Velferdsteknologi - tjenestebeskrivelse v. 1.1

Beskrivelse

Velferdsteknologi er et bredt spekter av ulike teknologiske løsninger som gjør at personer med funksjonsnedsettelser og hjelpebehov kan klare seg bedre selv og bidra til økt livskvalitet for den enkelte.
 

Definisjon velferdsteknologi:
«Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltagelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelser i institusjon.» (NOU 2011:11 «Innovasjon i omsorg»)


Noen eksempler på slik teknologi kan være digitale trygghetsalarmer, dør-, fall- og bevegelses-sensorer, digitalt tilsyn, GPS og E-lås

Alarmer som er koblet til kommunens responssenter vil bli besvart så raskt som mulig, ofte innen 60 sekunder. I perioder kan det allikevel være noe lenger ventetid.

Responssenteret kan etter vurdering avslutte alarmen uten utrykning eller varsle aktuell utfører for oppfølging av alarmen hos bruker. Dette er ikke en øyeblikkelig hjelp- tjeneste og tjenesteutfører kan måtte bruke noe tid på å nå frem til bruker. Kommunen har som mål at tjenesteutfører når fram til bruker i løpet av 30 minutter etter at alarmen er mottatt.
 

Formål

  • Bidra til at den enkelte kan bo i eget hjem lengre

  • Økt trygghet, sikkerhet og egenmestring for brukere

  • Bedre fleksibilitet og kompetanseutnyttelse for tjenestene

  • Opprettholde god kvalitet på tjenester fremover til tross for demografiske og økonomiske utfordringer
     

Målgruppe

Personer som er spesielt utsatt for tilfeldig å komme i situasjoner med behov for assistanse og som har redusert evne til å tilkalle hjelp på andre måter.

Personer som på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller andre årsaker kan være utrygge på å få tak i hjelp ved fall eller andre plutselige og uforutsette hendelser i hjemmet.
 

Regelverk

Tjenesten er ikke lovpålagt (Kommune har ikke plikt til å tilby velferdsteknologi).

Velferdsteknologi som etter lovverket ansees som særlig inngripende, må bruker gi sitt samtykke til å benytte (digitalt tilsyn, GPS, m.m.). Det er særlige regler for bruk av inngripende teknologi for personer som ikke har samtykkekompetanse.

Pasient- og brukerrettighetsloven, Kap 4 - samtykke til helsehjelp

Når velferdsteknologi gis som helt eller delvis erstatning for nødvendig helsehjelp, gjelder lovverk som for helsehjelp.

Pasient- og brukerrettighetsloven - § 2-1a, andre ledd

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
 

Kriterier/vurderinger

Velferdsteknologi kan tildeles med utgangspunkt i funksjonsnivå og en helhetlig vurdering.
Det tas spesielt hensyn til risiko for å komme i situasjoner med behov for personassistanse og evnen til å skaffe annen hjelp.
Det forutsettes at teknologien har et viktig helse- og omsorgsmessig formål for brukeren.

Det kan vurderes om søkeren:                

  • har lett for å falle eller har bevegelsesproblemer

  • har stor grad av utrygghet på grunn av sykdom og eller funksjonshemming

  • er alvorlig syk

  • bor i uegnet bolig

  • bor alene / har lite nettverk

  • er mentalt klar og orientert

  • selv ønsker teknologien og forstår bruken av den
     

Egenandeler

Det kan kreves egenandel for velferdsteknologi.

Det kan kreves tilknytningsavgift for trygghetsalarm som dekker vedlikehold og ettersyn av alarmen. Beløpet fastsettes av bystyret en gang pr år. 

For alarmene som går på telenettet:
Alarmen tester seg selv automatisk hver uke med ett tellerskritt. Tellerskritt som påløper ved bruk av alarmen må også dekkes av bruker. Dette kommer på telefonregningen fra teleselskapet.
 

Søknad og vedtak
 

Saksbehandlingstid:

Søknaden blir fortløpende behandlet jfr Forvaltningslovens § 11.a: Søker skal ha beskjed om at søknad er mottatt og svar eller beskjed om forventet saksbehandlingstid innen en måned.
 

Omfang på tjenesten:

Vedtaket gir beskrivelse av grunnlaget for tjenesten og hvilken velferdsteknologi og oppfølging som er innvilget.

Slike vedtak er som regel uten sluttdato.
 

Kontaktinformasjon

Forvaltning og koordinering
 

Merknader

Dersom bruker ikke er i stand til å forstå hvordan tjenesten skal benyttes, eller tjenesten misbrukes, kan vedtaket oppheves/tjenesten avsluttes.

Tjenesten er avhengig av at mobilnettet fungerer, ved svikt i mobilnettet vil derfor ikke tjenesten kunne leveres. Kommunen har plan som trer i kraft når nettet svikter.

Dersom bruker har vært borte fra bopel i 3 dager eller lengre, og har hatt med seg alarmsmykket, må bruker utløse alarmen fra alarmsmykket for å teste at det virker som det skal.