KRAV/DEFINISJON:
Systematisk gjennomgang av styringssystemet – Ledelsens gjennomgang (LGG)
«Minst en gang årlig systematisk gjennomgå og vurdere hele styringssystemet opp mot tilgjengelig statistikk og informasjon om virksomheten for å sikre at det fungerer som forutsatt og bidrar til kontinuerlig forbedring av virksomheten»
(HM - Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 8f)
MÅL/ HENSIKT:
LGG skal i hovedsak besvare:
LGG gjennomføres én gang i året på kommunalsjefområde og i helse og mestring med innspill fra øvrig lederlinje.
ANSVAR:
BESKRIVELSE:
Bakgrunn:
Gjennomgangen på virksomhetsnivå danner grunnlaget for LGG på områdenivå.
Til LGG på områdenivå møter:
Til LGG på kommunalsjefnivå møter:
Grunnlag for gjennomgangen:
Status fra tidligere gjennomganger. Hva er gjort av forbedringer etter forrige LGG?
Tema som kan være relevante for LGG:
Gjennomgangen skal resultere i grunnlag for eventuelle beslutninger om tiltak og forbedringer av både tjenester og systemer.
Forberedelser før LGG:
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig) benyttes både på virksomhets- og sektornivå.
Kommunalsjefsnivå:
Kvalitetsrådgiver og utpekt koordinator fremskaffer relevant informasjon, statistikk, oversikter og resultater for hver kommunalsjefområde som sammenfattes og brukes under gjennomgangen. Koordinator ferdigstiller en rapport med tiltaksplan fra egen virksomhet i god tid før LGG i helse og mestring.
Sektornivå:
Kvalitetsrådgiver fremskaffer relevant informasjon, statistikk, oversikter og resultater på sektornivå og sammenfatter rapporter og tiltaksplaner fra kommunalsjefområdene.
Gjennomføring av LGG:
For å vurdere om helse og mestring og kommunalsjefområde oppnår ønskede mål og resultater, og at driften er i henhold til lover, forskrifter og faglige anbefalinger, bør gjennomgangen inkludere en vurdering av både kvantitative og kvalitative data. Resultatfremstillingen bør vise om nivået, trender og variasjon i dataene er som ønsket.
Basert på gjennomgangen må ledelsen vurdere hvorvidt det er behov for endringer. De vanligste endringer er knyttet til:
Arbeid i etterkant av LGG:
Kvalitetsrådgiver og rådgiver for virksomhetsstyring sørger for at tiltakene i tiltaksplanen legges inn i Corporator med angitt frist og ansvarlig for oppfølging.
Tiltaksansvarlig har sammen med øverste leder ansvaret for at tiltaket implementeres, og at effekten vurderes.
Dokumentasjon:
Dokumentasjon fra møtene distribueres i lederlinjen med kopi til møtedeltakerne. Referater fra LGG arkiveres i dokumentstyringssystemet.
HENVISNINGER:
HM - Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
HM - Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
HM - Forskrift om internkontroll for kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen
HM - Forskrift om internkontroll for å oppfylle næringsmiddellovgivningen
HM - Forskrift om organisering av medisinsk og helsefaglig forskning
HM - Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) § 30
VEDLEGG:
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)