Fraværsregistrering i Ressursstyring - prosedyre v. 1.13

Fraværsregistrering i Ressursstyring (VER) i Helse og mestring (HM) - dokumentasjon

 

Generelt:

Denne rutinen gjelder for ansatte som har stillinger i VER hvor det føres fravær. Ansatte i HM som ikke følger TURNUS registreres via Web. Se egen rutine: ID 2555.

 

Registrering av fravær i VER (Ressursstyring):

Opplæring er gitt internt i HM. Dersom dere har spørsmål til registreringen i VER, så tas dette med fagansvarlig for VER:

hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no

 

 

Dokumentasjon:

 

Fra 1. november 2017 vil sykemeldinger bli sendt via nav.no fra den ansatte, lederen følge opp på nav.no at de ansatte sender søknad om sykepenger (tidligere legemelding del D) når sykemeldingsperioden er over. Det må ikke sendes dokumentasjon på del D dersom den kommer digitalt.

 

Fra 20. desember 2018 importeres sykemeldinger/søknader om sykepenger direkte fra Altinn til HRM. I denne prosessen blir sykemeldingene/søknadene om sykepenger automatisk sendt til arkiv i Altinn.

 

 

Fra 1. januar 2019 skal ikke legemeldt fravær registreres på WEB. Dette fraværet hentes direkte til lønnssystemet (HRM) fra Altinn.

 

Her finner dere all informasjon ang. digital sykmelding:

 

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/digital-sykmelding-informasjon-til-arbeidsgivere

 

  

Dokumentasjon som skal sendes inn til Post.Lonn@kristiansand.kommune.no:

     -              Pleie/Opplæringspenger (søknad/vedtak). Gjelder også ved utvidet rett til pass av sykt barn/barnepassers sykdom fra dag 11.

-              Vedtak om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til en arbeidstaker som lider av en langvarig/kronisk sykdom,                 svangerskapsrelatert sykdom eller søknader om flere omsorgsdager for kronisk sykt barn.

    -              Krav om sykepenger del D som ansatte leverer på papir, f.eks. fra sykehus  (hvis den ikke er levert digitalt via NAV).

 

 

Dokumentasjon som ikke skal sendes til lønnsavdelingen:

-       Alle egenmeldinger herunder også egenmelding kronisk/svangerskapsrelatert fravær 

-       Egenmelding barns sykdom/barnepassers sykdom

-       Korttidspermisjoner

S      Søknad om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger leveres digitalt via Nav.no

S

 

Foreldrepermisjon:

Kopi av søknad om foreldrepermisjon til NAV og arbeidsgiver sendes til lønningskontoret.

Hvis ferien søkes om i etterkant, må vi ha kopi av denne søknaden også.

NB: Send også en kopi dersom en ansatt skal søke om utsettelse av uttak fedrekvote.

Vi kan ikke få sendt noen inntektsopplysninger vedr foreldrepermisjoner før 4 uker før permisjonen starter.

 

Når det gjelder utsettelse av uttak fedrekvote, er det viktig at den ansatte søker før mor er ferdig med sin permisjon.