Målet med tiltakskortet er å sikre liv og helse, opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner og reduserer konsekvenser ved 
utfall av kommunens systemer eller tilkoplede nettverk. 
 
 
Kriseledelse, kommunedirektør eller beredskapssjef har ansvaret for å beslutte nødvendige tiltak for å redusere
konsekvensene.
It-enheten har ansvar for hurtig iverksettelse av tiltak og AU har ansvaret for å koordinere kommunens innsats og
rapportere til kriseledelsen som tar strategiske beslutninger.
 
 
VED UTFALL AV ECOM VARSLES IT-ENHETEN 
IT-enheten følger intern beredskapsplan ved utfall og;
- får overblikk over situasjonen og lokaliserer årsak til utfall
 
- ved større hendelser rapporterer IT til Beredskapssjef/AU som koordinerer innsats til områdene og fagsystemansvarlige
 
Beredskapssjef/AU koordinerer større hendelser ved utfall av ecom og;
- varsler områdene om situasjonen, herunder informasjonssikkerhetsutvalget
 
- koordinerer innsatser, kommunikasjon internt og eksternt
 
SITUASJONSORIENTERING
- Hva har skjedd?
 
- Hvor skjedde det?
 
- Når skjedde det?
 
- hvem eier krisen?
 
- hva er konsekvensene/hvor mange er berørt?
 
- hvor lenge antas bruddet å vare?
 
- har man store nok ressurser til å håndtere hendelsen?
 
SITUASJONSFORSTÅELSE
- Sett deg raskt inn i aktørenes og medias håndtering og tolkning av hendelsen.
 
- Vurder befolkningens fysiske og psykiske helse.
Er det grupper som er spesielt sårbare? 
- Vurder behovet for samordning og koordinering av tiltak og bruk av ressurser.
 
- Iverksett oppfølging og evaluering av iverksatte tiltak.
 
- Utarbeid prognoser og konsekvensanalyser.
 
STØTTE
- utenom arbeidstid ring IT-sjef, leder IT-infrastruktur.
 
- HelseCert
 
- NSM
 
- Agder Energi
 
- Telenor og Telia
 
 
 
Vedlegg og referanser
Ressursoversikt overordnet beredskapsplan