Kopling mellom Profil og Microsoft ACCESS v. 1.1
  1. Koplingen mellom Profil og Microsoft ACCESS er slik at en kan lage utvalgsspørringer fra alle tabellene i Profil.Det spørres altså kun mot allerede registrerte data i Profil.

  2. Bakgrunnen for behovet for å lage spørringer mot ACCESS er følgende :

    Fram til 2005 hadde vi et pleie- og omsorgsystem(UniqueOmsorg) med egen rapportgenerator. Med rapportgeneratoren i UniqueOmsorg kunne en lage rapporter som spørringer mot databasen.Disse rapportene blei så lagt ut på menyene til sluttbrukerne av systemet. Da kunne de som var autorisert for det, bruke egendefinerte rapporter fra systemet på samme måte som standardrapportene som fulgte med fagsystemet.

    Pga fusjon mellom Unique og Visma blei vi i 2005 tvunget til å bytte pleie- og omsorgsystem da programmet UniqueOmsorg blei fasa ut. Det nye systemet Profil hadde ingen rapportgenerator. Det hadde heller ikke de andre leverandørene av pleie- og omsorgs-system.Behovet for å kunne lage spørringer fra Profil ble derfor løst ved bruk av databaseprogrammet Microsoft Access.

  3. Systemansvarlig for Profil allerede tilgang til alle personer og funksjoner som er registrert i Profil. Behovet for å kunne spørre direkte mot databasen er imidlertid at rapportene i Profil på langt nær dekker de behovene vi har for å ta ut - og sammenstille data fra forskjellige tabeller.

    Spørringer i Profil kan grovt kategoriseres slik:

  4. Kvalitetssikring av data, feilsøking og feilretting

  5. Styringsdata brukt til evaluering og planlegging

  6. Spørringer om tjenesteproduksjon som grunnlag for tilskudd.

  7. Data som genereres fra ACCESS leveres aldri videre til andre ansatte med annen identifikasjon enn løpenummer.For å kunne identifisere hvilke person en post i en spørring gjelder, må ansatt som får tilgang til slik spørring, gjøre oppslag i Profil for å se hvilken person dette gjelder. Den ansatte må da selvsagt på forhånd være autorisert i Profil for å kunne nå bruker med aktuelt løpenummer.

  8. Noen eksempel på spørringer siste året – kontroller, feilretting, utlistinger
     

  9. Oversikt over tidligere ansatte i kommunen der rettigheter ikke var avslutta i Profil.
     

  10. Oversikt over tiltak som var registrert med feil tjenesteufører i Profil. Uten oppretting av slike feil, vil tildeling av budsjettmidler til de enkelte tjenestedene bli feil.
     

  11. Kontroll på om sluttbrukere i Profil er registrert med single sign-on.
     

  12. Identifisering av personer som vi leiter etter i Profil.
     

  13. Identifisering av brukere som betalte for høy sats for hjemmehjelpstjeneste en måned pga en feil i kodeverket i Profil.
     

  14. Kontroller av tildelte rettigheter i Profil.Det er rapporter om dette i Profil, men rapportene her er ikke detaljerte nok til at vi kan få gode oversikter.
     

  15. Spørring som grunnlag for endringer av autorisasjoner, endring av brukeres tilhørighet, avslutning av tjenester og opprettelse av nye tjenester med ny tjenesteutfører i forbindelse med omorganisering av oppfølgingstjenestene ved siste årsskifte.
     

  16. Spørringer for å kunne svare på enkelte spørsmål vedrørende lovpålagt statistikk (KOSTRA)
     

  17. Utlisting av adresseinformasjon til nærmeste pårørende til brukere av langtidsplass i sykehjem.( I forbindelse med brukerundersøkelser.)
     

  18. Diverse kontroller av personellregistreringer i forbindelse med overgang til ny versjon av Profil.
     

  19. Identifisering av registrerte verdier i tabeller vedrørende medisin og diagnose som stopper meldinger som sendes via Norsk Helsenett.

  20. Kontroller på manglende registrering eller feilregistrering av diverse datofelt i Profil.
     

  21. Kontroll av registeret over kommunale utleieboliger i Profil sammenliknet med oppgaver fra boligforvaltningen over kommunale boliger.
     

  22. Spørringer om forbruk av medisiner på en institusjon der det var mangler på medisinlageret.
     

  23. Kvalitetskontroller på at tjenestebrukere har riktig tilhørighet til distrikt og soner i Profil.
     

  24. Noen eksempler på spørringer brukt til evaluering og planlegging.

    • Omfattende analyser vedrørende bruk av tjenestene Langtidsopphold og Omsorgsbolig i forbindelse med framtidig planlegging av disse tjenestene.

    • Tilsvarende analyse om bruk av tjenestene Trygghetsalarm og Hverdagsrehabilitering.

    • Målinger før og etter bestemte tiltak for å evaluere effekten av tiltak.