Hensikt
Hvordan administrere ledsagerbevis samt faglige retningslinjer
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med ledsagerbevis.
Ansvarlig for saksbehandling og utstedelse av ledsagerbevis: Innbyggertorget.
Gruppen skal bestå av minimum:
Rådgivende gruppes ansvar og arbeidsform:
VEDLEGG:
Revidert 21.02.2023
Ordningen skal være et virkemiddel for å forebygge isolasjon, og derved bidra til økt livskvalitet for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Ordningen med ledsagerbevis omfatter personer med nedsatt funksjonsevne normalt av minst 2-3 års varighet. Ordningen vedtas og administreres av bostedskommunen, men er gyldig for hele landet de stedene ordningen aksepteres.
Med nedsatt funksjonsevne forstås et misforhold mellom individets forutsetninger og miljøets, og samfunnets krav til funksjon på områder som er vesentlige for etablering og opprettholdelse av selvstendighet og sosial tilværelse.
Ledsager er den som til enhver tid bistår den med nedsatt funksjonsevne for at denne skal kunne oppnå formålet med ordningen.
Et ledsagerbevis er et dokument i form av et kort som utstedes til den med nedsatt funksjonsevne. Ledsagerbeviset skal gi den med nedsatt funksjonsevne sin ledsager fri adgang til offentlige kultur- og fritidsarrangementer samt offentlige transportmidler som den med nedsatt funksjonsevne ikke vil kunne delta i/nyttiggjøre seg uten bistand. Ledsagerbevis utstedes gratis.
Det er ingen øvre eller nedre aldersgrense for å få ledsagerbevis, dersom behovet er dokumentert. For barn under skolealder må det dokumenteres at barnet har et større ledsagerbehov enn det som hadde vært tilfelle dersom barnet ikke hadde en funksjonsnedsettelse, og at det derfor påløper ekstrautgifter, sammenlignet med jevnaldrende som deltar på samme type aktiviteter. Det betyr at det er barn med et særlig omfattende assistansebehov som til vanlig vil kunne tildeles ledsagerbevis helt fra småbarnsalder av.
Den med nedsatt funksjonsevne eller pårørende/oppfølgingsperson/andre søker bostedskommunen digitalt om tildeling av ledsagerbevis på Kristiansand kommunes nettsider. Søknaden skal vedlegges foto digitalt i søknaden. Ved behov kan det innhentes uttalelse fra primærlege, legespesialist, offentlig godkjent helseinstitusjon eller kommunens Helse- og mestringsenhet om den med nedsatt funksjonsevne sitt behov for ledsager.
Ved utstedelse av beviset vurderer kommunen hvor lenge beviset skal være gyldig. Det kan gis tidsbegrenset eller varig gyldighet. Gyldighetsdato påføres beviset.
Ledsagerbeviset gjelder for adgang til de aktiviteter, bygninger, transportmidler m.v. som aksepterer ordningen. Offentlig fastsatt symbol bør settes opp på steder som aksepterer ordningen. Ordningen er landsdekkende og kan brukes over kommune – og fylkesgrensene.