Bofellesskap for rusavhengige - prosedyre for tildeling v. 1.1

Mål/hensikt

Sikre god praksis for tilldeling av bolig til personer med hoveddiagnose rusmiddelavhengighet
 

Definisjoner

Bofellesskap for mennesker med rusmiddelavhengighet er:

  • Kirsten Flagstads vei 75
  • Blåkors – Vågsbygdveien 3
  • Setesdalsveien 55
  • Topdalsveien 18

Ansvar

Koordinatorer i forvaltning for disse boligene:

  • Kirsten Flagstads vei 75                  Katja Lykke Tonstad
  • Blåkors – Vågsbygdveien 3             Katja Lykke Tonstad
  • Setesdalsveien 55                           Kristin Johansen
  • Topdalsveien 18                              Kristin Johansen

 

Beskrivelse

Søknadsprosessen

  • Det søkes om kommunal bolig på ordinært vis.
  • Søknad fordeles til saksbehandler etter en datofordeling.
  • Saksbehandler og/eller felles fagmøtet avgjør at bofellesskap er rett tilbud
  • Vedtak om bolig skrives, og bruker legges på tjeneste BOLKB med Iverksattdato 00.00.0000.
  • Bruker settes på venteliste BOLKB i Profil lokal med nødvendige opplysninger på bofellesskap generelt, eller merket med et spesielt bofellesskap om det er aktuelt
  • Saksbehandler eier saken til det er ledig aktuell bolig og legger fram saken i aktuelle fora.
  • Møtet for tildeling i bofellesskap holdes hver 2.mandag, i oddetallsuker.De som deltar på møtet er avdelingsledere i gruppe 2 og 3, saksbehandlere med aktuelle kandidater og koordinator for bolig med ledig plass.
  • Tildelingen tas opp med aktuell bolig/leder.

 

Koordinator:

  • Sender ut tildelingsbrev fra Profil: Brev – tildelt bolig
  • Bruker skal før signering av kontrakt skrive en beboeravtale med boligen.
  • Skriver leiekontrakt i Profil: BR-B Leiekontrakt. Kontrakten signeres av koordinator som utleier og beboer som leietaker. Signert kontrakt skannes inn i Profil
  • Fyller ut søknad om bostøtte og flyttemelding (kopi av koordinators tjenestebevis + erklæring om at person flytter til kommunal bolig på adresse sendes inn sammen med flyttemelding)
  • Fyller ut søknad om trekk i trygd når aktuelt (dersom bruker har fast trygdeutbetaling (ufør, alders eller AAP)
  • Gir beskjed til merkantil koordinator om at vedkommende skal faktureres for husleie
  • Håndterer eventuelle klager
  • Saksbehandler evt søknad om bytte av bolig
  • Kontakter boligen før utløp av kontrakt for å finne ut om kontrakt kan/skal fornyes, om beboer trenger denne boligen fortsatt
  • Sender ut ny kontrakt for signering.
  • Oppretter teknisk sak så kommer på venteliste. Nytt vedtak sendes ikke ut
  • Gir beskjed til merkantil koordinator omrette Iversattdato i tjeneste BOLKB når signert kontrakt kommer
  • Går på jevnlige møter med boligen. Møtet settes opp av boligen.