Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at innsynsforespørsler/innsynsbegjæringer blir behandlet på en korrekt måte og innen frist beskrevet nedenfor.
Ansatte ved Dokumentsenteret, saksbehandlere og ledere i Kristiansand kommune.
Leder ved kommunalområde som har mottatt innsynsforespørsel/innsynsbegjæring og leder ved Dokumentsenteret.
Alle har rett til å kreve innsyn i offentlige dokumenter, journaler og løpende registre. Anonyme forespørsler behandles på lik linje som andre.
Frist:
Kommunen forholder seg til Sivilombudsmannens føringer og forarbeidene til offentleglova, jf. NOU 2003:30 på side 219-220 om at innsynsbegjæringer skal behandles i løpet av 1-3 virkedager.
Forvaltningsloven § 11 a sier at Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.
Behandling:
Det er i hovedsak Dokumentsenter som behandler innsynsbegjæringer. Dersom dokumentet det bes om innsyn i er unntatt fra offentlighet, håndteres det i samarbeid med saksbehandler.
Innsynsforespørsler kan komme via flere kanaler som den offentlige journalen, via e-post og via telefon. Ved avslag må det oppgis lovhjemmel for vedtaket samt informasjon om klagerett. Statsforvalteren er klageinstans ved eventuelle avslag iht. forvaltningsloven.
Via offentlig journal:
Via e-post:
Via telefon:
Andre innsynsforespørsler behandles av aktuell saksbehandler i henhold til gjeldende lovverk (offentleglova, forvaltningsloven og aktuelle særlover).
Dersom saken er avlevert til Arkivsenter sør (tidligere Interkommunalt arkiv Vest-Agder IKS), innhenter saksbehandler saken.
Offentleglova
Forvaltningsloven
Personopplysningsloven
Lovdata (se aktuelle særlover)