Skriftlig klientarbeid som ekspederes ut - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Denne prosedyre sikrer utforming av skriftlig dokumentasjon fra PP-tjenesten til andre instanser (sakkyndige vurderinger, testrapporter, opplysninger til viderehenvisninger osv.)

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for ansatte i PP-tjenesten.

 

Ansvar for gjennomføring

Ansatte i ulike roller i tjenesten.

Beskrivelse

Det skriftlige arbeidet skal være utformet slik at ungdommer, foresatte og andre uten bakgrunn fra fagfeltet greit kan forstå innholdet.
Du klargjør kildene til informasjonen din.  Det skal skilles mellom faktainformasjon (data) og faglige vurderinger/tolkninger.

F.eks:
Mor sier at... eller: lærer har inntrykk av... eller:  det ser ut for meg som om...
Du skriver ikke: barnet regredierer, og er symbiotisk med mor. Du kan skrive:  skolen forteller at hun klenger veldig på mor og læreren.  Jeg forstår dette sllik at hun regredierer ved press, og lett etablerer symbiotiske relasjoner til viktige voksne.


Alle utgående dokumenter kvalitetsikres og sendes ut via merkantilt team.
Sjekkpunkt som foretas er:

  • brevdata (adressat og kopiadressat)
  • dokumentadressat tilsvarende adressat på brevdata
  • layout (maltekst/hjelpetekst fjernes)
  • sakkyndig vurdering - konklusjon og omfang skal stemme
  • innhold har riktige formalia (riktig  navn, korrektor ol)