Støttekontakttjenesten bidrar til at bruker får en meningsfylt fritid gjennom sosialt samvær og ulike aktiviteter, støtte og veiledning for å kunne mestre egen aktivitet og sosialt samvær.
Støttekontakt gis som:
Deltakelse i en aktivitetsgruppe - dette skal i utgangspunktet prøves ut først.
Individuell støttekontakt
Et individuelt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon
Tjenesten skal bidra til å øke brukerens opplevelse av livskvalitet gjennom sosial kontakt og samvær med andre.
Forebygge ensomhet og isolasjon
Gi bistand, tilrettelegging og oppfølging i fritidsaktiviteter
Få en aktiv og meningsfull fritid sammen med andre
Personer som har særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming eller andre årsaker hvor de er helt avhengig av bistand for å delta i forskjellige fritidsaktiviteter og i sosialt fellesskap.
Tilbudet vurderes ut fra om personen har:
Behov for sosial trening
Behov for å ivareta interesser og ferdigheter som en del av den totale livskvaliteten
Mulighet for å delta, eller kunne antas å ha glede av å delta.
Aktiviteter vedkommende allerede deltar på
Sosialt nettverk.
Støttekontakt er gratis.
Personen må dekke økonomiske utgifter til egen aktivitet. Ledsagerbevis må skaffes der personen har rett på det.
Utgifter støttekontakt har, dekkes gjennom kommunale retningslinjer.
Søknaden blir fortløpende behandlet jfr Forvaltningslovens § 11.a: Søker skal ha beskjed om at søknad er mottatt og svar eller beskjed om forventet saksbehandlingstid innen en måned.
Vedtaket beskriver hvordan det tenkes at brukes skal oppnå sosial kontakt og aktivitet, hvor ofte, inntil antall timer per uke dette utgjør og eventuelt tidsbegrensning for vedtaket.
Standard for beregning av tid og hyppighet:
Støttekontakt gis som hovedregel 3 timer 1 gang pr uke.
Forvaltning og koordinering
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a andre ledd
HM - Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 3-2 første ledd nr 6 bokstav b