnivå:

Kvalitetsrådgiver og utpekt koordinator fremskaffer relevant informasjon, statistikk, oversikter og resultater for hver kommunalsjefområde som sammenfattes og brukes under gjennomgangen. Koordinator ferdigstiller en rapport med tiltaksplan fra egen virksomhet i god tid før LGG i helse og mestring.

Sektornivå:

Kvalitetsrådgiver fremskaffer relevant informasjon, statistikk, oversikter og resultater på sektornivå og sammenfatter rapporter og tiltaksplaner fra kommunalsjefområdene.

Gjennomføring av LGG:

For å vurdere om helse og mestring og kommunalsjefområde oppnår ønskede mål og resultater, og at driften er i henhold til lover, forskrifter og faglige anbefalinger, bør gjennomgangen inkludere en vurdering av både kvantitative og kvalitative data. Resultatfremstillingen bør vise om nivået, trender og variasjon i dataene er som ønsket.

Basert på gjennomgangen må ledelsen vurdere hvorvidt det er behov for endringer. De vanligste endringer er knyttet til:

  • mål
  • faglige eller administrative prosesser
  • tjenestetilbudet
  • pasientforløp, herunder samarbeid med kommune og andre involverte
  • ressursbehov, herunder virksomhetens kompetanse og kapasitet
  • pasient- og brukersikkerhet og ansattes sikkerhet

 

Arbeid i etterkant av LGG:

 

Kvalitetsrådgiver og rådgiver for virksomhetsstyring sørger for at tiltakene i tiltaksplanen legges inn i Corporator med angitt frist og ansvarlig for oppfølging.

 

Tiltaksansvarlig har sammen med øverste leder ansvaret for at tiltaket implementeres, og at effekten vurderes.

 

Dokumentasjon:

 

Dokumentasjon fra møtene distribueres i lederlinjen med kopi til møtedeltakerne. Referater fra LGG arkiveres i dokumentstyringssystemet.

 

HENVISNINGER:

HM - Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

HM - Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

HM - Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)

HM - Forskrift om internkontroll for kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen

HM - Forskrift om internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen

HM - Forskrift om organisering av medisinsk og helsefaglig forskning

HM - Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)  § 30

 

VEDLEGG:

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)