ANSVAR:
Denne retningslinjen gjelder i alle situasjoner hvor helse- og mestring (HM) er i kontakt med og omtalt i ulike medier, herunder etermedier, trykte medier, nettmedier og ulike sosiale medier.
Direktør for helse og mestring og ledergruppa har i det daglige et hovedansvar for kontakten med media. Kommunikasjonsrådgiver har fagansvaret for kommunikasjon og informasjon i ledergruppen. Ansvar for informasjon og kontakt med media er et linjeansvar.
BESKRIVELSE:
10 TIPS
1. Bruk muligheten! Intervjuer er en fantastisk mulighet til å nå bredt ut og til å bidra positivt til kommunens omdømme.
2. Skaff først mest mulig viten om spørsmål, form og sammenheng. Spør gjerne hvem andre som intervjues. Så avtaler du å ta kontakt senere.
3. Kommunikasjonsansvaret følger saksansvaret. Vær sikker på at du er rett person til å svare. Kommunikasjonsrådgiver kan hjelpe.
4. Du klarerer alltid oppover eller sidelengs før du intervjues.
5. Du vil alltid noe når du skal i intervju. Formuler et budskap og bruk gjerne notater.
6. Vurder om noen internt eller eksternt må informeres om at en sak kommer i media.
7. Utgangspunktet er at offentligheten alltid skal ha svar, men svaret trenger ikke alltid være fra deg, eller her og nå.
8. Tenk gjennom hva du kan svare på og hva du ikke kan svare på. Ha en formulering klar til det du ikke kan svare på. Det er lov å si «det må jeg få lov å komme tilbake til».
9. Intervjuet er ikke en sosial situasjon. I et intervju er du først og fremst en profesjonell kilde til troverdig, sikker og forståelig informasjon fra kommunen.
10. Avtal gjennomgang av alt du står som kilde til, og få alltid feil rettet opp. Det er viktig at en sak blir riktig der og da. Det er også viktig at saken blir riktig i medias arkiver.