Tiltakskort Etablering av presse- og informasjonssenter
Mål
Målet med tiltakskortet er sikre at kommunen får etablert et presse- og informasjonssenter på en rask og effektiv måte for å imøtekomme informasjonsbehovet til medier og innbyggere ved en større hendelse.
Ansvar
Enhetsleder for Kommunikasjon og AU har ansvaret for å iverksette tiltaket sammen med enhetsleder for innbyggertorg.
IT har ansvar for å sikre at nødvendig IT-utstyr og tekniske løsninger kommer på plass for å kunne drifte senteret.
Hvordan
Avhengig av størrelse, omfang og alvorlighetsgrad på hendelsen, kan behovet for informasjon til innbyggere og mediene bli stort. Dette kan ivaretas ved å etablere et presse- og informasjonssenter. Det er dagens bemanning i innbyggertorgene og kommunikasjonsenheten som etablerer og drifter senteret.
- Presse- og informasjonssenteret etableres der det er mest hensiktsmessig. Dette vurderes opp mot hvor hendelsen har inntruffet. Vurder om det er behov for flere informasjonssentre ut mot innbyggerne
- Kommunikasjon har anvaret for informasjonen som formidles
- Ved hendelser/kriser som går over flere dager eller krever døgnbemanning av informasjonssenter, kan ansatte fra andre enheter i administrasjonen beordres på jobb
- Presse- og informasjonssenteret skal innhente opplysninger, rapportere og formidle
- Presse- og informasjonssenteret skal ta i mot og videreformidle informasjon fra publikum/media/aktører til AU
Lokasjoner:
Flere lokasjoner kan anvendes, velg det som er mest hensiktsmessig. Noen forslag:
- Rådhuskvartalet
- Rådhuset Kristiansand (Bystyresalen og Formannskapssalen)
- Rådhuset Tangvall
- Rådhuset Nodeland
Kommunikasjonsenheten har ansvar for:
- Informasjonen som skal formidles ut
- Fortløpende legge ut frigitt informasjon og nyheter på kommuneportalen wwww.kristiansand.kommune.no og på relevante sosiale medier
- Arrangere pressekonferanse
- Lage informasjonsskriv
- Medieovervåkning
- Informere ansatte i kommunen via Innafor (intranettet)
- Rådgivning og bistand ihht ansatte som skal håndtere media