Hensikt
Gi ansatte oppdatert tilgang på grafisk profil og korrekte retningslinjer for bruk.
Alle ansatte.
Alle ansatte
Det visuelle uttrykket vårt er en viktig del av organisasjonens identitet og hjelper det oss til å fremstå som en profesjonell aktør.
Prinsippdokumentet for gjeldende grafiske profil ble vedtatt av fellesnemnda 28. mai 2019. I etterkant er det utviklet en profilmanual som er tilgjengelig for alle på nett. Denne profilmanualen presenterer de ulike elementene i Kristiansands grafiske profil og retningslinjene for å bruke dem.
Manualen er et praktisk og strategisk verktøy for alle som jobber med den grafiske profilen til Kristiansand kommune. Den vedlikeholdes og videreutvikles av vår leverandør på grafiske tjenester, Tress design, i tett samarbeid med kommunikasjonsenheten.
Profilmanualen er først og fremst beregnet på profesjonelle brukere med grafisk kompetanse, som reklamebyråer, trykkerier, skiltleverandører mm, men manualen inneholder også nyttige maler for ansatte som PowerPoint-mal og rapportmal i Word.
De mest etterspurte elementene av profilmanualen er normalt logo, skrifttype og farger.
Kristiansand kommunes logo finnes i to varianter. Den ene varianten er med Kristiansands byvåpen i sin opprinnelige form, den andre varianten viser en forenkling av byvåpenet med fokus på riksløven og treet. Logo med byvåpen er Kristiansands hoved-logo. Denne skal brukes på alle trykksaker der byvåpenet er lesbart. Den forenklete varianten brukes i digitale flater for å sikre lesbarheten.
Trykksak? (Brosjyrer/roll-up/poster/brev osv.): Bruk logo med byvåpen - så fremt byvåpenet er lesbart.
Digitalt? Bruk forenklet variant.
Klær/tekstiler? Bruk forenklet byvåpen dersom logoen blir mindre enn 5 cm på produktet du trykker den på.
Lato er kommunens skrifttype (profilfont). Det er en tydelig og godt lesbar skrifttype som egner seg for bruk både i trykksaker og på digitale flater. Lato kan lastes ned fra profilmanualen.
Verdana er kommunens skrifttype (font) for Office programvare. Denne skrifttypen ligger tilgjengelig på din kommunale PC og benyttes i alle elektroniske dokumenter og tekster beregnet til digitale flater, som f.eks. dokumenter som lages i Word og PowerPoint
Ved gjennomført bruk av Verdana vil man sikre at dokumentet forblir uendret når en mottaker på en annen PC åpner dette.
Fargepaletten for Kristiansand kommune gjenspeiler hva som beskriver kommunen, men også hva som innbyggere setter pris på. Hovedfargene er blått fra sjøen og skjærgården, grønt fra skog og landbruk og gult fra sola. De øvrige fargene (rød, gul og rosa) kompletterer de tre og gir samlet sett en fargepalett med stort potensiale for å skape gode og levende uttrykk. Fargekoder for trykk og web finner du i profilmanualen.
Som et hjelpemiddel for å plassere tekst, illustrasjoner og bilder i et gjenkjennelig og enhetlig system er det utviklet et eget rammeverk i den visuelle profilen.
Rammeverket har sitt utgangspunkt i Kvadraturen i Kristiansand sentrum. Kvadraturen er et kjent symbol for Kristiansand og en viktig del av byens identitet. Kristiansand er i dag eneste norske by hvor bymønsteret utviklet av Christian IV fremdeles utgjør bysentrum.
Rammeverket består av 54 (6x9) rektangler med størrelsesforhold 2:1.
Rammeverket gir åpning for fleksibel utnyttelse av feltene i hvordan dette fylles med bilder, farger og illustrasjoner.
Kommunikasjonsenheten hjelper deg med råd og veiledning når det gjelder profilen. Nødvendige justeringer eller oppdateringer som måtte dukke opp vil også vi ta oss av.
For å sikre en konstant, sterk og helhetlig forvaltning av kommunens grafiske profil, er det viktig at alle områder overholder reglene i designmanualen. Samarbeidspartnere, som designbyråer og grafiske bedrifter, må også forholde seg til regelverket som fremgår av manualen og vise lojalitet overfor profilen ved oppdrag for kommunen.
Det er svært viktig at alt av originalmateriell, og informasjon om bruken, hentes fra denne profilmanualen i hvert enkelt tilfelle. I samarbeid med vår leverandør på grafiske tjenester videreutvikler vi profilen. Ved å bruke materiell fra profilmanualen sikrer vi at alle til enhver tid bruker siste tilgjengelige versjoner av logoer og profilelementer.
Kristiansand kommunes grafiske uttrykk er en viktig del av organisasjonens identitet og hjelper oss til å fremstå som en profesjonell aktør.
Kristiansand kommune har rammeavtale med Tress Design. Den gjør det enkelt for deg og din enhet å utnytte styrken i dette kommunikasjonsverktøyet. Rammeavtalen er obligatorisk. Det betyr at Tress Design er det byrået som skal benyttes når du og din del av organisasjonen har behov for hjelp til layout og design på alle typer trykksaker eller presentasjonsmateriell. Kommunikasjonsenheten er i tett dialog med Tress Design og kan bistå deg med å kvalitetssikre innhold. Tress Design har også full oversikt over Kristiansand kommunes grafiske profil og hvordan den skal brukes.
En bestilling starter med at du kontakter Tress Design og daglig leder Gunn Buverød Haugen om hva som skal gjøres og omfanget av jobben. Det gjøres enten per telefon eller dere blir enige om et oppstartsmøte. Tress Design kommer så tilbake med et anslag. Ordren formaliseres og legges inn i e-handel.
Dersom det du trenger hjelp til er digitalt:
Trenger du en digital annonse, banner til nettside eller Facebook? Disse tingene er også viktig at er i henhold til profilen. Kontakt Tress for hjelp.
Dersom det du trenger hjelp til er en trykksak:
Trykkeritjenester bestilles fra Aksell. Som bestiller må du kontakte Aksell, som vil bistå med råd og veiledning. Bestilling skjer i e-handel.
Aksell har mottatt alle tidligere trykkfiler fra hustrykkeriet som tidligere trykket for Kristiansand kommune, og står parat til å hjelpe med både opptrykk og nye bestillinger.
Rådgiverne hos leverandøren bistår med råd, prising og praktiske avtaler knyttet til din bestilling. Følgende personer er primærkontakter for Kristiansand kommune: Christoffer Hallingskog, telefon 984 88 853