Digital sykemelding - prosedyre. Informasjon til ansatte v. 1.6

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre god informasjon om digital sykemelding.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

Er du blitt sykmeldt hos en fastlege, får du en SMS eller e-post fra NAV kort tid etter. Klikker du på lenken og logger inn på nav.no, blir du sendt direkte til Ditt sykefravær. Der finner du sykmeldingen og nyttig informasjon om hva som skjer under sykefraværet.  

Fra NAV.no kan du sende sykmeldingen til arbeidsgiveren din.

Når du har sendt sykmeldingen, finner Lønn den i meldingsboksen i Altinn. Navnet på den lederen som har ansvar for å følge deg opp mens du er sykmeldt vil bli innmeldt automatisk. Lederen finner sine ansatte på nav.no/dinesykemeldte der sykmeldingene blir lagt.

Dersom du ikke finner arbeidsgiver, kan det hende at ditt nye arbeidsforhold ikke er registert i lønnssystemet og ikke meldt inn til AA-registeret.  Gi beskjed til din leder.

Merk:

Har du flere arbeidsgivere, flere arbeidsforhold, må legen skrive en sykmelding til hver av dem.

Digital oppfølgingsplan finner du ved å logge deg inn på nav.no på Ditt NAV. Her legger du som ansatt og leder inn informasjon om for eksempel hvilke oppgaver som kan utføres og hvilke tiltak som vurderes.

Lønn sender inntektsopplysninger til NAV basert på en gjennomsnittsinntekt, som hovedregel de 3 siste månedene. Har du jobbet utover din ordinære stilling vil du kunne ha rett på ekstra sykepenger, se mer informasjon: : Dokument «Sykefravær - Rett til sykepenger», ID 16094 - EQS (extend.no)

 

Når sykmeldingsperioden er over

Når sykmeldingsperioden er over, får du en ny melding med lenke til den digitale søknaden om sykepenger. Er sykmeldingen på mer enn 31 dager, får du flere søknader per sykmelding. Du varsles på SMS og/eller epost når en ny søknad er klar til utfylling.

Her svarer du på spørsmål om du har vært på ferie, jobbet mer enn sykemeldingsgraden osv. Spørsmålene er enkle og lettfattelige. Har du svart feil på noen av spørsmålene på søknad om sykepenger, så må du logge deg på på nytt og sende en ny oppdatert søknad om sykepenger.

Søknad om sykepenger må sendes for at du skal motta lønn under sykdom fra arbeidsgiver, manglende innsending kan medføre lønnstrekk.

 

Sykemeldinger på papir

Sykmeldinger på papir blir kun skrevet ut til ansatte som ikke har bank ID eller sykmeldinger som er skrevet ut av sykehus. Papirsøknad (del D av sykmeldinger) blir digitalisert når de kommer til NAV via post. Hvis du mottar en papirsykmelding, bør du vente noen dager med å sende den digitale versjonen når den er klar på Ditt sykefravær på NAV.no.

 

For mer informasjon se:

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/digital-sykmelding/digital-sykmelding-informasjon-til-sykmeldte