Tilbereding av antibiotika til hjemmebehandling med infusjonspumpe v. 2.0

Versjon 1.1
Endret fra sone til avdeling.

Versjon 2.0:
Endring i frekvens av ROS-analyse.
Slettet pkt. Definisjoner og satt avsnittet om hjemmetjenestens utførerbistand under Beskrivelse.
Endret i avsnittet ifht. dokumentasjon i Profil.

Hensikt

Forsvarlig tilberedning av antibiotika til hjemmebehandling.

Gjelder for

Ansatte som skal tilberede antibiotika til iv infusjon til hjemmebehandling etter avtale med Sørlandet Sykehus HF, Infusjonspoliklinikken.

Ansvar for gjennomføring

Sørlandets sykehus: medisinskfaglig ansvarlig for behandlingen (ikke fastlegen)
Sykepleier: at utførerbistanden utføres faglig forsvarlig.
Avdelingsleder: at forsvarlig opplæring er gitt, dokumentert og at ROS-analyse er gjennomført og dokumentert.

Beskrivelse

Legemidler skal i Kristiansand kommunes virksomheter tilberedes forsvarlig og i henhold til kravene i legemiddelhåndteringsforskriften. Se flytskjema Vedlegg - Oppgavefordeling ved tilberedning av antibiotika til hjemmeboende

I hjemmetjenestens utførerbistand inngår:              

  • Sjekke venetilgangen (PICC-line)  / innstikksted for tegn til infeksjon eller andre komplikasjoner (rødhet, lekkasje, puss eller hevelse) når hjemmetjenesten er inne hos pasienten
  • Blande opp antibiotika og levere til pasienten en gang pr. dag
  • Behandling som kan gis over 24 timer blandes i 1 pose
  • Behandling som kan gis over 12 timer blandes i 2 poser. 1 pose legges i kjøleskap/kjølebag og pasienten kopler selv til pose nr 2 senere på dagen.
  • Skifte pose og tilbakestille pumpa for pasienter som kun skal ha 1 pose i døgnet.
  • Dokumentere gitt legemidler og tilbakemelding fra pasienten

ROS analyse før tilberedning

Avdelingen må gjennomføre risiko og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse) FØR tilberedning av legemidler i egen virksomhet, og gjennomgås i forkant av hver ny tilberedningsperiode. ROS-analysen gjentas ved store endringer i lokaler

Se hjelpeskjema, Mal -ROS analyse av lokaler for tilberedning av antibiotika - ikke-lukket system

Opplæring av sykepleiere

Opplæring skal skje på sykehuset før pasienten kommer hjem. Opplæringen skal gjennomføres når pasienten er meldt til sona. Sykehuset tar kontakt med avdelingsleder for å avtale tid for opplæring, samt mottak av bruker.

Dersom tilberedning må gjøres av sykepleier som ikke har fått opplæring på sykehuset, skal tilsvarende opplæring gis internt.

Kontaktperson/prosjektleder på sykehuset er enhetsleder: Marianne Jakobsen tlf: 47304532

I tillegg til opplæring på sykehus skal sykepleier:

Krav til lokaler og utforming

Tilberedningen skal fortrinnsvis gjøres på medisinrom, og på en ryddet og rengjort overflate. Rommet bør ikke fungere som lager, med pappesker og andre «urene» gjenstander.

Kun personell som skal tilberede legemidlet skal være tilstede i rommet.

Infusjonsvæske skal oppbevares kjølig.

Krav til arbeidsmetodikk

Ved tilberedning av legemidler til infusjon skal aseptisk teknikk benyttes.

Vedlegg - flytskjema aseptisk tilberedning

Vedlegg - Arbeidsbeskrivelse aseptisk tilberedning av antibiotika

Hygieneinstrukser

  • Følg prosedyrer for aseptisk teknikk og hygienetiltak i SHB.

  • Merk spesielt at arbeidsflaten skal rengjøres umiddelbart før og etter tilberedning, samt at håndhygiene utføres før og etter.

  • For avfallshåndtering, se avsnittet om dette i SHB.

    • Avfall ved tilberedning;
      Sprøyte med kanyle direkte i gul kanyle-boks.
      Tomme hetteglass i beholder for risikoavfall.
      Emballasje og annet utstyr; normal kildesortering. Ved synlig forurensing kastes dette også som risikoavfall.

    • Avfall i hjemmet;
      Brukte infusjonsposer med slanger legges i lukket pose, som sykepleier tar med til sona ved neste besøk.
      Håndteres som risikoavfall.

Dokumentasjon

Det utføres dobbeltkontroll to ganger i tilberedningsprosessen.

1. at riktig legemiddel i riktig dose og riktig infusjonsvæske stemmer med ordinasjon.

2. at tilberedningen er utført aseptisk og merket korrekt.

  • Skriv inn beskrivelsen i tiltaksplanen i Profil f.eks. «Tilbereding av antibiotika (som registrert i medisinoversikt) og dobbeltkontroll av denne, samt tidspunkt for levering»
  • Begge kontroller dokumenteres av begge sykepleiere i Profil ved å kvittere i tiltaksplanen.
  • Dokumentasjon av gitt legemiddel gjøres ved å i kvittere tiltaksplan, som for andre legemidler.

HMS

Det skal benyttes hansker og munnbind ved håndtering av antibiotika for å minimere risiko for helsefare for ansatte og kontaminering av legemidlet. Retningslinjer tilsier at det ikke er behov for bruk av avtrekksvifte før antall på utblandinger overstiger 10 pr enhet per døgn. For utdypende informasjon se Retningslinjer for håndtering av antimikrobielle midler i helsevesenet, Helsetilsynets veiledningsserie.

Fravær av sykepleiere i sona

Dersom det pga. av fravær av sykepleiere på sona ikke er mulig å gjennomføre tilberedning av antibiotika etter denne rutinen, skal pasienten få behandling på avdeling på sykehuset. Det oppfordres til å vurdere bruk av sykepleiere på tvers av avdeling

Vedlegg 

Vedlegg: Flytskjema for oppgavenVedlegg - Oppgavefordeling ved tilberedning av antibiotika til hjemmeboende

Vedlegg: Hjelpeskjema ROS-analyse Mal -ROS analyse av lokaler for tilberedning av antibiotika - ikke-lukket system

Vedlegg: Flytskjema – Aseptisk tilberedning Vedlegg - flytskjema aseptisk tilberedning

Vedlegg: Arbeidsbeskrivelse aseptisk tilberedning av antibiotika Vedlegg - Arbeidsbeskrivelse aseptisk tilberedning av antibiotika 

Vedlegg: Visuell kontroll av tilberedt antibiotika Vedlegg - Visuell kontroll av tilberedt antibiotika

Referanser

HM - Forskrift - Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp IS-7/2015 (Ikke tilgjengelig)

Sykepleiehåndboka– SHB.no

Retningslinjer for håndtering av antimikrobielle midler i helsevesenet