Informasjonshåndtering på elektroniske medier v. 1.1

 

Hensikt

Dette dokumentet beskriver hvordan ansatte i Kristiansand kommune skal håndtere informasjon basert på behov for beskyttelse av dokumentasjonen (konfidensialitet). Rutinen vil være overordnet i kommunen og øvrige rutinger i fagsystemene skal ikke gjøres mindre strengt enn i denne rutinen.

Ansvar

Det er alle ledere med personalansvar som skal sørge for at rutinen følges.

Gjennomføring

Alle ansatte.

Klassifisering av informasjon

Informasjon som behandles i kommunen har forskjellig beskyttelsesbehov og er delvis regulert av loven. For at brukere skal kunne vite hvordan man skal håndtere informasjonen, gis det i dette dokumentet definisjon av ulike typer informasjon, samt en tabell som viser hvordan den enkelte informasjon skal håndteres.


Klassifisering av informasjon

Beskyttelsesgrad

Beskrivelse

ÅPEN[1]

Åpen informasjon er informasjon som er åpent tilgjengelig for alle.

LAV (VIRKSOMHETS-INTERNT)

Informasjon for internt bruk hvor kompromittering, tap eller utilgjengelighet kan føre til:

o   Uønsket offentliggjøring i media av informasjon som bare skal være tilgjengelig for ansatte

o   Mindre økonomiske tap

o   Mindre skade på kommunens omdømme.

o   Eksempler på informasjon: Interne notater, rundskriv og presentasjoner

MIDDELS

Benyttes dersom det vil kunne skade offentlige interesser, en bedrift, institusjon eller enkeltperson at dokumentets innhold blir kjent for uvedkommende. Informasjon hvor kompromittering, tap eller utilgjengelighet kan føre til:

o   At informasjon om kommunen som oppfattes som middels beskyttelsesverdig, kan bli lest/endret av uvedkommende.

o   Skade på kommunens omdømme.

o   Risiko for økonomiske tap – under <> kr

Eksempler på slik informasjon:

o   Personopplysninger

o   Strategier

o   Adgangskoder

HØY

Benyttes dersom det vil kunne forårsake betydelig skade for offentlige interesser, en bedrift, institusjon eller enkeltperson at informasjonen blir kjent for uvedkommende.
Informasjon hvor kompromittering, tap eller utilgjengelighet kan føre til:

o   At informasjon om kommunen som oppfattes som sensitiv, kan bli lest/endret av uvedkommende.

o   Alvorlig skade på kommunens omdømme.

o   Alvorlige konsekvenser for enkeltpersoner.

o   Risiko for økonomiske tap – over <> kr

 

Eksempler på slik informasjon:

o   Sensitive personopplysninger og følsomme personopplysninger

o   Sensitive opplysninger om virksomhetens strategi, planer og aktiviteter

o   Svært sensitiv informasjon om sikkerhetsrelaterte hendelser

o   Systempassord og andre passord

Unntatt offentlighet

Brukes av offentlige etater. Man må da henvise til hvilken paragraf  dokumentet unntas etter.

Rutiner for informasjonshåndtering


 

ÅPEN

LAV (VIRKSOMH. INTERNT)

Unntatt off.

MIDDELS

HØY

1 Merking

 

 

 

 

 

Dokumenter / informasjon skal være merket med beskyttelsesgrad.

 

x

x

x

x

Dokumentet / informasjonen skal merkes med hvilken bestemmelse som gir hjemmel for å unnta dokumentet fra offentlighet.

 

 

x

 

 

Angi eventuell tidsbegrensning for graderingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Kopiering

 

 

 

 

 

Dokumenter skal bare kopieres til personer som har autorisasjon for graderingen.

 

x

x

x

x

 

 

 

 

 

 

3 Oppbevaring

 

 

 

 

 

Ethvert tap eller kompromittering av beskyttelsesverdige dokumenter skal meldes til Sikkerhetsansvarlig og nærmeste linjeleder.

 

x

x

x

x

Lagres på sikkert område på filsystem hvor kun den/de som skal ha informasjonen har tilgang

 

 

x

x

x

Forhindre innsyn fra utenforstående

 

x

x

x

x

Skal være nedlåst når ikke under oppsyn

 

 

x

x

x

 

 

 

 

 

 

Utskrifter

 

 

 

 

 

Utskrifter skal hentes umiddelbart fra skrivere slik at konfidensialitet (”Need to know”) i saksbehandlingen opprettholdes

 

 

x

x

x

 

 

 

 

 

 

På reise/Hjemme:

 

 

 

 

 

Dokumenter/elektroniske medier skal oppbevares under oppsyn av den ansatte eller avlåst

 

 

x

x

x

Lagres kryptert på bærbar PC eller annet mobilt utstyr

 

 

 x

x

x

 

 

 

 

 

 

4 Forsendelse/elektronisk håndtering

 

 

 

 

 

Fysiske dokumenter (papir) sendes i posten i lukket konvolutt

x

x

x

x

x

Skal ikke overføres som e-post på Internett

 

 

 

 

x

Sendes som kryptert fil / kryptert vedlegg til e-post på Internett

Sørg for å få kvittering fra mottaker om at e-posten er mottatt.

 

 

x

x

 

Kan sendes som normal (ukryptert) e-post

x

x

 

 

 

Tillatt å sende på telefaks

x

x

 

 

 

Informasjonen skal ikke kommuniseres på steder hvor samtale kan overhøres av utenforstående.

 

 

x

x

x

 

 

 

 

 

 

5 Journalføring

 

 

 

 

 

Føres i journal unntatt offentlighet (ved mottak / forsendelse)

 

 

x

x

x

Føres i åpen journal (ved mottak / forsendelse)

x

x

x[2]

x2

 

 

 

 

 

 

 

6 Makulering av dokumenter

 

 

 

 

 

Papir legges i egne makuleringsdunker

 

x

x

x

x

Papir kastes i papiravfall / avfall

x

 

 

 

 

7 Håndtering av datalagringsmedia

 

 

 

 

 

Disker, utstyr som inneholder harddisker og annet lagringsmateriale (f.eks. minnebrikker, backuptape etc.), skal leveres til IKT-kontoret for forsvarlig destruksjon.

x

x

x

x

x

Lagringsmedia som CD, DVD og minnepinner leveres til IKT-kontoret for destruksjon

 

 

x

x

x

Lagringsmedia som CD og DVD og klippes/brekkes i biter og kastes i avfall

x

x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reparasjon / Service:

 

 

 

 

 

Datautstyr sendes IKT-kontoret

x

x

x

x

x

 

 


[1] Dokumenter med åpen informasjon trenger ikke merkes med beskyttelsesgrad

[2] Hvis det føres offentlig journal, kan disse føres i åpen journal i stedet for journal unntatt offentlighet dersom journalføringen ikke røper fortrolige opplysninger. Nøytrale kjennetegn, utelatelser eller overstrykninger skal benyttes i kopi av journal som legges frem for publikum for å unngå at fortrolig informasjon røpes

 

Definisjoner

Konfidensialitet, Integritet og Tilgjegelighet, se Informasjonssikkerhet - policy (Ikke tilgjengelig)

 

 

Vedlegg og referanser